شروع دوران هوش تصنعی

سرمقاله 171 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

رودخانه یخ زده است، اما زندگی در زیر آب سرد و یخ‌زده جریان دارد. این تصویر من از این روزهای کسب‌و‌کار در ایران است. اگرچه در چنین شرایطی بسیار طبیعی می‌نماید که اولویت با معیشت و‌ بقا باشد. نسل جوان اگر به طنز، وای‌فای و گوشی هوشمند را در هرم مازلو کنار نیازهای اولیه و اساسی انسان برای ادامه حیات گنجانده است. اما بدون هیچ طنز و‌کنایه ای بر این باورم جایگاه هوش مصنوعی در هرم مازلو کسب‌وکارهاست. حیات و ممات هرکسب‌وکاری به آن وابسته و بسته خواهد شد.

اینکه دانش و آگاهی ما نسبت به این مقوله اندک و سطحی و حتی بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها، مدیران تصمیم‌ساز و‌ تصمیم‌گیر در ایران نمی‌دانند چیزی به نام هوش مصنوعی وجود خارجی دارد، دلیلی بر این نیست که هوش مصنوعی وجود ندارد. در جهان بیرون از مرزهای جغرافیایی ما هوش مصنوعی رکن رکین هر کسب‌وکاری است.

در گام اول نیاز به نهضتی فرهنگی و آگاه‌بخش داریم تا توضیح بدهد هوش مصنوعی چیست، چه کارکردی دارد و ضرورت و منافع آن در بیزنس‌ها چیست؟

چرا که بر این باورم هر جریانی به خصوص جریان اقتصادی از جاده فرهنگ و فرهنگ‌سازی به مقصد می‌رسد، باید این بستر را در ایران بسازیم. در کنار دیگر مجموعه‌های استارتاپی و‌ دانش‌محور ما این جریان را از چهارمین یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران در سال ۱۳۹۸ و در هفته‌نامه شنبه شروع کرده‌ایم.

طبیعی است مانند هر جریانی اشتباهاتی هم رخ بدهد مثل دیگر جریان‌هایی که در این سال‌ها شاهدش بودیم «هر ایرانی یک استارتاپ» یا «هر ایرانی یک شتابدهنده» و امروز هم عطف به دستور شفاهی رئیس‌جمهور محترم بعد از مشاهده ساخت کارخانه نوآوری آزادی توسط مجموعه سرآوا، باید کپی این کارخانه در اکثر استان‌های ایران ساخته شود! چه بسا که فردا روزی شاهد صدور بخش‌نامه‌ای در حوزه استفاده فراگیر از هوش مصنوعی باشیم.

می‌شود به همه این اتفاقات انتقاد کرد و با هجمه منکوب کرد. اگرچه انتقادات وارد است اما نباید در مقابل توسعه سدی ایجاد کنیم. اجازه دهیم هرکس در هر جایگاهی به این توسعه بپیوندد سپس می‌توانیم جریان‌های در حال شکل‌گیری را مدیریت و از بی‌راهه به راه اصلی بازگردانیم.

ما در آینده نزدیک شاهد موجی از اقبال به هوش مصنوعی خواهیم بود. پیش‌بینی می‌کنیم موج اول هوش مصنوعی در ایران شمایی از هوش مصنوعی و حتی هوش تصنعی باشد اما باید اجازه بدهیم دولتی‌ها و شرکت‌های بزرگ متول و افراد علاقمند به این حوزه ورود کنند سپس با صبوری هوش تصنعی که شکل خواهد گرفت را به سمت هوش مصنوعی واقعی هدایت کنیم.

حرف آخر: به خودم و شما توصیه می‌کنم درخصوص هوش مصنوعی مطالعه کنیم و آن را در کسب‌و‌کارهایمان به کار ببندیم. اگرچه در ابتدا بسیار پیچیده و گران به نظر برسد اما اگر تقاضا افزایش پیدا کند هزینه‌های آن نیز متعادل و قابل استفاده خواهد بود. هوش مصنوعی یک انتخاب نیست، اجبار است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.