به بازارهای بین‌المللی فکر می‌کنیم

نکسیت؛ استارتاپی که می‌خواهد به یک پلتفرم اینترنت اشیا تبدیل شود

0

حوزه جذاب اینترنت اشیا حوزه‌ای است که علی‌رغم آینده روشنی که می‌توان برای آن متصور شد، کمتر در اکوسیستم استارتاپی به آن توجه می‌شود و به نظر می‌رسد جا دارد به این بخش با توجه به اینکه کاربری‌های جدیدی از تکنولوژی را وارد زندگی مردم می‌کند، باید بیشتر پرداخته شود.

استارتاپ نکسیت به نشانی nexit.pro‌ یکی از استارتاپ‌های فعال در حوزه اینترنت اشیا است که توسط شهاب آزموده به همراه سجاد جعفری و مهدی خواستار بنیانگذاری شده است.

هر سه هم‌دانشگاهی هستند و در رشته مهندسی تکنولوژی الکترونیک در دانشگاه آزاد شهر‌ری تحصیل کرده‌اند. با شهاب هم‌صحبت شدیم تا بیشتر از استارتاپ و دغدغه‌هایشان برایمان بگوید.

شهاب ۲۹ ساله است. «ما هم‌دانشگاهی و هم‌رشته‌ای بودیم. از سال ۹۴ ایده نوآورانه خانه‌های هوشمند را پی‌ریزی کردیم و تصمیم گرفتیم این ایده را توسعه دهیم. تا سال ۹۶ در حال توسعه این ایده بودیم ولی بعد از مشاوره‌هایی که گرفتیم به این نتیجه رسیدیم که ورود به حوزه خانه‌های هوشمند با توجه به استانداردهایی که می‌توانیم رعایت کنیم و جامعه هدفی که در نظر داشتیم در شرایط فعلی کار درستی نیست.

بر همین اساس از سال ۹۶ چرخشی در کار ایجاد کردیم و در جهت اینترنت اشیا کار را دنبال کردیم تا عامه مردم بتوانند از محصولاتی که تولید می‌کنیم، استفاده کنند‌ و با این ایده از سال ۹۷ وارد شتاب‌دهنده نوین‌تک شدیم.»

  • در مورد نکسیت بیشتر توضیح دهید، چه هدفی را در آن دنبال می‌کنید؟

نکسیت در واقع قرار است به یک پلتفرم ارائه‌دهنده انواع گجت‌های هوشمند تبدیل شود و ما در آن از استراتژی کمپانی Nest که توسط شرکت گوگل خریداری شد، پیروی می‌کنیم.

کمپانی Nest با تولید محصولات خلاقانه، فرهنگی را در مردم ایجاد کرده که منجر به شکل‌گیری یک اکوسیستم شده است. ما هم فرهنگ مردم و هزینه‌ای که می‌توانند بپردازند را بررسی کردیم و محصولی را ارائه دادیم که با قیمت مناسب برای عامه مردم در دسترس باشد و بتوانند آن را خریداری کنند.

در قدم اول مخاطب هدف ما لوستر‌فروشی‌ها و انواع فروشنده‌های لوازم روشنایی بوده ‌ولی در ادامه راه قصد داریم محصولات مختلفی را در حوزه گجت‌های هوشمند نیز ارائه دهیم و به یک پلتفرم جامع در ‌زمینه اینترنت اشیاء تبدیل شویم.

سرمایه‌گذاران علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری‌ روی استارتاپ‌های فعال در حوزه اینترنت اشیا ندارند و به دنبال این هستند که ‌روی استارتاپ‌های زود‌بازده سرمایه‌گذاری کنند که به نظر من این موضوع برای آینده این حوزه در ایران می‌تواند مشکل‌زا باشد

  • در مورد محصولی که در حال حاضر تولید کرده‌اید، بیشتر توضیح دهید که چه کاربری دارد؟

محصول ما یک سخت‌افزار است که در داخل لوستر و لوازم روشنایی قرار می‌گیرد و از طریق اپلیکیشنی که با آن در ارتباط است، این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که بتواند نور محیط را کم و زیاد کند و یا وایت‌بالانس نور از زرد به سفید را ایجاد کند.

