کسب‌وکار بچه‌های شاه‌عبدالعظیم

1

آریامدتور حاصل تفکر ۳ جوان است که می‌گویند راز رشدشان از نترسیدن می‌گذرد؛ نترسیدن از شرایط سخت اقتصادی؛ تیمی که هر روز در حال رشد است و دیگران را هم به حضور در این بازار دعوت می‌کند؛ تیمی قابل ستایش که اگر همین مسیر را ادامه دهند، می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند

هادی شجاری متولد ۱۷ تیرماه سال ۶۹ است. در شهر‌ری به دنیا آمده و همان‌جا زندگی کرده و درس خوانده و الان هم همان‌جا زندگی می‌کند. در دانشگاه خواجه نصیر مهندسی صنایع خوانده. شغل پدرش آزاد بوده و کارهای فنی زیادی انجام داده و همواره با کتاب و کتابخوانی عجین بوده؛ می‌گوید هیچ‌گاه خیلی بی‌پول نبوده‌اند. «اما رفاه خاصی هم نداشتیم.»

مادرش هم معلم است. هادی حدود ۱۰ ساله بوده که می‌خواسته بامیه‌فروشی کند. مادرش اجازه نمی‌داده. آن زمان بامیه دانه‌ای ۵ تومان بود. ۲۰ بامیه می‌خرد، ۱۰۰ تومان و می‌فروشد دانه‌ای ۱۰ تومان و ۱۰۰تومان سود می‌کند. وقتی مادرش متوجه می‌شود که هادی در پارک بامیه‌فروشی کرده، ناراحت می‌شود. می‌گوید از همان‌ اول تنش می‌خاریده برای کار کردن. 

در دانشگاه شریف در دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ شرکت می‌کند و به دنیای آنلاین علاقه‌مند می‌شود. سال ۹۱ پروپوزال دیجیتال مارکتینگ برای یک شرکت ارائه می‌دهد و ۴ میلیون تومان قرارداد می‌بندد. با همکاری با این شرکت در زمینه مارکتینگ تجارب زیادی به دست می‌آورد و در زمینه تبلیغات آنلاین و آفلاین برای این شرکت کار می‌کند. 

اواخر سال ۹۲، با محمد که از دوران دبیرستان با هم بوده‌اند، تصمیم می‌گیرند که کسب‌وکار خودشان را شروع کنند. دفتری اجاره می‌کنند و طراحی اپلیکیشن موبایل را شروع می‌کنند. اپلیکیشنی در آن زمان طراحی می‌کنند در زمینه بارداری که ۵۰۰هزار نصب می‌گیرد. تا سال ۹۴، کارشان همین بوده و برای کسب‌وکارهای مختلف اپلیکیشن، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌کرده‌اند. در واقع بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت‌های مختلف را راه‌اندازی می‌کرده‌اند. 

 بازیگر محیط داس

بزرگ‌تر این جمع، محمد نصری است. به حکم دو‌سه‌ماهی که زودتر از بقیه به دنیا آمده، وظایف زیادی برای‌شان در نظر گرفته که یکی‌اش سلام‌دادن‌هاست! این را با خنده می‌گوید. محمد متولد دی‌ماه سال ۶۸ در تهران است. از همان دبیرستان با هادی بوده و در یک دانشگاه و یک رشته هم درس خوانده‌اند. حتی شب‌های کنکور هم با هم بوده‌اند. می‌گوید زندگی معمولی داشته‌اند. 

در سن کم کامپیوتر با آن محیط داس و سایر قضایا وارد خانه‌شان می‌شود. محمد بازی‌های کامپیوتری‌اش را در محیط با زدن چند کد و در محیط مهیج! داس انجام داده و در همین فضای کامپیوتری رشد کرده است. از پدری معلم و مادری حقوقدان، پسری کاسب‌مآب متولد شده که از دوران دانش‌آموزی پروژه‌های دوستانش را انجام می‌داده و بابت هر پروژه تا ۱۰۰۰ تومان می‌گرفته. می‌گوید آن زمان پول توجیبی بچه‌ها، ۱۰۰ تومان بود. 

در دوران راهنمایی هم تصحیح برگه‌ها را به عهده داشته و با گرفتن پول و خوراکی نمرات بالایی برای بچه‌ها رد می‌کرده! می‌گوید ۲ را ۲۰ رد می‌کردم! با همین درآمدهای ریز و درشت دوربین دیجیتال می‌گیرد و عکس‌های سه‌در‌چهار کل فامیل را می‌گیرد و کلی پول به جیب می‌زند! 

بعد از ورود به دانشگاه بیشتر به سمت حوزه آی‌تی گرایش می‌یابد و اپلیکیشن‌های زیادی را هم طراحی کرده و در کافه بازار فروخته است. برنامه‌نویسی و طراحی سایت از دیگر کارهایی بوده که انجام داده و از همین طراحی سایت وارد بازار کار پزشکان می‌شود و برای چندین نفر، سایت طراحی می‌کند. 

