از نقدینگی هایمان باید مراقبت کنیم

آرزو خسروی، بنیانگذار فرش‌آنلاین:

0

فرش‌آنلاین یک فروشگاه آنلاین است و از جمله کسب‌وکارهایی است که از افزایش قیمت‌ها متاثر شد. در واقع افزایش قیمت‌ها به نوعی شک پیش‌بینی‌نشده‌ای بود که نه‌تنها ما بلکه همه کسب‌وکارها با آن مواجه شدند.

فرش‌آنلاین یک فروشگاه آنلاین است و از جمله کسب‌وکارهایی است که از افزایش قیمت‌ها متاثر شد. در واقع افزایش قیمت‌ها به نوعی شک پیش‌بینی‌نشده‌ای بود که نه‌تنها ما بلکه همه کسب‌وکارها با آن مواجه شدند.

اما فروشگاه‌های آنلاین بسیار تحت تاثیر این مسئله قرار گرفتند. تجربه شخصی ما نشان می‌دهد که کمبود کالاها ‌نزد تامین‌کننده‌ها بیداد می‌کند. مشتری‌ها هم قدرت خرید نداشتند و در واقع اوضاع نابسامانی ایجاد شده بود.
اما ما در فرش آنلاین تا حدودی این افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌بودیم. بنابراین در سال قبل سعی کرده بودیم که تا آنجا که می‌توانیم کالاها را تامین کنیم و در بخشی از کالاها با کمبود کالا مواجه نشدیم.

از طرفی تلاش کردیم که کارها را بین اعضای فعلی تیم تقسیم کنیم تا نیازی به اضافه‌کردن نیروی جدید و هزینه‌کرد جدید نباشد.

البته قدمت کسب‌وکار ما و اینکه سال‌های سخت مشابهی را هم قبلا پشت سر گذاشته بود، موجب شد تا تجربه‌هایی در این زمینه داشته باشیم و مانع از این شدیم که سختی‌های سال ۹۷ خیلی ما را اذیت کند.

اما باید اعتراف کنم که دیگر به فروش و رشد چشمگیر هم توجهی نداشتیم و سعی کردیم با شیب مناسبی رشد کنیم و کسب‌وکارمان را در بازار نگه داریم.

آنلاین‌ها در شرایط سخت هم می‌توانند بفروشند

نکته مثبت دیگر این بود که فرش‌آنلاین در این همین شرایط سخت هم فروش داشت. بنابراین کهنه‌کارهای بازار فرش که قبل از این به فرش آنلاین اعتماد و اعتقادی نداشتند، وقتی متوجه شدند که ما فروش‌مان داریم، به سمت همکاری با فرش آنلاین سوق داده شدند.

در واقع شرایط سخت اقتصادی در بازارهای سنتی، موجب شد که به آنلاین‌ها اعتماد کنند. این برای ما هدیه بحران سال ۹۷ بود.

کسب‌وکارهایی که به سال ۹۸ قدم می‌گذارند، باید شرایط تیم‌شان را هر چه بیشتر بهتر کنند و تیمی منسجم ایجاد کنند که بتواند از پس مشکلات بربیاید

وقتی شرایط برای اقتصاد کلی یک کشور سخت می‌شود، این سختی به کسب‌وکار ریزی و درشت هم می‌رسد. برای فرش‌آنلاین این تجربه ثبت شد که بسیاری از مشتریان خارجی‌اش را از دست داد.

تفاوت قیمت ریال و دلار هم موجب شده بود که بسیاری از تولیدکننده‌های فرش ماشینی و دستباف، محصول‌شان را مثلا به عراق بفرستند.

در این صورت بازار خالی شد، چون کارخانه‌ها همه محصولات‌شان را به صورت یک‌جا به عراق می‌دادند که همین امر هم توازن بازار را به هم زده بود. این مسئله هم به کسب‌وکار ما فشار می‌آورد چون مشتریان داخلی کالا می‌خواستند و کالایی نبود که در اختیارشان قرار بدهیم.

در واقع در کنار مسائل اقتصادی، باید این مسئله را هم مدیریت می‌کردیم و ارائه متوازن کالا به مشتری نه انبار خود را خالی کنیم و نه مشتریان را از دست بدهیم. ما این مسائل را به امید آغازشدن سالی دیگر و شرایط بهتری پشت سر گذاشتیم.

روزهایی که با ساعت‌ها فکرکردن و راه‌حل پیداکردن گذشت، اما خدا را شکر گذشت و امیدوارم در سال بعد بتوانیم روندهای بهتری را تجربه کنیم.

سال بعد را با این امید آغاز می‌کنیم که بحران‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم یا حداقل تجربه بحران‌های سخت را داریم و دیگر کمتر شوکه می‌شویم.

احتیاط سرمایه‌گذار و اهمیت حفظ نقدینگی

در سال ۹۸ سرمایه‌گذارها با احتیار بیشتر جلو می‌آیند و بنابراین باید از نقدینگی‌ها به خوبی محافظ شود. اگر هم کسی ایده تازه‌ای دارد باید آن را بسنجد تا به پختگی لازم برسد‌ وگرنه در سال بعد، برای هر ایده‌ای به راحتی سرمایه به دست نمی‌آید.

کسب‌وکارهایی که به سال ۹۸ قدم می‌گذارند، باید شرایط تیم‌شان را هر چه بیشتر بهتر کنند و تیمی منسجم ایجاد کنند که بتواند از پس مشکلات بربیاید.

سال بعد سال افت کارخانه‌ها و بنکداران بازارهای سنتی است و در این زمینه احتمالا از استارت‌آپ‌ها عقب می‌مانند. در این میان استارتاپ‌ها به دلیل دسترسی به جمعیت بالایی از مشتریان، این شانس را دارند که سهم سنتی‌ها را هم تصاحب کنند.

بنابراین با برنامه دقیق می‌توانند به فروش بیشتر فکر کنند. به نظر من در سال آینده کسب‌وکارهایی که به صورت بنیادین قوی‌تر شده‌اند و لجستیک قوی‌تری دارند، دوام‌آوری بیشتری خواهند داشت.

حوزه سلامت و گردشگری سلامت نیز می‌تواند حوزه‌ای ارزآور در سال آینده باشد و جوانان می‌توانند روی این زمینه ایده‌پردازی کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.