آمار های جدید از رشد اینترنت اشیاء در چین

0

در ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۷ نمایشگاه جهانی اینترنت اشیاء در چین برگزار شد. شرکت‌ها و افراد از بیش از ۲۰ کشور و منطقه در سراسر دنیا و نمایندگان بیش از ۵۰۰ شرکت و سازمان در کنار دریاچه تای گرد هم جمع شدند تا درباره توسعه این صنعت گفتگو کرده و از فرصت‌های ایجاد شده در حوزه اینترنت اشیاء استفاده کنند.

همانطور که آخرین داده‌های ارائه شده توسط شعبه ووکسی شرکت ارتباطات همراه چین نشان داده است، تا آخر اگوست امسال، تعداد کارت‌های اینترنت اشیاء صادر شده توسط چاینا موبایل در ووکسی از تعداد کاربران ارتباط همراه آن تجاوز کرد؛ در مقایسه با سال گذشته، این رقم بیش از ۵ میلیون کارت افزایش یافته است.

ووکسی تنها بخش کوچکی از توسعه اینترنت اشیاء در چین است. چین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ برنامه “سنسینگ چاینا” را پیشنهاد داد. در آن سال شورای شهر چین تصویب کرد که یک منطقه نوآورانه از شبکه‌های حسکر در ووکسی ایجاد شود که این نشان‌دهنده شروع کار اینترنت اشیاء در چین بود. تا کنون، ووکسی به مکان مهمی برای توسعه صنعت اینترنت اشیاء در چین تبدیل شده است و درآمد کسب و کارها در صنایع اینترنت اشیاء به بیش از ۲۰۰ میلیارد یوان در سال ۲۰۱۶ رسیده است و بیش از ۱۵۰.۰۰۰ شغل ایجاد کرده است.

طبق گزارش سالانه توسعه اینترنت اشیاء چین ۲۰۱۶-۲۰۱۷، با اینکه چین اخیراً در رتبه ۲۳ام در شاخص اتصال جهانی قرار دارد، انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۰ ۱ میلیون اتصال دستگاه به دستگاه در چین وجود داشته باشد و مقیاس صنعت اینترنت اشیاء از ۱.۵ ترلیارد یوان تجاوز کند.

اینترنت اشیاء باند باریک یک شبکه با سرکت پایین است که مصرف کم انرژی، پوشش گسترده و نفوذپذیری قوی از مشخصات آن به شمار می‌رود. در حال حاضر، سه اپراتور مخابراتی اصلی چین به دنبال تسریع در ساخت اینترنت اشیاء کم سرعت هستند، و شبکه‌های پر سرعت ۵G به زودی از راه خواهند رسید. استانداردهای شبکه‌ ارتباطی و پوشش چند لایه‌ای توانسته است بر مشکلات کاربردهای اینترنت اشیاء غلبه کنند. به علاوه، قیمت برخی از حسگرها و تراشه‌ها کاهش می‌یابد و افزایش مصرف تقاضا برای دستگاه‌های پوشیدنی، امنیت خانگی و خانه هوشمند را افزایش خواهد داد. در نتیجه راه برای فناوری‌ها و کاربردهای اینترنت اشیاء باز می‌شود تا وارد دوره جدیدی از نوآوری شویم. توسعه اینترنت اشیاء چین نیز اکنون دارد به سمت بازار محور شدن پیش می‌رود.

از تقویت کارت شناسایی الکترونیکی خودروها برای حذف خودروهای دارای پلاک جعلی گرفته تا صدور سنسورسنج هوشمند و تستر قند خون هوشمند برای اینکه پزشکان بتوانند وضعیت فعلی بیماران مزمن را تشخیص دهند تا نصب حسگرها به هواکش برای سنجش شرایط هواکش در دور دست، از صحنه‌های زندگی مانند مراقبت و بهداشت و حمل و نقل گرفته تا صحنه‌های تولید مانند حفاظت محیطی، نوآوری کاربردی در اینترنت اشیاء چین می‌تواند در هر کجا حضور داشته باشد.

نی گوانگ‌نام، عضو اکادمی مهندسی چین، می‌گوید: “این یک روند عمومی برای صنایع سنتی است که هوشمند شوند، در حالیکه اینترنت اشیاء یک ابزار ضروری برای دستیابی به آن است.”

متخصصان معتقد هستند از آنجا که چین تقاضای بازار بزرگی دارد و در حین استفاده از فناوری‌ها یاد می‌گیرد و توسعه در فناوری‌های اصلی را تقویت می‌کند، این امکان وجود دارد که چین در برخی از حوزه‌های اینترنت اشیاء پیشرو شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.