علاوه بر این، امکان روشن و خاموش‌کردن لوازم روشنایی مانند لوستر و آباژور از راه دور نیز برای کاربران فراهم شده است. به طور کلی تمام کاربری‌های کنترل نور محیط در این گجت دیده شده است.

  • در حال حاضر با چند لوستر‌فروشی همکاری می‌کنید؟

بیزینس ما B2B است و ما محصول را در اختیار لوستر‌فروش‌ها و فروشندگان لوازم روشنایی قرار می‌دهیم. ما برای اینکه شخصیت محصول حفظ شود، در حال حاضر با ۳ فروشنده خاص که برند خوبی در بازار دارند، وارد همکاری شده‌ایم تا محصول را در لوازم روشنایی خود قرار دهند.

  • تا‌کنون چه تعداد از محصول را تولید کرده‌اید؟

قبل از اینکه وضعیت دلار به این شکل شود و اینقدر بالا رود، ما ۵۰۰ محصول تولید کردیم که البته تعداد زیادی از آن را به صورت تست وارد بازار کردیم، ولی در حال حاضر با توجه به وضعیت نرخ ارز تولید را متوقف کرده‌ایم، زیرا تمام قطعات الکترونیکی که برای تولید محصول استفاده می‌کنیم، وارداتی است و ما دو مشکل عمده داریم؛ یکی اینکه مجبوریم با نرخ آزاد ارز این قطعات را تهیه کنیم و از طرف دیگر در گمرک واردات لوازم الکترونیک با تاخیر زمانی بالایی ترخیص می‌شوند.

  • چه قیمتی را برای ورود به بازار در نظر گرفته بودید و فکر می‌کنید اگر مجددا شروع به تولید کنید، با چه قیمتی باید آن را عرضه کنید؟

قیمت محصول رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد. قبل از گران‌شدن دلار قیمتی که برای هر گجت در نظر گرفته بودیم، ۱۸۰هزار تومان بود که برای هر لوستر یا لوازم روشنایی یک گجت کافی است‌ و قیمتی که برای آینده بخواهیم تعیین کنیم، قابل پیش‌بینی نیست چرا‌که همان‌طور که گفتم، ما در بخش واردات هم مشکلاتی داریم.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید و فکر می‌کنید برای گسترش نیاز به جذب سرمایه دارید؟

سرمایه اولیه ما در نکسیت حدود ۵۰ میلیون تومان بود و در ادامه راه هم سرمایه دیگری ‌به‌تدریج در کار هزینه ‌کردیم. همچنین شتاب‌دهنده نیز در این راه ۳۰ میلیون تومان سرمایه به علاوه محیط کار و خدمات دیگر در اختیار ما گذاشته است.

مطمئنا برای ادامه راه به جذب سرمایه نیاز داریم ولی متاسفانه سرمایه‌گذاران علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری‌ روی استارتاپ‌های فعال در حوزه اینترنت اشیاء ندارند و به دنبال این هستند که ‌روی استارتاپ‌های زود‌بازده سرمایه‌گذاری کنند که به نظر من این موضوع برای آینده این حوزه در ایران می‌تواند مشکل‌زا باشد، چراکه راه را برای ورود محصولات خارجی به بازار باز می‌کند. بر همین اساس تا‌کنون موفق به جذب سرمایه نشده‌ایم.

  • ارزیابی از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، دارید؟

محصولات الکترونیک به طور کلی محصولات مصرفی هستند و حدود یک سال عمر می‌کنند. به طور کلی آمار دقیقی در ایران در مورد این حوزه وجود ندارد و با یک آمار سر‌انگشتی می‌توان متوجه شد که محصولات ما می‌تواند بازار خوبی داشته باشد چون به ازای هر خانه‌ای که وجود دارد و یا ساخته می‌شود، این امکان وجود دارد که از گجت‌های هوشمند روشنایی در آن استفاده شود.

  • با توجه به وضعیت نرخ دلار آیا به بازارهای خارجی هم فکر می‌کنید؟

بله، یکی از مهم‌ترین اهداف ما برای انتخاب حوزه اینترنت اشیا حضور در بازارهای بین‌المللی و تولید محصولات با استانداردهای بین‌المللی بوده است ولی از آنجایی که هزینه‌های سخت‌افزاری بالاست، نیاز داریم که برای این کار سرمایه‌گذار جذب کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.