بدون تبليغات برند شويد!

0

برند مشهور زارا کار خود را از يک فروشگاه کوچک در شهر لاکرونياي اسپانيا در سال ۱۹۷۵ شروع کرد. اين در حالي است که امروزه بيش از ۱۵۰۰ شعبه در سراسر جهان دارد. ضمن اينکه در سال‌هاي اخير تجارت الکترونيک نيز جاي خود را در اين برند يافته و چندين پلتفرم جديد در اين راستا راه‌اندازي شده است. اين شرکت معروف پوشاک، يکي از موفق‌ترين شرکت‌هاي مجموعه اينديتکس اسپانيا به شمار مي‌رود که طي دهه‌هاي گذشته توانسته است جايگاه خود را در ميان ديگر رقباي جهاني خود تثبيت کند و به يکي از مشهورترين برندهاي پوشاک جهاني تبديل شود. آنچه در مورد برند زارا بسيار چشم‌گير است، عدم تبليغات مستقيم اين برند است؛ با وجود اينکه به ندرت تبليغات خياباني، تلويزيوني و يا اينترنتي درباره اين برند ديده شده است، زارا به‌عنوان يک برند معتبر و معروف جهاني جايگاه ويژه‌اي دارد و تقريبا در همه کشورهاي جهان نامي آشنا به شمار مي‌رود. در اينجا سعي مي‌شود راز موفقيت برند زارا در تبليغات خاصش بررسي شود، اينکه چگونه زارا توانست به يک برند چند ميليارد دلاري تبديل شود، آن‌ هم بدون تبليغات!

 تبليغات از پشت ويترين فروشگاه

به‌جرئت مي‌توان گفت رشد برند زارا با هيچ تبليغاتي همراه نبوده و هيچ‌يک از زرق‌وبرق‌هاي کمپين‌هاي تبليغاتي را با خود نداشته است. سوالي که اکثر تحليل‌گران تبليغاتي مي‌پرسند اين است که آيا تا به حال هيچ تابلوي تبليغاتي و يا ويدئوي تلويزيوني از زارا ديده شده است؟ درواقع يکي از رويکردهاي متفاوت اين شرکت نسبت به ديگر مدل‌هاي کسب‌وکار، روند متفاوت تبليغاتي آن است که تقريبا خالي از هرگونه تبليغات متعارف است. در حالي که خرده‌فروشان صنعت مد و پوشاک به طور متوسط ۵/۳ درصد از درآمد خود را صرف تبليغات مي‌کنند، کمپاني زارا تنها ۳/۰ درصد از درآمد خود را براي اين منظور هزينه مي‌کند. البته اين بدان معنا نيست که برند زارا در راه ترويج و ارتقاي محصولات خود اقدامي انجام نمي‌دهد؛ بلکه اين کمپاني شيوه متفاوت‌تري را در اين راستا در پيش مي‌گيرد. از نظر کارشناسان اين شرکت، ويترين‌هاي فروشگاه‌هاي آن، که درباره محتواي اصلي آن‌ها در لاکرونيا تصميم گرفته مي‌شود، همه آن چيزي است که به تبليغات نياز دارد. به نظر مي‌رسد اين فلسفه کارآمد بوده و موفقيت زارا نيز اين استراتژي را ثابت مي‌کند. ارائه محصول با بهترين کيفيت، قيمت مناسب و تنوع طرح و رنگ ازجمله راهکارهايي است که کارشناسان اين شرکت سعي در به نمايش گذاشتن آن‌ها در ويترين‌هاي فروشگاه‌هاي زارا دارند.

 محصولي که خودش، خودش را تبليغ مي‌کند

استراتژي‌هاي اصلي کمپاني زارا براي ترويج محصولاتش، تاکيد عمده بر خود محصولات، مکان ارائه آن‌ها و قيمت‌گذاري است و برخلاف ديگر خرده‌فروشان، به‌ندرت به تبليغ محصولات و يا فروشگاه‌هاي خود مي‌پردازد. همچنين جالب است بدانيد که زارا هرگز نام تجاري و يا لوگوي خود را بر روي محصولاتش قرار نمي‌دهد. آنچه مشتريان را به فروشگاه‌هاي زارا بازمي‌گرداند، ارائه محصولات نوآورانه و قيمت‌هاي مقرون‌به‌صرفه است، درواقع اين خود محصولات زارا هستند که خودشان را تبليغ مي‌کنند، کيفيت و نوآوري اين محصولات به همراه قيمت مناسب آن‌ها، بهترين راهکار تبليغاتي برند زاراست.

