هایو ؛ استارات‌آپی که سرور مجازی ارائه می‌دهد

3

کاربران در ‌هایو می‌توانند سرورهای مجازی را در کمتر از ۱۵ ثانیه تهیه کنند و براساس مدت زمانی که از سرور‌ها استفاده می‌کنند، هزینه آن را پرداخت می‌کنند

استارتاپ ‌هایو به نشانی haio.ir توسط علی ذوقی در حوزه ارائه خدمات سرورهای مجازی راه‌اندازی شده است.

علی ذوقی ، بنیانگذار هایو  ۳۱ سال دارد و متولد شیراز است و لیسانس مهندسی برق قدرت از دانشگاه تهران جنوب دارد.

من از سال ۸۸ به حوزه برنامه‌نویسی وب وارد شدم به صورت خودخوان برنامه‌نویسی را یاد گرفتم و بعد از مدتی در یک شرکت به عنوان برنامه‌نویس استخدام شدم. از آن زمان تا‌کنون برنامه‌نویسی را ادامه دادم و در کنار برنامه‌نویسی به مباحث مرتبط به سرور هم علاقه‌مند بودم و این حوزه را نیز دنبال می‌کردم.

بعد از مدتی یک بورد رسپبری‌فای که به نوعی یک پی‌سی کوچک به حساب می‌آمد، تهیه کردم. این بورد امکانات اولیه را برای توسعه در حوزه iot در اختیارم می‌گذاشت. از همین جا ایده استارتاپ اولم با عنوان iotize شکل گرفت. یک اپلیکیشن برای آن نوشتم که ‌روی بورد نصب می‌شد و کاربران می‌توانستند از طریق سایت یک بار بورد خود را register کنند و به صورت ریموت با بورد در ارتباط باشند.

بیزینس ما b2b بود و ما زیرساخت را در اختیار متخصصان الکترونیک می‌گذاشتیم. آنها می‌توانستند از آن برای توسعه محصولات iot خود استفاده کنند و کاربری‌هایی همچون خاموش و روشن‌کردن چراغ‌ها به صورت ریموت و غیره را از دستگاه خود بگیرند.

ولی از آنجایی که این نوع خدمات هنوز در ایران جا نیفتاده بود، موفق نشدیم iotize را ادامه دهیم و این کار در حال حاضر متوقف شده است. من به حوزه ‌هاستینگ و سرور نیز علاقه‌مند بودم. تصمیم گرفتم استارتاپ دیگری را در این حوزه راه بیندازم. از آنجایی که زیرساخت ‌هاستینگ آنلاین در ایران وجود نداشت و نیاز آن نیز احساس می‌شد، تصمیم گرفتم استارتاپ ‌هایو را راه بیندازم.

در ایران به صورت تقریبی سالانه ۲۷۰۰ میلیارد تومان حجم بازار ‌هاستینگ زیرساختی تخمین زده شده است و اگر ساختار رایانش ابری به خوبی در ایران پیش برود، برآورد می‌کنیم ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشیم

  • چه نیازی را احساس کردید که ‌هایو می‌توانست به آن پاسخ دهد؟

نیازی که وجود داشت، این بود که امکان استفاده از سرورهای مجازی برای مدت زمان محدود مثلا یک ساعت وجود نداشت. کاربران زمانی که درخواست سرور مجازی می‌دادند، مجبور بودند ۲ یا ۳ روز منتظر بمانند تا بتوانند به سرور خود دسترسی داشته باشند.

از طرف دیگر معمولا سرورها به صورت ماهیانه در اختیار کاربران قرار می‌گرفت و اگر می‌خواستند حتی یک ساعت هم از سرور استفاده کنند، مجبور بودند هزینه یک ماه را پرداخت کنند.

  • با توجه به توضیحاتی که دادید، در ‌هایو چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

شرکت‌های برنامه‌نویسی و سازمان‌ها و ارگان‌ها نیازمند این هستند که زیرساخت‌های سروری خود را تهیه کنند که ۸۰ درصد این سازمان‌ها سرورهای خود را خریداری می‌کنند و در دیتاسنتر قرار می‌دهند و مدیریت سرورها را نیز خودشان انجام می‌دهند.

عملکرد اینگونه در سازمان‌ها و شرکت‌های استارتاپی این محدودیت را دارد که اگر تعداد کاربرانشان به یکباره افزایش پیدا کند، سیستم‌شان به اصطلاح قفل می‌کند و مجبورند مجددا برای خریداری سرورهای جدید هزینه کنند و زیرساخت سخت‌افزاری خود را با منابع محدودی که دارند، تهیه کنند.

کاری که ما در ‌هایو انجام می‌دهیم، این است که این محدودیت‌ها را از بین برده‌ایم. با فناوری رایانش ابری سرور مجازی در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار می‌دهیم که هر زمان که نیاز داشتند که حجم سرور خود را افزایش دهند، بدون اینکه سیستم‌شان قطع شود یا اختلالی در آن ایجاد شود، بتوانند این کار را به‌راحتی انجام دهند.

