گفت‌وگو با رامین بابایی بنیانگذار یک استارتاپ خدماتی

0

کاربری اینترنت شیوه‌های کسب‌وکار را تغییر داده است. در برخی مواقع کسب‌وکارهای سنتی کنار گذاشته شده‌اند و کسب‌و‌کارهای آنلاین با همان کاربری کسب‌وکارهای سنتی ولی ساده‌تر و سهل‌الوصول‌تر به وجود آمده‌اند و یا گاهی کسب‌وکارهایی خلق شده‌اند که تا پیش از نفوذ اینترنت نمی‌توانستند تعریف شوند. در این میان استارتاپ‌هایی مانند هوم سرویز به نشانی homeservize.com‌  به نوعی واسطه‌ای بر‌قرار کرده‌اند بین سرویس‌دهندگان و سرویس‌گیرندگان خدمات مورد نیاز در منازل که در گذشته به صورت سنتی با هم ارتباط داشته‌اند و با بهره‌برداری از نفوذ اینترنت شیوه جدیدی از کسب‌وکار را معرفی کرده‌اند که تا پیش از این وجود نداشت. رامین بابایی همتی ۳۴ساله به همراه مهدی بهره‌ور، سحر حق‌پرست، مصطفی بهرامی و رامتین فرزاد بنیانگذاران هوم سرویز هستند. رامین متولد لنگرود است و فوق‌لیسانس مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد دارد. او تا قبل از اینکه به همراه تیمش، هوم سرویز را راه‌اندازی کند، ۱۲ سال در حوزه تحلیل کسب‌وکار و بهبود فرایند‌ها فعال بوده است و در شرکت‌ها و بانک‌های مختلف بخش تحلیل سیستم‌ها و بهبود فرآیندها را بر عهده داشته ‌و در این زمینه مشاوره می‌داده است. 

  •   شما سال‌ها در حوزه مشاوره فعالیت داشتید چه شد که تصمیم گرفتید وارد حوزه استارتاپ شوید؟ 

همیشه به این حوزه علاقه‌مند بودم و از ۱۵ سالگی مجلات مرتبط به فناوری اطلاعات را مطالعه می‌کردم. ما گروهی تشکیل دادیم و با این گروه استارتاپ‌های مختلفی را در زمینه‌های مختلفی مانند خدمات شهری، اقلام مصرفی، فروشگاه اینترنتی تست کردیم و برخی را نیز شروع کردیم، ولی به دلایل مختلف هیچ کدام به سرانجام نرسید. تا اینکه من به خانه جدیدی نقل مکان کردم و به سرویس قسمت‌های مختلف منزل احتیاج داشتم، از همین جا ایده هوم‌سرویز به ذهنمان رسید که در حوزه خدمات در منازل نیاز به رابطی است که ارتباط بین سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده را راحت‌تر کند و کارها براساس استاندارد‌هایی پیش برود. همین شد که تصمیم گرفتیم به صورت جدی ‌روی این ایده کار کنیم.

  •   شما در هوم سرویز چه خدماتی را به طور مشخص ارائه می‌دهید؟

در یک سالی که از شروع فعالیت هوم سرویز می‌گذرد، کار را با ارائه ۲۷ خدمت شروع کردیم و تمرکز را ‌روی ارائه خدمات فنی و نظافت قرار داده بودیم. به تدریج با بازخوردهایی که دریافت کردیم، حوزه پزشکی، جابه‌جایی و فرهنگی نیز به خدمات اضافه کردیم. تا اینکه در حال حاضر ۴۳ خدمت متنوع به مشتریان ارائه می‌کنیم. دسته‌بندی خدمات به صورت کلی شامل ۵حوزه اصلی می‌شود که عبارتند از: خدمات نظافت، خدمات فنی، خدمات آموزشی، خدمات جابه‌جایی و خدمات سلامتی که هر کدام به زیرمجموعه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند‌ .

  •   شما خدمات متنوعی ارائه می‌دهید و مدیریت این تنوع خدمتی که دارید به نظر کار سختی می‌رسد. شما چطور با سرویس‌دهندگان تعامل دارید و کارها را مدیریت می‌کنید؟

ما روند پیشرفتمان به صورت پلکانی بوده یعنی مثلا سرویس‌دهنده جذب می‌کردیم، بعد برایش سرویس ایجاد می‌کردیم و به تدریج جلو رفتیم و به تعداد سرویس‌ها اضافه کردیم و از روز اول همه خدمات را ارائه نمی‌دادیم. برخی از خدماتی که ارائه می‌دهیم نیز سرویس‌دهنده مشترک دارند. به عنوان مثال، فردی که سرویس لوله‌کشی را انجام می‌دهد، فعالیت‌های دیگر را نیز پوشش می‌دهد.