 دوست دارم حاجی فیروز بشوم

حسین یاراحمدی، ‌دیگر هم‌بنیانگذار آریامدتور است که تقریبا در انتهای جلسه به جمع ما اضافه شد؛ جوانی خندان و گشاده‌رو که بعد متوجه شدم وظیفه اصلی‌اش در آریامدتور مدیریت بر پروسه ارائه خدمات و پذیرش مشتریان در داخل ایران است. 

هم‌محله‌ای هادی بوده و رفاقتی ۱۵ساله دارند. از سال ۹۶ که آریامدتور کارش را شروع کرده، با اینکه حسین سرباز بوده اما به تیم اضافه می‌شود. متولد فروردین ۶۹ است و همسن دیگر هم‌بنیانگذاران آریامدتور. 

حسین در دانشگاه شهید بهشتی، مدیریت آموزشی خوانده و اصالتا لر است. البته الان آرزوهای دور و درازی دارد؛ مثلا آرزو دارد که دستفروشی را هم تجربه کند یا شب عید در نقش حاجی‌فیروز در شلوغ‌ترین چهارراه تهران، داریه بزند!  تجربه پادویی در بازار را دارد، در تولیدی‌های مختلفی چون تولیدی سلفون کار کرده و در کار چاپ فاکتور و کارت ویزیت هم ید طولایی دارد. بازار کابینت و ساخت کابینت را هم تجربه کرده است.

در کنار این کارها تجربیات متعددی در کار با شرکت نفت و متروی تهران و برگزاری همایش‌های ملی داشته و در زمان خدمت سربازی در بخش ۱۱۰ ناجا کار کرده است. کار ساختمانی هم در حد کارگر ماهر انجام داده. می‌گوید پیجی داشته به نام هشتی که در زمینه بنایی و کاغذ دیواری و… فعالیت می‌کرده و سفارش می‌گرفته و انجام می‌داده است. حسین و هادی تجربه همکاری مشترک در توسعه یک اپلیکیشن موبایل در زمینه شعر را هم داشته‌اند.

صحبت از یک بازار چند میلیارددلاری است!

بازار گردشگری سلامت از جمله بازارهای پیشرو در جهان است. اعداد و ارقام جذابی در مورد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای این حوزه وجود دارد. بچه‌های آریامدتور می‌گویند: استارتاپ مدیگو.دات کام از بهترین‌های این حوزه است که ملیت آلمانی دارد. همچنین فلای‌مدی از دیگر استارتاپ‌های بازار گردشگری سلامت در جهان است که در کشور ترکیه فعالیت می‌کند. 

براساس آمار سایت ویزا، بازار گردشگری سلامت بین ۴۰ تا ۷۰ میلیارد دلار، گردش مالی سالانه دارد و سالانه رشد ۲۵درصدی را تجربه می‌کند. همچنین طبق آمار در سال ۲۰۱۷، ۱۴میلیون نفر به خاطر درمان سفر کرده‌اند. بنابراین این حوزه جزو ترندهای روز دنیاست. 

براساس آمار وزارت بهداشت که مربوط به سال گذشته است، سالانه حدود ۳۰۰هزار نفر برای درمان به ایران سفر می‌کنند. اما براساس آماری که بنیانگذاران آریامدتور ارائه می‌کنند، عدد ۳۰۰هزار مربوط به سال ۹۶ است و این عدد طی سال ۹۷، رشد سه‌برابری داشته است. 

بازار مدیکال توریسم، بازار بزرگی است. بچه‌های آریامدتور می‌خواهند تجارب درآمد دلاری‌شان را با دیگران هم به اشتراک بگذارند؛ چرا‌که اعتقاد دارند رقیب آنها استارتاپ‌های ایرانی دیگر نیستند و ما باید همگی با کشور‌هایی مثل هند و ترکیه برای سهم بازار بیشتر بجنگیم. می‌گویند ترکیه بخش زیادی از سهم ایران از بازار بین‌المللی را گرفته و ما باید با راه‌اندازی کسب‌وکارهای متعدد و قوی، سهم‌مان را از بازار بگیریم و در کنار هم این بازار را بزرگ‌تر کنیم. 

آریامدتور حاصل تفکر ۳ جوان است که می‌گویند راز رشدشان از نترسیدن می‌گذرد؛ نترسیدن از شرایط سخت اقتصادی؛ تیمی که هر روز در حال رشد است و دیگران را هم به حضور در این بازار دعوت می‌کند؛ تیمی قابل ستایش که اگر همین مسیر را ادامه دهند، می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.

گفتگو با بنیانگذاران آریامدتور را در اینجا بخوانید

۱ دیدگاه
  1. هومان هرمزدی می‌گوید

    یک جوری تیتر زدید که آدم وسوسه میشه اما در عمل هیچ خبری نیست. بازاری که این استارت آپ روش دست گذاشته تماما در کنترل دولت هست. مگه میشه بدون بند پ وارد بازار سلامت شد اون هم بازار گردشگری سلامت؟؟؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.