کماکان بی‌مکان، کماکان محبوب!

0

مهم‌ترین مشکل ما برای برگزاری همفکر همچنان مربوط به مکان است. هر چه برگزاری همفکر به خودی خود ارگانیک محسوب می‌شود، اما رایگان ‌برگزارشدنش و نداشتن چشمداشت مالی از این رویداد موجب شده تا برای تهیه مکان با سختی‌هایی مواجه باشیم. البته دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها معمولا میزبان همفکر می‌شوند اما چون هزینه‌ای برای اجاره یک مکان نداریم، برگزاری این رویداد ‌ کمی سخت شده است. این سخنان علی داریان است. یکی از برگزارکنندگان همفکر تهران که در ادامه گزارشی از حرف‌هایش را می‌خوانید. 

  •  شروع ۴نفره و استمرار ۱۰۰نفره

داریان در مورد روند برگزار همفکر تهران می‌گوید: همفکر تهران با ۴ تا ۵نفر آغاز شده و رفته رفته در جلساتش به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰نفر شرکت می‌کنند و در جشن سالگرد این رویداد حدود ۴۰۰نفر شرکت کردند. اما این رویداد در شهرهای دیگر هم شکل گرفته و به نوعی ریشه دوانده است. علی داریان همچنین اضافه می‌کند که در هر جلسه حدود ۲۰ تا ۳۰نفر جدید هستند به نوعی همفکراولی محسوب می‌شوند. این برگزارکننده در پاسخ به این پرسش «شنبه» که شرکت‌کنندگان همفکر چه انتظاری از این حضور دارند، می‌گوید: اینکه رویداد مشابه همفکر کمتر برگزار شده و اغلب افراد آشنایی دقیقی با این مسئله ندارند، در گام نخست می‌خواهند بدانند این رویداد چه آورده‌ای برای‌شان دارد. افراد قدیمی‌تر همیشه سعی می‌کنند که در صحبت را با جدیدترها‌ باز کنند و رویداد را برای‌شان توضیح بدهند. داریان می‌گوید به نظر من حضور در همفکر برای تازه‌واردهای اکوسیستم استارتاپی بسیار مهم است. چون با اصطلاحات اکوسیستم به صورت پایه‌ای آشنا می‌شوند؛ یعنی افرادی که نمی‌دانند وقتی از اکوسیستم استارتاپی حرف می‌زنیم، دقیقا چه منظوری داریم، حضور در همفکر برای‌شان بهترین مکان برای آشنایی با این حوزه است. چون از طریق همفکر، تعریف روشنی از اکوسیستم به دست می‌آورند که براساس آن می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. 

  •  همفکر؛ جایی برای دانش‌افزایی

این برگزارکننده همفکر تهران در مورد تنوع آدم‌هایی که در جلسات همفکر حضور می‌یابند نیز توضیح می‌دهد: سن و جنس و رده خاصی نمی‌توان برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفت، چون هم خانم‌ها حضور خوبی دارند و هم آقایان. حتی دانش‌آموزان ۱۶ساله و افراد ۶۵ساله هم در این رویداد شرکت می‌کنند. همچنین از صنف‌های دیگر و اهالی بازار و کسبه به تعبیری سنتی هم حضور دارند. بعضی سرمایه‌گذار هستند و بعضی دنبال کار هستند و بعضی صرفا می‌خواهند با این فضا آشنا شوند. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که همفکر می‌تواند جایی برای آشنایی با الفبای اکوسیستم هم باشد. چون مهم‌ترین وجه آن، وجه آموزشی و دانش‌افزایی آن است که به نظر می‌رسد این کارکرد را برای شرکت‌کنندگان دارد و تداوم حضور افراد تاییدی بر این مدعاست. داریان در ادامه تاکید می‌کند که خود ما به‌عنوان برگزارکننده سعی می‌کنیم که ارتباطات را ایجاد کنیم و حلقه‌های رابطه را به خوبی بین افراد ایجاد کنیم و از هیچ کمکی در این مسیر دریغ نمی‌کنیم. دوست داریم که همفکر کیفیت خود را حفظ کند. از طرفی نمی‌خواهیم همفکر به رویدادهای دیگری با محتوای دیگر تغییر شکل دهد؛ یعنی قرار نیست سخنران داشته باشیم، قرار نیست آموزش‌های رسمی و در حالت استاد-شاگردی داشته باشد چون این مسائل موضوع برگزاری رویدادهای دیگری است. وی اضافه می‌کند: متاسفانه در ایران رویدادهای کارآفرینی با محتوای متنوع بسیار کم داریم. رویدادهای دیگری مانند استارتاپ گرایند یا استارتاپ ویکند هم حضور دارند اما هدف دیگری را دنبال می‌کنند و این رویدادها در کنار یکدیگر به اکوسیستم کمک می‌کنند و قرار نیست به همدیگر تبدیل شوند. 

داریان به این پرسش نیز پاسخ می‌دهد که چه کمبودهایی در مسیر برگزاری همفکر احساس می‌کنید: از آنجایی که شرکت‌کنندگان در رویداد همفکر اغلب یا می‌خواهند تیم تشکیل دهند یا سرمایه‌گذار هستند یا به‌طور کلی در چنین فرایندی حرکت می‌کنند، بنابراین تهیه یک بانک اطلاعاتی از شرکت‌کنندگان می‌تواند زمینه‌ساز دسترسی آسان‌تر افراد به همدیگر باشد و لازم است حتما چنین عملی صورت بگیرد. وی همچنین اشاره می‌‌کند که رویدادهای همفکر در شهرهای دیگر هم در حال گسترش است و در مدت اخیر ۱۰شهر دیگر هم به لیست شهرهای برگزارکننده این رویداد اضافه شده‌اند. به لحاظ آماری هم لازم است این توضیح را اضافه کنم که در حال حاضر رویداد همفکر در ۲۰شهر ایران به صورت منظم برگزار می‌شود و در ۳۰شهر حداقل چندین بار همفکر برگزار شده است. داریان در پایان برگزاری همفکر را عامل بالفعل‌شدن ظرفیت‌های بالقوه شهرهای دور و نزدیک ایران می‌داند. 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.