از مغازه‌ای کوچک تا درآمد ۳۰ میلیارد دلاری

0

به تعداد بـــــــــرندهای کوچک و بزرگی که امروز می‌شناسیم تجربه شکست و ناکامی وجود دارد. بسیاری از کارآفرینانی که امروز مشاغل بزرگی ساخته و کسب‌وکارهای خلاقی راه‌اندازی کرده‌اند، روزگاری طعم تلخ ناکامی و شکست را چشیده‌اند. فرقی ندارد در دنیای پر از ایده و رقابت امروز، کسی در مسیری نو قدم بگذارد، یا درگذشته شخصی ایده‌ای خلاق داشته؛ کارآفرینی مسیری ناهموار دارد و قدم گذاشتن در آن به معنای آشنایی توامان با شکست و موفقیت است. «رولند مِیسی» تاجر و کارآفرین قدیمی آمریکایی است، که با آنکه بیش از صد سال از مرگش می‌گذرد، امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک با نام او در نقاط مختلف دنیا برقرار هستند. فروشگاه‌هایی زنجیره‌ای که امروز با پوشاک و لباس و خواروبارشان نزد مردم زبانزد هستند و سرمایه حدودا ۳۰ میلیارد دلاری کارخانه مِیسی را تامین می‌کنند.

مِیسی همانند بسیاری از کارآفرینان خلاق، به‌آسانی کسب‌وکار تازه‌اش را بنیان‌گذاری نکرد و مسیر تجارت و فروش از ابتدا برایش هموار نبود. او در روزگاری که هنوز فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی به‌طور عمده رواج نداشت، تصمیم به تولید و بسته‌بندی محصولات و تاسیس خرده‌فروشی کلان گرفت. ایده‌ای که هرچند در دنیای امروز خلاقیتی در آن به چشم نمی‌خورد، اما در زمان خودش چالش‌های زیادی در پی داشت.

رولند در اوایل جوانی در نیروی دریایی آمریکا مشغول بود. اما شغلی که پدر برایش انتخاب کرده بود، آنقدر جذابیت نداشت تا این جوان خلاق را یکجا بنشاند. مِیسی در خاطراتش نوشته است: «تنها یادگاری‌ام از خدمت در نیروی دریایی آمریکا، نشان لباسم بود. ستاره ‌سرخی که نشان تجاری شرکت تولیدی مِیسی است.» شاید کار در کشتی اولین جرقه‌های کسب‌وکار رولند را زد. آن زمان که لباس‌های کهنه دریانوردان و افسران دریایی را با دوخت‌ودوز قابل استفاده می‌کرد، فهمید که علاقه‌اش چیزی بیشتر از خدمت به ناوگان دریایی کشورش است.

زمانی که هنوز خرده‌فروشی‌های کلان و تولید انبوه لباس و پوشاک افکاری دور از ذهن بودند، ایده مِیسی می‌توانست انقلابی در صنعت تولید کشور برپا کند. رولند برای دنبال کردن رویایش، نیروی دریایی را رها کرد و به خانه بازگشت. اما ایده او از همان ابتدا با مخالفت مواجه شد. خانواده‌اش تنها می‌توانستند سرمایه اولیه یک مغازه کوچک را به او بدهند. اما چه کسی باور می‌کرد آن مغازه کوچک کنج خیابان چهاردهم نیویورک در سال ۱۸۶۰، روزی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های شهر شود. مرگ پدرش در همان سال، ارثیه قابل‌توجهی برایش گذاشت. سرمایه‌ای را که همیشه در آرزویش بود، برداشت و مغازه کوچکش در خیابان چهاردهم را با نام «خرده‌فروشی مِیسی» به راه انداخت. «در اولین روز افتتاح فروشگاه، تنها ۱۱ دلار و ۹ سنت فروش داشتم و در هفته اول این فروش به ۵۰ دلار رسید. گمان می‌کردم حتی سرمایه کافی هم مرا به رویایم نزدیک نکرده است. می‌خواستم فروشگاه را جمع کنم، اما هر روز می‌گفتم فردا هم صبر می‌کنم و این فرداها فروشگاه را یک سال باز نگه ‌داشت. حساب آخر سالم ۹۰ هزار دلار را نشان می‌داد. باور نمی‌کردم که در اوج ناامیدی فروشی با این رقم داشته‌ام.» چهار سال بعد در حالی که رولند تنها ۳۶ سال داشت، ایده فروش انبوه محصولات و پوشاک در فروشگاهی بزرگ تحقق پیدا کرد. او توانست ۱۱ ساختمان اطراف مغازه‌اش را اجاره و خرده‌فروشی بزرگی افتتاح کند که در نه‌تنها به فروش و بسته‌بندی محصولات می‌پرداخت که یک کارگاه تولید لباس هم داشت. کارگاهی که در سال ۱۸۸۰ کارخانه تولیدات مِیسی و همکاران را بنیان‌گذاری کرد. کارخانه‌ای که امروز حامی یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های خواروبار زنجیره‌ای در دنیا با ۷۷۰ شعبه است.

رولند میسی در آمریکا نه‌تنها یک کارآفرین است، که از او به‌عنوان یک مبدع هم یاد می‌شود. او اولین کارآفرینی است که در فروشگاهش مدیریت را به یک زن واگذار کرد و در کارخانه‌اش تعداد کارکنان زن بیش از مردان بودند. ستاره سرخ میسی در شهرهای اروپایی و آسیایی شعبه دارد و هم‌اکنون بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر زیر نام این برند کار می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.