  •   سرویس‌دهندگان را چطور پیدا می‌کنید؟ آیا خودتان با آنها ارتباط برقرار می‌کنید؟

در روزهای اول پیدا‌کردن سرویس‌دهندگان سخت بود چون سعی می‌کردیم خودمان آنها را پیدا کنیم و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیدیم که تامین‌کنندگان خودشان به ما مراجعه می‌کنند و تمایل دارند با ما کار کنند. ما با هر سرویس‌دهنده به صورت حضوری مصاحبه می‌کنیم و مدارک لازم هویتی از جمله سوء‌پیشینه نیز از آنها دریافت می‌کنیم. تعداد سرویس‌دهندگان حاضر در هوم سرویز متغیر است ولی ما سعی می‌کنیم که این تعداد را در حدود ۱۰۰۰ نفر نگه داریم و دلیل این تغییر در تعداد با توجه به نظرات مشتریان یا کیفیت کار سرویس‌دهندگان متغیر است و باعث می‌شود تعدادی ریزش سرویس‌دهنده داشته باشیم.

  •   کاربران چطور می‌توانند از خدمات هوم سرویز استفاده ‌کنند؟

کاربران بعد از ثبت‌نام در سیستم می‌توانند سرویس مورد نظر را انتخاب ‌و از خدمات استفاده کنند. سرویس‌ها از سرویس‌دهندگان محلی نزدیک به آدرسی که کاربر وارد می‌کند، ارائه می‌شود تا هزینه ایاب و ذهاب سرویس‌دهندگان نیز کاهش پیدا کند. کاربران می‌توانند سرویس‌دهندگان مورد نظر خود را انتخاب کند به این ترتیب که کاربر چند تا پیشنهاد قیمت از سرویس‌دهندگان مختلف می‌بیند و با توجه به درصد رضایت و نظراتی که کاربران قبلی از خدمات‌رسانی هر کدام داشته‌اند، می‌تواند سرویس‌دهنده مورد نظر را انتخاب کند.

  •   قیمت‌ها برای هر یک از خدمات را چه کسی مشخص می‌کند؛ شما قیمت‌گذاری می‌کنید یا سرویس‌دهندگان؟

ما لیست قیمت خدمات را از اصناف مختلف دریافت کرده‌ایم. حدود قیمت‌هایی که توسط سرویس‌دهندگان مشخص می‌شود بر این اساس بالانس می‌شود.

  •   شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

ما پورسانت پایینی دریافت می‌کنیم و سعی می‌کنیم. براساس نوع خدمتی که ارائه می‌شود، پورسانت دریافتی ما فرق می‌کند. با توجه به تشویق سرویس‌دهنده‌ها و قیمتی که هر خدمت دارد، گاهی ممکن است پورسانتی دریافت نکنیم ولی به طور کلی مدلی داریم که بر آن اساس پورسانت هر سرویس را مشخص می‌کنیم.

  •   با چه سرمایه‌ای کار را شروع کردید و از وقتی کار را شروع کردید، توانسته‌اید به درآمدزایی برسید و هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم. ما تیم برنامه‌نویسی خارجی داشتیم که بیشتر هزینه‌ها را به خود اختصاص دادند ولی زمانی که بابت راه‌اندازی این استارتاپ صرف شده است، در قالب اعداد نمی‌گنجد. ما در مرحله‌ای هستیم که از سرویس‌دهندگان پورسانت دریافت می‌کنیم و این پورسانت‌ها از لحاظ مالی به ما کمک کرده است که بتوانیم تبلیغات خود را شروع کنیم ولی به طور کلی من به افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، پیشنهاد نمی‌دهم که کارمزدی دریافت کنند، چون در حقیقت در وهله اول باید فرهنگ‌سازی برای استفاده از این خدمات در جامعه چه از طرف کاربران و چه از طرف سرویس‌دهندگان ایجاد شود.

  •   با توجه به اینکه به‌تازگی شروع به گرفتن کارمزد از سرویس‌دهندگان کرده‌اید، تا‌کنون چگونه گذران زندگی می‌کردید؟

در این مدت کاملا با هزینه شخصی کارها را جلو بردیم و پروژه‌های دیگری می‌گرفتیم و کار می‌کردیم و در‌آمد حاصل از جاهای دیگر را در هوم سرویز هزینه می‌کردیم.‌

  •   برای معرفی هوم سرویز از چه شیوه‌هایی استفاده کرده‌اید؟

ما برای فرهنگ‌سازی به تولید محتوا در روزنامه‌ها و مجلات مختلف می‌پردازیم و در حال تعریف فرآیند خدمت‌رسانی درب منازل هستیم تا مردم با این نوع خدمات آشنا شوند. همچنین در تمام شبکه‌های اجتماعی فعال هستیم و مردم را با جذابیتی که این سرویس می‌تواند برایشان ایجاد کند، آشنا می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.