مهم‌ترین چالش یک استارتاپ زمان ورود به بازار است

آی‌خدمت می‌خواهد خدمات حقوقی را وارد خانواده‌ها کند

0

اگر به عقب برمی‌گشتیم، تغییراتی ایجاد می‌کردیم. تیم‌های استارتاپی معمولا رفاقتی شکل می‌گیرند ولی در ادامه راه با مشکل روبه‌رو می‌شوند و بعد از یک سال تمرکز خود را به دلیل نیازهای مالی که پیدا می‌کنند، از روی کار از دست می‌دهند.

نیاز به وکیل شاید در جامعه ایرانی هنوز جا نیفتاده است ولی نبود وکیل در بسیاری از مواقع آسیب‌های حقوقی جدی به بدنه خانواده و اجتماع وارد کرده است. از همین‌رو استارتاپ آی‌خدمت به نشانی ikhedmat.com‌ به دنبال این هدف است که بستری را فراهم آورد تا همه بتوانند به خدمات حقوقی دسترسی داشته باشند.

امیر ابراهیم‌زاده ۲۹ساله که دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه شریف دارد و بخشی از دکترای خود را نیز از بلژیک گرفته است، به همراه میثم ولی، مهدی عظیمی و حامد امیرخانی این استارتاپ را راه انداخته‌اند.

او می‌گوید: «‌من و میثم از دوران لیسانس در دانشگاه علم و صنعت با هم دوست بودیم و هر دو کار می‌کردیم ولی در کنار آن همیشه علاقه داشتیم که کارآفرینی کنیم و کاری را هم در فضای B2B در حوزه طراحی وب‌سایت و فروش بلیت برای آژانس‌های مسافرتی راه انداخته بودیم و تقریبا دو سه سال نیز کار را با یک تیم ۸ نفره دنبال کردیم و به نقطه سر به سر هم رسیدیم ولی همواره علاقه داشتیم با مشتریان نهایی سر‌وکار داشته باشیم.

در همین حین حامد و مهدی به تیم اضافه شدند. حامد در حوزه وکالت تخصص داشت و این ایده به ذهنمان رسید تا در حوزه وکالت و خدمات حقوقی استارتاپی را راه بیندازیم. تقریبا یک سال با انرژی خوبی حرکت کردیم و رشد گرفتیم و در حال حاضر نیز یک تیم ۶ نفره هستیم.»

  • چه هدفی را در آی خدمت دنبال می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

هدف اصلی آی‌خدمت از همان ابتدا این بوده که بستری را فراهم کند تا خدمات حقوقی در دسترس همه حتی در دور‌افتاده‌ترین نقاط ایران قرار بگیرد. در واقع ما در آی‌خدمت خدماتی ارائه می‌دهیم که افراد بتوانند مشاوره حقوقی بگیرند و وکیل خود را داشته باشند.

البته فرهنگ استفاده از وکیل در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است و افراد زمانی به دنبال وکیل می‌گردند که با مشکلی روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که ما در آی‌خدمت در تلاش هستیم که نگاه خانواده‌ها نسبت به وکیل را تغییر دهیم. بر همین اساس خدمات ما در آی‌خدمت به دو بخش مشاوره و برطرف‌کردن مسائل حقوقی کیفری و خانواده تقسیم می‌شود.

  • کاربران چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟

در آی‌خدمت ما شبکه‌ای از وکلا را داریم که کاربران بعد از اینکه مشاوره می‌گیرند و پس از آن به وکلای مربوطه ارجاع داده می‌شوند. البته فرآیند در حال حاضر به صورت دستی انجام می‌شود ولی در تلاش هستیم که به‌زودی کل فرآیند را اتوماتیک کنیم و سفارش‌ها به صورت کامل از طریق سایت دنبال شود.

  • در واقع شما دسترسی به وکلا برای کاربران را به صورت آنلاین تسهیل کرده‌اید؟

بله البته ما با ویژنی که در آی‌خدمت دنبال می‌کنیم، فاصله داریم و آن هم به این دلیل است که موفق به تامین سرمایه مورد نیاز برای اینکه کل فرآیند را آنلاین کنیم، نشدیم.

