گره‌ها وگشایش‌های یک استارتاپ خانوادگی

0

محمد در مقطع فوق لیسانس با رتبه یک فارغ‌التحصیل شده و آرزو لیسانس زبان انگلیسی دارد و کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل را در دانشگاه مفید قم خوانده و در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت کسب‌و‌کار دانشگاه تهران است. آرزو می‌گوید می‌خواستیم برای خودمان کار کنیم. تجربه بین‌المللی من و تجربه کار و تلاش محمد در دانشگاه و در بازار فرش می‌توانست مکمل خوبی برای موفقیت‌مان باشد. بنابراین در فضای وب جست‌وجو کردیم تا وارد حوزه آنلاین شویم. آن زمان کسب‌وکارهای اینترنتی یا تازه شروع به کار کرده بودند یا عمر زیادی از حیات‌شان نمی‌گذشت. اما چون نمی‌خواستیم کپی برابر اصل کسب‌وکار دیگری باشیم، به گزینه دیگری و کالای دیگری فکر کردیم. جستجوی زیادی داشتیم تا به فرش رسیدیم چون محمد به‌واسطه شغل پدرش در بازار فرش حضور داشت. دو نفری و با همه مخالفت‌ها راه‌مان را انتخاب کردیم و در این راه پیش آمدیم. 

  •  سرکی به شناسنامه‌ها

محمد متولد اسفند ۵۴ در تهران است. لیسانس نقشه‌کشی و فوق‌لیسانس برنامه‌ریزی توریسم دارد. شرکت نقشه‌کشی داشته اما از سال ۸۹ شرکت مهندسی‌اش را کنار گذاشته است: چون فکر کردیم با دوشغله بودن پیش نمی‌رویم. از اول هم بیشتر خودمان دو نفر بودیم. هر چند با ۴نفر شروع کردیم اما بخش زیادی از کارها را خودمان انجام می‌دادیم. محمد تحصیلاتی در حوزه آی‌تی ندارند اما آرزو می‌گوید محمد تحقیقات زیادی در حوزه آی‌تی داشته و به راحتی برنامه‌نویسی می‌کند و طراحی سایت انجام می‌دهد: چون به هر کسی اعتماد کردیم جایی از کار می‌لنگید، خودمان را در این راه رشد دادیم. 

آرزو متولد شهریور ۵۹ است. کار را در سن ۱۹سالگی و با روزنامه‌نگاری آغاز کرده: در ۱۹سالگی و از جام جام کارم را شروع کردم. آن سال‌ها ضمیمه انگلیسی‌زبانی داشت که من در آنجا به انگلیسی می‌نوشتم و برای بخش ادبی هم ترجمه‌ می‌کردم. انگلیسی‌ام هم به دلیل خوب بود که پدرم در منزل به من آموزش زبان انگلیسی می‌داد و به انگلیسی با من صحبت می‌کرد که همین باعث یادگیری من شد. یک سال هم روزنامه تهران‌تایمز بودم. بعد از تهران‌تایمز مقاله‌ای برای دفتر سازمان ملل در تهران نوشتم که من را پذیرفتند و به آنجا رفتم که با روح من سازگاری بیشتری داشت. 

آرزو به‌واسطه کارش در کنفرانس‌های زیادی در سراسر جهان شرکت کرده است. در دفتر سازمان ملل و در حیطه توسعه پایدار زنان و آموزش کودکان پیشرفت زیادی می‌کند. اما وقتی می‌بیند که در آنجا برای مناطق مختلف ایران خارجی‌ها برنامه می‌نویسند، برنمی‌تابد که مثلا برای منطقه سیستان‌و‌بلوچستان برنامه بنویسند ولی مدیر این بخش فردی مثلا اوکراینی باشد. بنابراین تداخل سلایق و عدم توجه مسئولان آن بخش موجب می‌شود که آرزو به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی‌اش باشد. «چون پیش‌بردن پروژه‌ها را به ایرانی‌ها نمی‌دادند: نه تنها به من بلکه به هیچ ایرانی نمی‌دادند چون معتقد بودند که ایرانی‌ها در زمان تعیین‌شده پروژه‌ها را کامل نمی‌کنند. اما من به این نتیجه رسیده بودم که به‌عنوان یک ایرانی بهتر می‌توانم برای مناطق مختلف کشورم برنامه‌ریزی کنم. به همین دلیل با ایده‌ای که محمد داشت به سراغ راه‌اندازی فرش آنلاین آمدیم.» 

  •  تاثیر روزنامه‌نگاری بر تولید محتوایی برای فرش‌آنلاین 

«به نظر من تولید محتوا معرف یک سایت است. حتی من به تک‌تک کلماتی که استفاده می‌کنیم حساس هستم.» آرزو مراتب حساسیتش را به امر تولید محتوا و اهمیت چنین مسئله‌ای در رشد یک کسب‌وکار اینترنتی با بیان این جملات نشان می‌دهد و ادامه می‌دهد: «طی یک سال اخیر روی این بخش زیاد کار کرده‌ایم اما چون همچنان درگیر مسائل بازار کار هستیم این حوزه به خوبی پیش نرفته ولی تاکید زیادی روی تولید محتوا داریم. به همین دلیل و برای پیشبرد این بخش با چند دانشگاه فرش در حال همکاری هستیم.» 

تهیه عکس بخشی از تولید محتوایی است که بنیان‌گذاران فرش آنلاین تاکید زیادی روی آن دارند. اما به نظر می‌رسد که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند: یکی از مشکلات ما در فرش آنلاین این است که صاحبان فرش‌ها اجازه عکاسی از فرش‌ها را به ما نمی‌دهند و نگران الگوبرداری از نقشه‌‌ها و طرح‌های‌شان هستند. در حالی که اصولا یکی از مشکلات فرش ایران همین تکراری‌بودن نقش‌ها و طرح‌هاست و ما فرش اردبیل را به این دلیل وارد حوزه کاری‌مان کرده‌ایم که احیای نقشه‌های سنتی ایرانی را در دستور کار دارند که با رنگ ارگانیک انجام می‌شود. حتی گبه‌ها هم همه ارگانیک هستند با طرح‌ها و رنگ‌های منحصربه‌فرد‌. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.