شما شکارچی هستید، نه شکار

0

توانایی‌هایتان کم نیست. خودتان هم خوب می‌دانید! پس چرا هیچ کارفرمایی در ماه‌های گذشته، حاضر به پذیرفتنتان نشده است؟ چرا فرصت تجربه کردن را به شما نمی‌دهند و نمی‌گذارند قابلیت‌هایی که سال‌ها برای به دست‌آوردنشان تلاش کرده‌اید را به نمایش بگذارید؟ مشکل شما هستید یا بازار کار بی‌رونق؟ یا کارفرماهایی که نمی‌توانند نیروی کار زبده را تشخیص دهند و برای رشد کسب‌و‌کارشان از چنین فردی کمک بگیرند؟ قطعا همه این موارد، در ناکامی شما برای رسیدن به جایگاه دلخواهتان تاثیر دارند. اما حالا که نمی‌توانیم یک‌تنه برای تغییر شرایط کلی کسب‌‌وکار در کشور کاری کنیم یا نمی‌توانیم کارفرماها را یک‌روزه تغییر دهیم، بهتر است به موضوع اول بپردازیم. در این مطلب، می‌خواهیم اشتباهات احتمالی که شما را از آرزوهای شغلی‌تان دور می‌کنند، به شما یادآوری کنیم؛‌ اشتباهاتی که شاید به ظاهر کوچک و نادیدنی باشند، اما بر سرنوشت کاری شما در آینده، تاثیر عمیقی می‌گذارند.

  •  آگهی‌های کاری را درست نمی‌خوانید؟

وقتی یک آگهی استخدام را می‌بینید، با پیش‌فرضی به‌شدت رویایی یا حتی به‌شدت بدبینانه آن را می‌خوانید؟ شرح کاری که در آن آگهی توضیح داده شده را با نگاهی تحقیر‌آمیز می‌خوانید و از پر‌کردن آگهی پشیمان می‌شوید یا اینکه بیش از اندازه خوشبینانه و رویایی به موقعیت گفته‌شده نگاه می‌کنید و وقتی در روز مصاحبه، به سازمان مورد نظر وارد می‌شوید، همه رویاها بر سرتان آوار می‌شود و از پر‌کردن برگه آگهی استخدام پشیمان می‌شوید؟ نگاه سفید یا سیاه شما به موقعیت‌های شغلی، می‌تواند پیدا‌کردن کار ایده‌آل را برایتان دشوار کند و فرصت‌هایی را که می‌توانستند امروز شما را از دیروزتان بهتر کنند، از شما دور کند.

  •  نقاط خالی را پر نمی‌کنید؟

شما توانایی‌های بی‌شماری دارید! درست است! اما گاهی نقاطی خالی اما بسیار کوچکی که در رزومه شغلی شما وجود دارد، فرصت‌های ایده‌آل کاری را از شما می‌گیرد. گاهی تنها با گذراندن یک دوره کوتاه‌مدت برای تکمیل مهارت‌تان در یک حوزه، می‌تواند آینده شغلی شما را زیر و رو کند. گاهی ذکر یک مهارت که از نظر خودتان اهمیت چندانی ندارد، در رزومه شغلی‌تان، نظر کارفرماها را در مورد توانمندی‌های شما دگرگون کند. پس با بررسی موقعیت‌های شغلی که از نظرتان مناسب به نظر می‌رسند و البته با بررسی شرایط و توانایی‌هایتان، به تکمیل رزومه خود فکر کنید.

  •  به آینده‌های دورتر فکر نمی‎کنید؟

همه چیز قرار نیست در امروز شما خلاصه شود. اگر فکر می‌کنید یک موقعیت شغلی، می‌تواند راه شما برای رسيدن به جایگاه رویاهایتان در آینده را کوتاه کند، برای به دست‌آوردنش تلاش کنید. یادتان نرود در همه روزهایی که دور از فضای کسب‌و‌کار می‌گذرانید، فرصت اندوختن تجربه‌های تازه را از دست می‌دهید. پس رویا‌پردازی را کنار بگذارید و افق کاری‌تان را بلندتر تصور کنید.

  •  خودتان را درست معرفی نمی‌کنید؟

بیان درست توانمندی‌هایتان، می‌تواند آینده کاری شما را زیر و رو کند. شاید واقعا شما به اندازه رزومه‌ای که طرح کرده‌اید، توانمند باشید، اما اگر در روز مصاحبه نتوانید توانایی‌هایتان را خوب به نمایش بگذارید، نمی‌توانید آن جایگاه را شکار کنید.

اگر مصاحبه‌کننده از شما رویه انجام یک فرایند را می‌پرسد، از او بخواهید برای تشریح بهتر نظرات‌تان، به شما فرصت نوشتن روی تخته و ترسیم چارت ذهنی‌تان را بدهد. در جلسه مصاحبه، موضوعات موردنظرتان را با مثال‌های مرتبط و کاربردی شرح دهید و با اشاره به تلاش‌های فعالان توانمند اقتصادی در یک موضوع مرتبط، به مصاحبه‌کننده نشان دهید که فضای کسب‌و‌کار را خوب می‌شناسید و تئوری‌هایی که می‌تواند شما را به موفقیت برساند را هم درک کرده‌اید.

  •  به ایده‌های تازه نمی‌اندیشید؟

قبل از رسیدن به سازمان محل مصاحبه، در مورد آن خوب تحقیق کنید و با فعالیت‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعفش آشنا شوید. اگر در جلسه مصاحبه، چند ایده کاربردی برای بهبود شرایط را مطرح کنید، می‌توانید نظر شورای استخدام را به خوبی جلب کنید. اما مراقب باشید که وقت مطرح‌کردن آن ایده‌ها، عملکرد گذشته سازمان را تحقیر نکنید و دستاوردهای سازمان را به‌خاطر نشان‌دادن توانمندی‌های خود، زیر سوال نبرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.