توسعه فاکتوری همیشگی استراتژی بازاریابی

0

توسعه یکی از فاکتورهای مهم در استراتژی‌های بازاریابی است که کمک شایانی به حفظ راهکارهای بازاریابی می‌کند. در هر استراتژی بازاریابی سه عنصر کلیدی مشتری، نحوه تماس با آن‌ها و پیامی که قرار است انتقال داده شود، وجود دارد که با تمرکز بر آن‌ها و انتخاب درست راهکارهای موثر در این سه فاکتور موفقیت در یک بازاریابی حاصل می‌شود. چهار مرحله اساسی قطعه‌بندی، هدف‌گذاری، تثبیت موقعیت و انتخاب پیام از مراحل مهم در هر راهکار بازاریابی و توسعه و استمرار آن است که ذیلا به هریک از آن‌ها اشاره می‌شود. قطعه‌بندی به معنای تقسیم بازار به گروه‌های مجزاست، هدف‌گذاری به معنای تصمیم‌گیری درباره روند ارتباط با گروه‌های مذکور و چگونگی صحبت کردن با آن‌هاست. در مرحله تثبیت موقعیت باید به دنبال چگونگی درک محصول مورد نظر توسط گروه‌های تعیین‌شده باشیم و در مرحله آخر نیز بر ارائه یک پیام خاص به منظور تحت تاثیر قرار دادن گروه‌های مورد نظر تاکید می‌شود.

قطعه‌بندی

هر برندی برای کسب موفقیت در یک پیام ارتباطی باید به تقسیم مشتریان بالقوه خود در گروه‌های متعدد بپردازد. در این میان شناخت مشتریان و علایق و سلیقه‌های آن‌ها کمک قابل‌توجهی به بهبود یک پیام تبلیغاتی می‌کند. در هر پیام ارتباطی باید مشتریان بالقوه را شناخت و با تقسیم‌بندی آن‌ها به گروه‌های مختلف، کار بازاریابی را آسان‌تر کرد؛ هرچقدر بتوان گروه‌های مخاطبان را بهتر از هم تفکیک کرد، امکان پذیرش و تاثیرگذاری پیام ارتباطی بیشتر می‌شود. برای شناختن گروه‌های مختلف بازار می‌توان از شگردهای متعددی استفاده کرد. تهیه پرسش‌نامه، آمارگیری از طریق مراجعه مشتریان به وب‌سایت، مصاحبه‌های رودررو، به‌کارگیری متخصصان شناخت بازار و… ازجمله راهکارهای موثر در شناخت بازار و تقسیم‌بندی گروه‌های مخاطبان است. با شناخت بهتر این گروه‌ها و داشتن تصویری دقیق از مشتریان، تصمیم‌گیری درباره چگونگی محتوای پیامی که قرار است انتقال داده شود، آسان‌تر و امکان موفقیت آن بیشتر می‌شود.

هدف‌گذاری

مرحله دوم در ارائه یک استراتژی موفق تبلیغاتی، هدف‌گذاری است. به این معنا که با مشخص کردن اهداف تبلیغاتی می‌توان نرخ رسیدن به پاسخ مورد نظر را بالاتر برد، در هر تبلیغی با مشخص کردن دایره مخاطبان، اهداف خاصی دنبال می‌شود که با روشن کردن آن اهداف، امکان حصول موفقیت در ارائه پیام بیشتر می‌شود. در این مرحله نوشتن طرح بازاریابی کمک قابل‌توجهی به پیشبرد اهداف مورد نظر می‌کند و مواد و روش‌های مورد نیاز در یک ارتباط بازاریابی را برای گردانندگان آن مشخص می‌کند. در این مرحله با انتخاب اهداف مورد نظر، نوع رسانه مورد نظر در روند تبلیغات نیز انتخاب شده و عمل بازاریابی هدفمندتر می‌شود، چراکه هر رسانه تبلیغاتی بازاریابی خاص خود را می‌طلبد و جنس تبلیغ در رسانه‌های سنتی‌تر مانند مجلات و سینما با روش‌های به کار گرفته شده در رسانه‌های مدرن‌تر مانند وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی متفاوت است و بنابراین هدف‌گذاری، نقشه راه را برای پیش‌برندگان سیستم بازاریابی روشن‌تر می‌کند.

تثبیت موقعیت

موقعیت‌یابی و تثبیت آن از مراحل ضروری در توسعه یک روند بازاریابی است. پس از طی مراحل فوق و انتخاب گروه‌های مخاطبان و تعیین اهداف، نوبت به مرحله تثبیت موقعیت می‌رسد. این مرحله کمک شایانی به برند شدن یک محصول می‌کند و باعث می‌شود که نام تجاری مذکور در اذهان مخاطبان ثبت شود، بنابراین برای توسعه هر برند تجاری این مرحله ضروری است. با در نظر گرفتن جایگاه محصولات مورد نظر در بازار و در بین مصرف‌کنندگان و همچنین موقعیت آن در بین دیگر رقبا، باید به توسعه روند بازاریابی و تثبیت جایگاه آن برند در بازار اقدام کرد. از آنجایی که نام تجاری ابزاری قدرتمند در حفظ و تثبیت یک برند است، انتخاب درست و ارائه راهکارهایی برای تثبیت جایگاه آن بسیار ضروری است و بر این مبنا تولیدکنندگان باید در انتخاب استراتژی‌های تبلیغاتی به تثبیت نام تجاری توجه زیادی داشته باشند و راهکارهایی را ارائه دهند که به ثبت آن بینجامد و برند مذکور بتواند به هویت خاص خود دست یابد.

توسعه پیام تبلیغاتی

زمانی که موقعیت یک برند تجاری تثبیت شد، مرحله توسعه در پیام‌های تبلیغاتی شروع می‌شود. به این معنا که پس از انتخاب گروه‌های مخاطبان و تعیین اهداف مورد نظر، برای استمرار جایگاه برند نیاز به توسعه محتوای پیام‌های تبلیغاتی ضروری است و تیم‌های بازاریابی هر برندی باید نهایت تلاش خود را در ارائه محتوای جدید و تاثیرگذار به کار برند. ایجاد علاقه و شور و اشتیاق در مخاطبان نسبت به محصول ارائه‌شده و همچنین ارائه خدمات بهتر و متنوع‌تر ازجمله راهکارهای مهم در این مرحله هستند. هرچقدر خلاقیت و نوآوری در پیام‌های تبلیغاتی گسترده‌تر شود، امکان تثبیت نام تجاری و برند ماندن آن نیز بیشتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.