  • کاربران چطور می‌توانند از خدمات ‌هایو استفاده کنند؟

کاربران در ‌هایو می‌توانند سرورهای مجازی را در کمتر از ۱۵ ثانیه تهیه کنند و براساس مدت زمانی که از سرور‌ها استفاده می‌کنند، هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر یک ساعت از سروری استفاده می‌کنند، فقط هزینه یک ساعت استفاده را پرداخت می‌کنند. به طور کلی کاربران برای استفاده از خدمات باید در سایت ثبت و کیف الکترونیکی خود را از طریق درگاه بانکی شارژ کنند. سپس می‌توانند سرویس مورد نظر خود را طبق پلن‌های پایه‌ای که قرار داده‌ایم، انتخاب کنند.

ما ۶ پلن پایه تعریف کرده‌ایم که از سرور مجازی با ۵۱۲ رم تا سرور مجازی با ۱۶ گیگ رم و ۸ هسته cpu در دسترس کاربران قرار داده شده است. البته کاربران می‌توانند با انتخاب هر کدام از پلن‌های پایه در هر زمان که نیاز داشتند، رم خود را افزایش دهند بدون اینکه اختلالی در خدماتشان ایجاد شود و به صورت آنلاین حجم سرور خود را افزایش دهند. هزینه استفاده از این سرورها نیز از ۲۳ هزار تومان به صورت ماهانه شروع می‌شود تا ۳۳۳ هزار تومان.

  • تاکنون چه نوع کسب‌وکارهایی و چه تعداد کاربر از خدمات‌ هایو استفاده کرده‌اند؟

در حال حاضر ۱۱۰ سرویس در ۳ ماه اخیر به فروش رسانده‌ایم. ۴۰ درصد این سرویس‌ها سرورهای ۵۱۲ بودند و ۳۰ درصد هم سرویس ۲ گیگ رم را خریداری کردند و الباقی سرویس‌های پر‌مصرف با رم ۸ گیگ و ۱۶ گیگ بوده‌اند.

کسب‌وکارهای دارای اپلیکیشن‌های اندروید، ارائه‌دهندگان وب‌سرویس‌ها یا کسب‌وکارهایی که نیازمند سیستم کنترل ورژن هستند، تاکنون مشتریان ما بوده‌اند، چون ما علاوه بر سیستم عامل‌های لینوکسی، image‌های آماده هم داریم که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • در حال حاضر در هایو به مرحله‌ای از درآمدزایی رسیده‌اید که درآمدها، هزینه‌ها را پوشش دهد؟

بله در حال حاضر به نقطه سر به سر رسیده‌ایم. اگر دلار بالا نمی‌رفت، به سوددهی هم رسیده بودیم ولی از آنجایی که بخشی از سرورهای ما در فرانسه است، نوسان‌های ایجاد شده در قیمت دلار هزینه‌های ما را نیز افزایش داد.

البته تاکنون موفق شده‌ایم بخشی از سرورها را به ایران منتقل کنیم و به طور کلی تامین زیرساخت با کیفیت مناسب مهم‌ترین چالشی بوده که تاکنون با آن روبه‌رو بوده‌ایم.

  • جایگاه خود را در بازار چطور ارزیابی می‌کنید و چه ارزیابی‌ای از کشش بازار دارید؟

از جهت زیرساختی هایو جزو اولین خدمات‌دهندگان در حوزه ارائه سرورهای مجازی در ایران است. ولی هنوز در ابتدای راهیم و به دنبال جذب سرمایه‌گذاری بیشتر هستیم تا بتوانیم خدمات خود را گسترش دهیم.

از آنجایی که خدمات ما کاملا به صورت آنلاین ارائه می‌شود، استقبال خوبی از آن توسط توسعه‌دهندگان صورت گرفته و به طور معمول توسعه‌دهندگان خودشان برای ما تبلیغ می‌کنند و ما تاکنون تبلیغات خاصی انجام نداده‌ایم.

  • ارزیابی‌ای از حجم ریالی بازار دارید؟

در ایران این اعداد و ارقام مشخص نیست. ولی گردش مالی حوزه ‌هاستینگ تا سال ۲۰۲۰ در دنیا چیزی حدود ۷۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

در ایران نیز به صورت تقریبی سالانه ۲۷۰۰ میلیارد تومان حجم بازار ‌هاستینگ زیرساختی تخمین زده شده است و اگر ساختار رایانش ابری به خوبی در ایران پیش برود، برآورد می‌کنیم ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشیم. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم تا ۶ ماه آینده به این مرحله برسیم تا بتوانیم سرویس‌های بزرگ را میزبانی کنیم.

3 دیدگاه
  1. شهاب می‌گوید

    سلام
    از سایت هایو بازدید کردم
    از مجموعه معرفی شده به عنوان یک ارائه کننده تخصصی سرور مجازی با رویکرد جدید انتظار داشتم با قیمتهای مناسبتری روبرو بشم
    قیمتها خیلی بالا و نا امید کننده بود

    1. علی ذوقی می‌گوید

      سلام
      قیمتهامون بالا نیست
      ضمن اینکه پرداخت اعتباری داریم
      یعنی نیازی نیست اگر سرور رو برای یک روز نیاز دارید پول یک ماه رو بدید و ضمن اینکه میتونید برای مثلا یک ساعت منابع رو بالا ببرید و نیازی نباشه هزینه منابع بالا رو برای یک ماه بدین.

      در مجموع به نفع مشتری است.

  2. ali.es می‌گوید

    سلام

    قیمت ها تقریبا برابر حالت عادی در نظر گرفته شده
    دلیلی داره این قیمت بالا!؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.