در جستجوی نوآوری در مدیریت شرکت های نوآور

0

سومین پنل نشست سیلیکون ایران که نگاهی به آن خواهیم داشت پنل «روش‌های مدیریت نوآوری در شرکت‌های نوآور» است که در روز اول و با حضور شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، مسعود گودرزی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ، علی حجت، از پژوهشگران فعال در کشور آلمان و فعال در بخش سامسونگ الکترونیک کره، و ارسلان مهتافر، باسابقه بیش از ۱۰ سال مشاوره در حوزه نوآوری در کشورهای آمریکای شمالی، و با ریاست رضا کلانتری‌نژاد مدیر آفرینشگاه شِزان برگزار شد.

۳۰۰  میلیارد تومان ونچر کپیتال در گلرنگ

از صحبت‌های مسعود گودرزی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ، شروع می‌کنیم که با اعلام اینکه گروه صنعتی گلرنگ در سال گذشته ۵۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است از همان ابتدا همه را حیرت‌زده کرد. گودرزی گفت: «گروه گلرنگ تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه ونچر کپیتال داشته است. البته ناگفته نماند که گروه گلرنگ ۸۰ درصد سهام ونچر کپیتال‌هایش را خودش برمی‌دارد! علی‌رغم این مدل ظاهرا ناعادلانه، خبرِ خوشایند اینکه گروه گلرنگ صد سکه طلا به ایده‌های خلاقانه‌ای که منجر به کسب‌وکارهای سودده بشوند، اعطا می‌کند.» این جمله آخر باعث شد تقریبا یک‌سوم حاضران در نشست بعد از اتمام پنل، «آقای گودرزی… آقای گودرزی…»کنان به دنبال او راه بیفتند.

به دنبال تکمیل زنجیره ارزش فناپ

شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، هم فعالیت‌های این شرکت را در حوزه نوآوری تشریح کرد، فعالیت‌هایی که منجر به ایجاد مرکز نوآوری فناپ، کافه آی‌تی و شتاب‌دهنده تریگ‌آپ شده است و تاکید کرد که نوآوری از نگاه فناپ یعنی تکمیل زنجیره ارزش فناپ و بر همین اساس بیشتر از طرح‌هایی حمایت می‌کنند که زنجیره ارزش فناپ را تکمیل سازند.

برای خلاقیت واقعی، چرخ را از اول اختراع کنید

ارسلان مهتافر هم در این پنل در بین صحبت‌هایش به تجربه جالبی درباره خلق نوآوری در یک بانک کانادایی اشاره کرد و گفت: «در یکی از بانک‌های کانادایی فرآیند افتتاح حساب برای کاربر سه روز کاری طول می‌کشید. چندین جلسه برگزار کردیم که چطور این فرآیند را کوتاه کنیم. در طول تمام این مدت متخصصان حاضر در این گروه فقط به تغییرات جزئی فکر می‌کردند که باعث می‌شد بعضا فرآیندها چند دقیقه یا حداکثر یکی دو ساعت سریع‌تر شوند. ولی این چیزی نبود که ما می‌خواستیم. تا اینکه در یکی از جلسات گفتیم فرایند مشابهی در بانک دیگری در کشور در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شود. این باعث شد به‌یک‌باره همه کسانی که تا آن موقع صرفا به تغییرات کوچک فکر می‌کردند، ذهنشان را کاملا خالی کنند و بتوانیم به راهکاری خلاقانه دست پیدا کنیم و ما هم به زیر ده دقیقه برسیم.» این نشان می‌دهد برای ایجاد خلاقیت و نوآوری گاهی باید هرچه داریم و می‌دانیم را دور بریزیم و چرخ را از اول اختراع کنیم؛ شاید همین اصل ساده تمام آن چیزی باشد که باعث موفقیت چشمگیر استارتاپی مثل «اوبر» شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.