موقعیت‌یابی درون ساختمان در پارسیوت

جی‌پی‌اسی برای فضاهای داخلی، مسیریابی، موقعیت یابی و خدمات مدیریتی

0

پارسیوت یک استارتاپ دانش‌بنیان در حوزه موقعیت‌یابی درون ساختمان است. این فناوری را از طریق گوشی‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌دهد و به عنوان جایگزینی برای GPS ارائه خدمات می‌کند.

استارتاپ پارسیوت به نشانی parsiotco.ir‌ استارتاپی است که کار خود را در حوزه اینترنت اشیا از سال ۹۵ شروع کرده است. پارسیوت توسط کمیل شاه‌حسینی به همراه محمدهادی آزاددل و امیرمحمد صالح‌اوف بنیانگذاری شده است. هر سه در دانشگاه علم‌و‌صنعت در رشته کامپیوتر تحصیل کرده‌اند و هم‌دانشگاهی بوده‌اند.

کمیل تحصیلات خود را در رشته IT ادامه می‌دهد و در حال حاضر دانشجوی دکترای فناوری اطلاعات دانشگاه تهران است. محمدهادی آزاددل نیز ارشد IT و امیر محمد ارشد هوش مصنوعی دارد. با کمیل هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد استارتاپشان بدانیم.

او می‌گوید: «‌در دوران دانشگاه متوجه شدیم حوزه اینترنت اشیاء حوزه رو به رشدی است و چند ماهی به بررسی این حوزه پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم در ایران این حوزه جای کار زیادی دارد و تصمیم گرفتیم به ‌آن ورود کنیم. در حال حاضر حدود یک سال و نیم است که استارتاپ پارسیوت را راه انداختیم و در این حوزه فعالیت می‌کنیم.»

  • ایده پارسیوت از چه زمانی شکل گرفت و تصمیم گرفتید آن را راه بیندازید؟

ما از تابستان ۹۵ تیم را شکل دادیم و از آبان ماه ۹۵ حوزه فعالیت خود را که موقعیت‌یابی و ردیابی داخل ساختمان بود، مشخص و کار را شروع کردیم.

  • چه نیازی را احساس کردید که فکر می‌کردید پارسیوت می‌تواند به آن پاسخ دهد؟

زمانی که موضوع فناوری اینترنت اشیاء را بررسی می‌کردیم، متوجه شدیم مبحث موقعیت‌یابی در این حوزه موضوع محوری است و طبق گزارشی هم که شرکت اینتل منتشر کرده بود، نقش موقعیت‌یابی در حوزه اینترنت اشیاء بالای ۸۰ درصد مواقع از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه افراد بالای ۹۰ درصد زمان خود را در فضاهای داخلی می‌گذرانند، موضوع موقعیت‌یابی داخل ساختمان برای ما دارای اهمیت شد. از این جهت احساس کردیم می‌توانیم در این حوزه ارزش افزوده ایجاد کنیم.

  • در مورد پارسیوت و خدماتی که ارائه می‌دهید، بیشتر توضیح دهید؟

پارسیوت یک استارتاپ دانش‌بنیان در حوزه موقعیت‌یابی درون ساختمان است. ما این فناوری را از طریق گوشی‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌دهیم و به عنوان جایگزینی برای GPS خدمات ارائه می‌دهیم، چون GPS برای مسیریابی و موقعیت‌یابی در فضاهای داخلی عموما عملکرد خوبی ندارد. خدماتی همچون مسیریابی، موقعیت‌یابی و خدمات مدیریتی را از طریق این فناوری ‌‌ارائه می‌دهیم.

  • مشتریان خدمات شما چه کسانی هستند؟ و خدمات شما چه کاربردهایی دارد؟

مشتریان خدمات ما می‌تواند پاساژها، بیمارستان‌ها، صنایع و هر کسب‌وکاری که نیاز است در آن ردیابی و مسیریابی صورت گیرد، باشد. به عنوان مثال، خدمتی که ما ارائه می‌دهیم، می‌تواند در اختیار اپلیکیشن فروشگاه یا پاساژ قرار بگیرد و عملکرد اپلیکیشن مانند گوگل‌مپ است به این صورت‌ که موقعیت فرد را داخل پاساژ مشخص می‌کند.

