ایکیا، خاطره مزرعه خانوادگی و روستای کودکی

0

اینگوار فئودور کمپارد در سال ۱۹۲۶ در لیونگبای سوئد متولد شد و شم تجاری او حتی زمانی که پسری جوان بود کاملا مشهود بود. او با دوچرخه‌اش دور محله می‌گشت و به پسرهای همسایه چوب‌کبریت می‌فروخت، گویی قبل از یادگیری دستور زبان سوئدی، اصول عرضه و تقاضا را آموخته بود. اینگوار کوچک دریافته بود که اگر کبریت‌ها را به شکل دسته‌ای بخرد، که بسیار ارزان‌تر می‌شد، و آن‌ها را به شکل دانه‌ای بفروشد سود خیلی زیادی به دست خواهد آورد. از آنجایی که او کالاهایش را با قیمت ارزان می‌فروخت، غالبا همگی زود فروش می‌رفت و او می‌توانست با سود فروشش کار دیگری را از سر بگیرد و همین خرده‌فروشی‌های کوچک امکان راه‌اندازی اولین فروشگاه ایکیا را در ۱۷سالگی به او داد. برندی که برگرفته از اسم کوچک، فامیل، نام مزرعه خانوادگی و روستای کودکی‌اش بود.

ایکیا خیلی زود کارش را گسترش داد و تبدیل به نامی جهانی شد. این شرکت، مبلمان باکیفیت را با قیمتی ارائه می‌دهد که اکثر مردم توانایی پرداختش را دارند. از سال ۲۰۰۰ و زمانی که این برند تصمیم گرفت نامش را در کشورهای دور و نزدیک جهان زبانزد کند، قیمت محصولاتش را تا ۳ درصد کاهش داد و نشان داد رضایت مشتریان جهانی‌یکی از ارزش‌های این برند به شمار می‌رود.

لذت از ساده‌ترین اشیاء روزمره

اما آنچه ایکیا را میان هزاران نام لوازم‌خانگی یگانه می‌کند، نه‌فقط طراحی‌های ساده و سازگار با محیط‌زیستش، که ایده‌هایی است که فروشگاه‌های آن به مخاطب می‌دهند. ایکیا فروشگاهش را تبدیل به تکه‌هایی از زندگی روزمره مشتریانش کرده و تنها انباری از لوازم خانه را روی هم تلنبار نکرده است. در هر قسمت از مغازه‌هایش بخشی از اتاق‌خواب، نشیمن یا آشپزخانه را به‌طور کامل طراحی کرده و به مخاطبش نشان می‌دهد که از سیر تا پیاز خانه را برای او فراهم کرده است.

شاید نیروی محرکه موفقیت ایکیا دیدگاه کمپارد به این نام بوده است. ایکیا طراحانی را استخدام می‌کند که در طول سالیان جوایز زیادی دریافت کرده‌اند. کمپارد بر این باور است که موجودیت کمپانی‌اش نه‌تنها برای بهتر کردن زندگی مردم، بلکه برای بهتر کردن حال‌وروز خود مردم است. او معتقد است که خانه تنها مکان برای زیستن نیست، بلکه کیفیت زیستن است که خانه را تبدیل به سرپناهی امن می‌کند و ایکیا می‌خواهد مشتریانش از ساده‌ترین اشیاء زندگی روزمره‌شان از کارد آشپزخانه گرفته تا پیچ و مهره‌های صندلی‌ نشیمن لذت ببرند.

کمپارد که می‌بایست در سال ۱۹۸۶ بازنشسته می‌شد هنوز به طور خستگی‌ناپذیری روی برندش کار می‌کند و هرسال محصولات خلاقانه‌تری به بازار جهانی عرضه می‌کند. هم‌اکنون فروشگاه‌های ایکیا حدود ۱۲ هزار محصول متنوع را در ۴۵ کشور جهان و با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسانند و کمپارد که نام ایکیا با ایده‌های او شهرت جهانی پیدا کرده، با وجود ثروت چند میلیارد دلاری‌اش، هنوز تمام خانه‌اش را با محصولات برندش مبله می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.