 گسترش روزافزون فروشگاه‌ها

همان‌گونه که گفته شد، ويترين‌هاي فروشگاه‌هاي زارا يکي از بهترين شيوه‌هاي تبليغاتي اين شرکت هستند که مشتريان را به قدم گذاشتن در آن‌ها تشويق مي‌کنند. بر اين اساس يکي از راهکارهاي مهم فروش و تبليغات اين شرکت، گسترش فروشگاه‌هاي آن است. در حال حاضر زارا بيش از ۱۵۰۰ فروشگاه در ۱۷۰ کشور جهان دارد و سالانه حدود ۱۵۰ فروشگاه جديد نيز داير مي‌کند. بر اين اساس مي‌توان گفت بسط و گسترش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي زارا در جهان از ديگر عوامل مهم تبديل شدن اين شرکت به يکي از مهم‌ترين برندهاي پوشاک جهان است. برندي که شايد در ظاهر، تبليغات مستقيمي از خود ارائه ندهد، اما با راهکارهاي مخصوص به خود، شيوه‌هايي نوين را در استراتژي‌هاي تبليغاتي جهان پياده کرده است و از همه مهم‌تر اينکه با توجه به موفقيت روزافزون اين برند، اين شيوه‌ها کاملا کارايي داشته و قابل‌تامل هستند.

 استراتژي دو هفته يک‌بار

تدارکات قابل‌توجهي که برند زارا در ارائه محصولات خود به کار مي‌برد، باعث مي‌شود فاصله طراحي يک کالا تا دريافت آن فقط دو هفته طول بکشد و اين قانون دوهفته‌اي به يکي از شعارهاي استراتژيک اين شرکت تبديل شده است. با اين استراتژي آن‌ها قادر به توليد هزاران طرح در هر سال هستند و فروشگاه‌ها و وب‌سايت‌هاي اين شرکت هميشه مملو از مشترياني است که هر هفته به اميد ديدن طرح‌هاي تازه آمده‌اند. درواقع کليد استراتژي فروش زارا، موجودي تازه است. استراتژي دو هفته يک‌بار يکي از مهم‌ترين راهکارهاي فروش زاراست. برند زارا با توجه روزافزوني که به طراحي لباس‌ها و محصولات جديد دارد، در ارائه مدل‌هاي جديد از رقباي خود جلوتر حرکت کرده و هميشه انبار کالاهاي اين شرکت از طرح‌ها و مدل‌هاي جديد و به‌روز انباشته است. اين نکته کليدي از مهم‌ترين رمزهاي موفقيت اين برند است. نوآوري و سرعت اين شرکت در ارائه محصولات جديد به حدي است که فروشگاه‌هاي آن هر دو هفته يک‌بار از مدل‌هاي جديد انباشته مي‌شوند. بر اين اساس، سيل عظيمي از مدل‌ها و طرح‌هاي تازه همه روزه به سوي مشتريان سرازير مي‌شود و درنتيجه مصرف‌کنندگان اين برند، در اين هجوم رنگ و طرح، بيش‌ازپيش سرسپرده برند زارا مي‌شوند؛ بدون اينکه لازم باشد تبليغات بصري آن را بر روي دروديوار شهر و فضاهاي مجازي ببينند. درواقع اين راهکار مشتريان را به بازگشت چندباره به فروشگاه تشويق مي‌کند.

زارا، يک برند سلطنتي

وقتي کيت ميدلتون روز بعد از جشن عروسي خود، پيراهني از برند زارا بر تن کرد، مجوز تبديل شدن زارا را به يک برند سلطنتي صادر کرد. درواقع يکي از بزرگ‌ترين موقعيت‌هاي تبليغاتي و بازاريابي براي برند زارا هنگامي بود که دوشس کمبريج، کيت ميدلتون، در روز بعد از عروسي خود، لباسي از برند زارا را پوشيده بود. به طوري که اکنون برند زارا در رديف برندهاي سلطنتي قرار گرفته است. اين اقدام يک فرصت تبليغاتي فوق‌العاده براي برند زارا بود که سود زيادي را نيز به همراه داشت؛ اين در حالي است که لباس مذکور تنها ۹۹/۴۹ يورو براي زارا هزينه دربرداشت.

نامي که آسان بر روي زبان مي‌آيد

روزاليا مرا يکي از بنيان‌گذاران شرکت پوشاک زارا است که کار خود را با خياطي شروع کرد و توانست امپراتوري يکي از کسب‌وکارهاي بين‌المللي پوشاک را از آن خود کند. گفته مي‌شود نام برند تجاري زارا توسط همسر وي، مانسيو اورتگا که بنيان‌گذار اصلي اين شرکت است، انتخاب شده. البته در ابتدا وي نام زوربا (Zorba) را که اسمي يوناني است، انتخاب کرده بود ولي به دليل تشابه اسمي که با يکي از فروشگاه‌هاي نزديک به خود داشت، آن را به زارا تغيير داد. به نظر تحليل‌گران بازار، اين نام روان، که به‌راحتي قابل تلفظ است، مي‌تواند يکي از دلايل شهرت اين برند در ميان مردم جهان باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.