بزرگ‌تر ین‌ گرد‌همایی ‌استا رت‌آپی ایران

0

استارتاپی به خاطر خواهد سپرد. به چند دلیل محکم، چون قرار است بشود مبدأیی تاریخی در اکوسیستم استارتاپی ایران؛ تاریخی که قرار است هر سال دورهمی بزرگ خانواده استارتاپی ایران در آن رقم بخورد. دلیل دیگرش برمی‌گردد به ریشه سنتی ۳۰ آذر در فرهنگ کهن ایرانی یعنی شب یلدا؛ شبی که خانواده‌ها با سپردن کدورت‌ها به سیاهی شب، در فضایی دوستانه فارغ از رقابت‌ها و اختلافات روزمره به گفت‌و‌شنود می‌پردازند و از بیم‌ها و امیدهایشان نسبت به آینده‌ سخن  می‌گویند.

وقتی حرف از خانواده‌ باشد، مهم‌ترین مفاهیمی که در فرهنگ ایرانی از این واژه دریافت می‌شود، دورهمی، نزدیک‌شدن و حامی همدیگر بودن است. حالا زمان آن رسیده که استارتاپ‌ها هم خانواده باشند، چون رفته‌رفته باید قبول کنیم که استارتاپ‌ها به دلایل بسیار از جمله نوپایی، خلاقانه‌‌بودن، جذاب‌بودن و مهم‌تر از همه قرارگیری ناخواسته‌شان در مقابل بدنه سنتی کسب‌وکارها‌ و طمع دشمنان قسم خورده این مرز و بوم، امروز بیش از همیشه نیاز دارند که خانواده باشند تا بیشتر دور هم جمع شوند، دورهمی بگیرند و اهالی زیست‌بوم و علاقه‌مندان به این حوزه را هم به دورهمی‌شان دعوت کنند و از بیم‌ها و امیدهایشان نسبت به آینده سخن بگویند. اما وقتی قرار بر دورهمی باشد، چه بهتر که مطابق با سنت‌های اصیل ایرانی برگزار شود و چه سنتی در شب‌های سرد این‌ روزها از یلدا زیباتر، با آیین انار و هندوانه‌اش.

  •  یلدا؛ شب دورهمی خانواده‌هاست

اکبر هاشمی، دبیر همایش «یلدای کارآفرینان استارتاپی» ‌هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی در اکوسیستم استارتاپی ایران را اینگونه توضیح می‌دهد: در سنت ایرانیان شب یلدا، شب دورهمی خانواده‌هاست؛ شبی که بزرگ و کوچک گردهم آمده و از کسب‌وکار و زندگی روزمره می‌گویند و می‌شنوند. وی ادامه می‌دهد: ما نیز به عنوان جمعی از فعالان اکوسیستم برآن شدیم تا در این شب ایرانی، خانواده بزرگ کارآفرینان اکوسیستم استارتاپی ایران را گردهم آوریم و در فضایی دوستانه فارغ از رقابت‌های روزمره به گفت‌و‌شنود بپردازیم و از بیم‌ها و امیدهای‌مان به آینده‌ روشن سخن بگوییم. به شکرانه نزدیک به یک‌سال فعالیت، موفقیت‌ها و شکست‌های‌مان را با انار و هندوانه مزمزه کنیم و تفألی به حضرت حافظ بزنیم و بر همدلی‌ها بیفزاییم.

  •  دست هم را بگیریم

همانطور که از صحبت‌های دبیر این همایش نیز برمی‌آید، فصل، فصل همدلی است؛ زبان مشترک کسب‌وکارهای استارتاپی باید با همدلی به‌وجود بیاید تا حاصل جمعش بشود دیواری مستحکم برای ایستادن و کنار نرفتن و میدان را خالی‌نکردن. در فضایی که هر روز تیترهای ریز‌و‌درشتی کسب‌وکارهای سنتی را در مقابل کسب‌وکارهای آنلاین قرار می‌دهد و هر روزکلمات مانند ‌تبری سنگین‌ برای فرودآوردن بر قامت نحیف اکوسیستم استارتاپی ایران تیز می‌شود، فقط یک راه باقی می‌ماند و آن گرفتن دست‌های همدیگر است. فارغ از رقابت‌ها ‌برای به دست آوردن سهم بیشتری از‌ بازار و اختلافاتی که در هر خانواده‌ای ممکن است‌ باشد. فعالان این حوزه در شب یلدای سال ۹۵ در یک مکان جمع می‌شوند تا از کسب‌وکارهای‌شان بگویند، از دغدغه‌هایشان و صدای همدیگر را از نزدیک بشنوند حتی اگر چشم در چشم هم باشند و رقیبی سرسخت برای همدیگر همه این‌ها برای اعتلای کشور عزیزمان ایران اسلامی است. بنابراین یلدای سال ۹۵، حاوی رویدادی است که از ساعت ۱۲ظهر روز سه‌شنبه‌۳۰آذر در سالن اصلی کتابخانه ملی ایران آغاز می‌شود و تا ساعت ۷ عصر همان روز ادامه دارد.

