۶ پیش‌بینی در حوزه اینترنت اشیا برای سال ۲۰۱۹

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱ تريلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ روی این فناوری صورت گیرد

0

پیش‌بینی‌هایی برای سال ۲۰۱۹ در هر حوزه‌ای صورت‌گرفته است و اینترنت اشیا از این پیش‌بینی مستثنی نیست. در واقع، در حوزه‌های به‌شدت در حال رشد مانند اینترنت اشیا روندها و فرصت‌ها و چالش‌های زیادی وجود دارند که پیش‌بینی را در این حوزه آسان می‌کنند.

در اینجا به ۶ پیش‌بینی برای سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم:

رشد اینترنت اشیا ادامه خواهد داشت؛ اعم از دستگاه‌ها، ‌داده و سرمایه‌گذاری. این فناوری بسیار داغ است و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری زیادی بالغ بر ۱ تریلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ روی این فناوری صورت گیرد. این امر به تامین بودجه برای رشد سالانه ۳۰ درصدی در ارتباطات اینترنت اشیا سلولار تا سال ۲۰۲۳ کمک خواهد کرد.

به عبارت دیگر، نرخ پذیرش دستگاه‌ها و خدمات اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹ به ۱۸ تا ۲۰ درصد خواهد رسید. ممکن است در سال ۲۰۱۹ مصرف‌کنندگان بالاخره کاملا با توانایی‌های اینترنت اشیا و تعریف دقیق و اهمیت آن آشنا شوند.

شبکه‌های ۵G حضور گسترده خواهند داشت؛ بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیا روی شبکه‌هایی مانند NB-IoT و Cat-M تکیه دارند، اما معرفی شبکه‌های ۵G تاثیر بزرگی روی کاربردهای اینترنت اشیا پیشرفته مربوط به روبات و اتوماسیون، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خواهد داشت.

به گفته وارن چایساتین، مدیر جهانی بازاریابی مشارکت مشتری اینترنت اشیا شرکت اریکسون، ۵G توانایی رایانش شناختی و رایانش اج را، که برای برخی کاربردها مانند خودروهای خودران حیاتی هستند، افزایش خواهد داد. فهرست صنایعی که آماده استفاده از شبکه ۵G و پیشرفت در کسب‌و‌کار خود هستند، بسیار طویل است و شامل تولید، حمل‌ونقل، ایمنی/ اورژانس عمومی‌ و شهرهای هوشمند می‌شود.

امنیت اینترنت اشیا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ افزایش چشمگیر در تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیا مصرفی به طور خودکار موجب افزایش آسیب‌پذیری‌های امنیتی می‌شود‌ و اکثر این آسیب‌پذیری‌ها منجر به حملات بیشتر و خسارات بیشتر، در همه چیز از خانه‌های هوشمند گرفته تا دولت هوشمند، می‌شود.

در واقع،‌ ضعف امنیتی در دستگاه‌ها به این معنی است که اینترنت اشیا فقط یک قربانی این حملات نیست و ممکن است از آن برای ایجاد موقعیت‌هایی برای حملات هکرها روی اینترنت اشیا و سایر هدف‌ها استفاده شود. برای مثال، پاندا لب پیش‌بینی کرده ‌که در سال ۲۰۱۹ شاهد حملات بیشتری روی دستگاه‌های اینترنت اشیا، روترها و شبکه‌های وای‌فای خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۹ بازیکنان بزرگ بر بازار اینترنت اشیا مسلط خواهند بود؛ در حالی‌که فروشندگان پلتفرم مانند خدمات وب آمازون، مایکروسافت‌ و گوگل جایگاه خود را محکم‌تر می‌کنند، سایر سازمان‌ها به آنها هجوم می‌آورند. در حال حاضر نیز حاملان مانند ای‌تی‌اند‌تی، وریزون و وودافون نظرات مثبتی درباره این فناوری منتشر نمی‌کنند.

در حالی‌که پلتفرم‌های بزرگ اینترنت اشیا برای کسب سهم بیشتر در بازار با هم رقابت می‌کنند، بازیکنان کوچک‌تر روی حوزه‌های جدید تمرکز دارند تا باقی بمانند (برای مثال انتقال داده، چالش‌های خاص صنعت، برخی از انواع دستگاه و غیره).

بازیکنان بزرگ بر بازار اینترنت اشیا مسلط خواهند بود؛ مایکروسافت‌ و گوگل جایگاه خود را محکم‌تر می‌کنند

بازارهای اینترنت اشیا

برخی از بازیکنان در این میان از اینترنت اشیا دست خواهند کشید؛ برخی از شرکت‌ها به این نتیجه می‌رسند که برای حضور در بازار اینترنت اشیا مناسب نیستند. اکنون نیز این دارد اتفاق می‌افتد. بازیکنان کوچک‌تر ممکن است مجبور شوند روی حوزه‌های جدید مانند انتقال داده، چالش‌های مربوط به صنعت‌ و برخی دستگاه‌ها تمرکز کنند و به فکر استفاده از فناوری اینترنت اشیا نباشند.

اما تحلیلگر میسون انتظار دارد که اپراتورهای کوچک در پشتیبانی از اینترنت اشیا با گزینه‌های دشوارتری رو‌به‌رو باشند: «بدون داشتن بودجه برای سرمایه‌گذاری روی قابلیت‌های خود، آنها فقط چند گزینه پیش رو دارند که چندان جذاب نیستند؛ فروش اتصال و نیز تلاش برای فروش قابلیت‌های ایجاد شده توسط سایرین. برخی از اپراتورها به ویژه اپراتورهای کوچک یا کم‌درآمد روی چیزهای دیگر سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

کمبود مهارت‌های اینترنت اشیا ادامه خواهد داشت؛طبق گزارش آی‌دی‌جی کانکت، بیش از دو‌سوم شرکت‌ها نمی‌توانند متخصصان اینترنت اشیا مورد نیاز خود را استخدام کنند‌ و طبق گزارش تک‌سیتیز جاب واچ، تقاضا برای مهارت‌های فناورانه به دلیل افزایش چشمگیر دستگاه‌های اینترنت اشیا و متصل سه‌برابر شده است. متخصصان بیگ دیتا و امنیت سایبری بیشترین تقاضا را خواهند داشت.

کارکنان فناوری اطلاعات که در حوزه تجهیزات دستگاه، توسعه اپلیکیشن و استفاده کلی از فناوری اینترنت اشیا تخصص دارند‌ نیز از جمله متخصصان مورد نیاز خواهند بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.