  • تا‌کنون چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده کرده‌اند؟ و چه تعداد وکیل با شما همکاری دارند؟

ما روزانه حدود ۱۲۰۰ بازدید داریم و به صورت ماهیانه به طور متوسط ۴۰۰ مشاوره حقوقی می‌دهیم‌ و حدود ۲۵ وکیل نیز با ما همکاری دارند.

  • هزینه استفاده از خدمات را چطور تعیین می‌کنید؟

هزینه‌ها براساس نرخی که توسط وکلا مشخص می‌شوند، تعیین می‌شود. در برخی مواقع نیز کمپین‌هایی را برگزار می‌کنیم و از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی انجام می‌دهیم و تخفیف‌هایی را برای استفاده از خدمات ارائه می‌کنیم.

  • در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید، آیا درآمدها هزینه‌ها را پوشش می‌دهد؟

در شرایط فعلی درآمدها هزینه‌ها را پوشش می‌دهد ولی راضی‌کننده نیست چون که درآمدهای حاصل، نیاز اعضای تیم را برآورده نمی‌کند و باعث می‌شود هر یک از بنیانگذاران تمرکز کمتری ‌روی کار داشته باشند و برای درآمدزایی به فکر کار دیگری باشند.

  • تا‌کنون بازار را چطور ارزیابی کردید و فکر می‌کنید چقدر تمایل برای استفاده از خدمات آنلاین وکالت در جامعه وجود دارد؟

می‌توانم بگویم بازار هنوز آماده این نوع خدمات نوآورانه در حوزه علوم انسانی است ولی فکر می‌کنم وضعیت به این شکل باقی نمی‌ماند و در ۵ سال آینده این نوع خدمات جای خود را در زندگی روزمره مردم باز می‌کند‌ و قشر دهه ۶۰ جامعه که بیشترین استفاده را از خدمات آنلاین دارند، زمانی که به ۴۰سالگی برسند، تازه نیازهای حقوقی پیدا می‌کنند و در آن زمان وجود پلتفرم‌هایی مانند آی‌خدمت می‌تواند پاسخگوی این نیازها باشد.

البته در حال حاضر مجموعه‌های زیادی مانند ما کارشان را شروع کردند و این کمک می‌کند که فرهنگ استفاده از این خدمات زودتر جا بیفتد.

  • حجم بازار را چقدر ارزیابی می‌کنید؟

ارزیابی کلی از حجم بازار نداریم ولی هدف‌گذاری که کرده‌ایم، این است که ماهیانه ۵۰ پرونده را بتوانیم رسیدگی کنیم که در حال حاضر با آن فاصله داریم.

  • در شرایط فعلی تمایل به جذب سرمایه دارید؟

در حال حاضر ما دو رویکرد تغییر و خروج از بازار را در سر داریم و اگر بتوانیم جذب سرمایه داشته باشیم، در روند کار تغییر ایجاد و ‌روی برند خود بیشتر کار می‌کنیم.

  • علاوه بر جذب سرمایه، دیگر با چه چالش‌ها و مشکلی روبه‌رو بودید؟

فکر می‌کنم مهم‌ترین چالش یک استارتاپ زمان ورود به بازار است؛ یعنی اینکه به‌موقع و در زمان درست از ویژگی‌های محصول رونمایی شود‌ که این در مورد محصول ما اتفاق نیفتاد و اگر به عقب برمی‌گشتیم، تغییراتی در آن ایجاد می‌کردیم.

نکته دیگر مربوط به تیم می‌شود چراکه تیم‌های استارتاپی عموما از سر رفاقت شکل می‌گیرند ولی در ادامه راه با مشکل روبه‌رو می‌شوند و بعد از حدود یک سال تمرکز خود را به دلیل نیازهای مالی که پیدا می‌کنند، از روی کار از دست می‌دهند. علاوه بر این‌ موارد اگر به عقب برمی‌گشتم، تلاش می‌کردم که در همان ابتدا جذب سرمایه داشته باشیم تا از ویژگی‌های بیشتری از محصول رونمایی کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.