  •  استقبال ازدیالوگ

استقبال فعالان بخش‌های مختلف حوزه استارتاپی ایران، همچنین فروش زود‌هنگام بلیت‌های همایش نشان از اقبال آنان به دیالوگ و گفت‌وگوهای تعاملی درون‌گروهی در اکوسیستم استارتاپی ایران می‌دهد. این حرکت می‌تواند الگویی باشد برای نسل‌های آینده جامعه استارتاپی و حوزه آنلاین. این دورهمی بزرگ از سه بخش یا به تعبیر دیگر سه پنل تشکیل شده است. دبیر همایش «یلدای کارآفرینان استارتاپی» در مورد برنامه‌های این همایش یک‌روزه می‌گوید: در این همایش که فعالان اکوسیستم استارتاپی و مدیران استارتاپ‌ها، مدیران شتاب‌دهنده‌ها و مدیران صندوق‌های جسورانه حضور خواهند داشت، سه پنل برگزار می‌شود.

  •  کارآفرینان؛ قهرمانان ملی

در پنل اول که «پنل کارآفرینان، قهرمانان ملی» است، شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ، محمد جواد شکوری‌مقدم مدیرعامل آپارات، علیرضا صادقیان مدیرعامل نت‌برگ، سعید محمدی بنیانگذار و عضو هیات مدیره دیجی کالا و نازنین دانشور مدیرعامل تخفیفان حضور دارند. مدیریت این پنل نیز برعهده میلاد صابری مدیرعامل کاربانک است. در این پنل مشکلات، موانع، چالش‌های کار‌آفرینی و مباحثی همچون توجه استارتاپ‌ها به بیگ‌دیتاها و نحوه نگهداری از آنها و… پرداخته خواهد شد.

  •  پرشتاب همراه با شتاب‌دهنده

در پنل دوم که مربوط به مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده است، ۶ مدیر برجسته مرکز شتاب‌دهنده شرکت می‌کنند؛ ناصر غانم‌زاده مدیرعامل شتاب‌دهنده فینوا، احمدرضا مسرور مدیرعامل شتاب‌دهنده دیموند، حمزه قطبی‌نژاد مدیرعامل شتاب‌دهنده نوتک، صمیمی مدیر عامل شتاب‌دهنده شفق، محسن ملایری مدیرعامل شتاب‌دهنده آواتک‌، رضا کلانتری‌نژاد مدیرعامل شتاب‌دهنده شزان که مدیریت و اداره پنل را برعهده دارد. در این پنل صیانت از نخبگان و ایده‌های جوانان ایرانی و مسائل و مشکلات پیش روی شتاب‌دهنده‌ها و… مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  •  خطرپذیرترین مدیران اکوسیستم

در پنل سوم که طولانی‌ترین پنل است، ۵ نفر از مدیران صندوق‌های خطر‌پذیر حضور خواهند داشت. شهاب جوانمردی مدیر‌عامل شرکت فناپ، سعید رحمانی مدیر عامل سرآوا پارس، رضا زرنوخی رئیس انجمن صندوق‌های جسورانه ایران (اسامی دو چهره شاخص دیگر پس از قطعی‌شدن توسط دبیرخانه همایش اعلام خواهد شد) این پنل با مدیریت شهرام شریف از روزنامه‌نگاران با‌سابقه و از فعالان اکو‌سیستم استارتاپی ایران‌ برگزار می‌شود و به موضوع تامین مالی کسب‌و‌کارهای نوپا و مباحث سرمایه گذاری داخلی و خارجی پرداخته خواهد شد.

گفتنی است این همایش توسط جمعی از فعالان اکو‌سیستم استارتاپی ایران برگزار می‌شود که در این بخش از گزارش به برخی از حامیان این همایش اشاره می‌شود؛ انجمن کسب‌و‌کارهای ایرانی، سایت آی‌تی ایران، کانون کارآفرینی دانشگاه تهران، هفته‌نامه شنبه، روزنامه ایران، کنسرسیوم کسب‌و‌کارهای اینترنتی‌، بانی، اتاق بازرگانی اصفهان، ایوند، راه پرداخت، همفکر مشهد، باشگاه موفقان، روزنامه اصفهان امروز، سینما مدیر، نو‌آوردگاه، همفکر تهران، مامان‌پز، میوا، روزنامه فناوران، کلوپ مدیران، مجله کار‌آفرینان موفق‌ و… همچنین کسانی که تمایل به شرکت در این همایش دارند، می‌توانند از طریق سایت ایوند ثبت‌نام کنند‌ و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به نشانی www.iranyekar.ir و یا سایت شنبه مگ مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.