فرد می‌تواند داخل اپ به جست‌وجو بپردازد و فروشگاه مورد نظر خود را بیابد و مسیر رسیدن به فروشگاه داخل اپلیکیشن به فرد نمایش داده می‌شود. یا اگر فرد فروشگاه تخفیفی ارائه دهد، زمانی که فرد از جلوی آن عبور می‌کند، برای فرد نوتیفیکیشن ارسال می‌شود.

از دیگر کاربردهای این خدمات برای ردیابی داخل ساختمان است به این صورت که یک سری تگ‌های کوچک به اشخاص و اشیا متصل می‌شوند که قابل ردیابی است و در مکان‌هایی که از نظر امنیتی بخواهند تحت نظر باشند، می‌تواند استفاده شود.

علاوه بر این بهینه‌سازی مسیرهای عبور و مرور یا بهینه‌سازی خط تولید از دیگر کاربردهاست یا به عنوان مثال، در بیمارستان می‌توان از این طریق روند اجرایی کار را کنترل کرد. به این ترتیب که مثلا پرسنلی به اتاق‌های عفونی رفت و آمد کردند، حتما بعد از آن به اتاق ضدعفونی مراجعه کنند.

  • در حال حاضر بیشتر چه صنایع و کسب‌وکارهایی از خدمات استفاده کرده‌اند؟

ما به‌تازگی این خدمات را ارائه می‌دهیم و هنوز مشتری در حال استفاده نداریم ولی در حال مذاکره با مشتریانی در حوزه فروشگاه‌ها و بخش‌های امنیتی هستیم.

  • هزینه استفاده از این خدمات را چقدر تعریف کرده‌اید؟

هزینه به معماری و متراژ و مساحت ساختمان و ویژگی‌هایی که قرار است استفاده شود، بستگی دارد‌ و هر پروژه‌ای هزینه مختص به خود را دارد.

  • حجم بازار این خدمات را در دنیا چقدر ارزیابی کردید؟

برآوردها حاکی از بازار ۶۸٫۹ میلیارد دلاری خدمات مبتنی بر مکان در سال ۲۰۲۰ است که خدمات مکان مبنای داخل ساختمان تحت این دسته قرار می‌گیرد.

  • به طور کلی ارزیابی از بازار این خدمات دارید؟ فکر می‌کنید چقدر از این خدمات در ایران استقبال شود؟

این موضوع مثل همه خدمات دیگر به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد. همچنین به دلیل اینکه شیوه کار در بازار ما سنتی است و حتما فروشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها باید اپلیکیشنی داشته باشند تا بتوانند از این خدمات استفاده کنند، از این نظر بازار نیاز به کار دارد. اما با رشد روز‌افزون فناوری اینترنت اشیاء امیدواریم کم کم‌ بتوانیم جای خود را در بازار ایران باز کنیم.

  • فکر می‌کنید چه زمانی می‌توانید به مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسید؟

فکر می‌کنم تا یکی دو سال آینده به این مرحله برسیم.

  • رقیبی در این حوزه شناسایی کرده‌اید؟ و با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟

تقریبا می‌توانم بگویم در این حوزه پیشگام هستیم. البته استارتاپ‌هایی بوده‌اند که در این حوزه کار را شروع کرده‌اند ولی کار را ادامه ندادند. همانطور که گفتم، سنتی‌بودن بازار یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست.

از طرف دیگر تلاطمات اقتصادی ‌روی کار ما تاثیر می‌گذارد چراکه ما هر روز تلاش می‌کردیم فناوری را بهتر کنیم ولی از آنجایی که برخی از قطعات را باید وارد می‌کردیم، افزایش نرخ دلار در روند کار ما تاثیر منفی داشته ‌و منجر شده است هزینه خدمات افزایش یابد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.