کارآفرینی در دامنه‌های آلپ

0

شاخص کارآفرینی جهانی سال ۲۰۱۷ اطلاعات مهمی را برای قانونگذاران و رهبران دولت در سراسر دنیا ارائه می‌دهد تا بتوانند اکوسیستم‌های دیجیتال خود را تقویت کنند و عملکرد کارآفرینی را افزایش دهند. محققان تخمین می‌زنند که بهبود شرایط به کارآفرینان کمک خواهد کرد تا شرکت‌های جدیدی تاسیس کنند و از این طریق ۲۲ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا اضافه كنند.

این شاخص اکوسیستم کارآفرینی یک کشور را از طریق ترکیب داده‌های فردی اعم از تشخیص فرصت، مهارت‌های استارت‌‌آپی و قبول خطر، با اقدامات سازمانی‌ از قبیل شهری‌سازی، آموزش و آزادی اقتصادی، اندازه‌گیری می‌کند. این اقدامات به تشخیص خوداشتغالی و کارآفرینی همانندساز از سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینانه نوآورانه، سودده و به شدت در حال رشد که محرک رشد اقتصادی واقعی هستند، منجر مي‌شود. امسال، این بخش شامل چهار مولفه جدید در اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال می‌شود: شهروندی دیجیتال، حاکمیت دیجیتال، بازار دیجیتال و کسب و کار دیجیتال.

کشورهایی که در مرحله توسعه نوآوری‌محور هستند، در صدر جدول قرار دارند. ایالات متحده آمریکا دوباره امسال با شاخص ۸۳.۴ در رتبه اول قرار گرفته ‌و پس از آن کشورهای سوئیس، کانادا، سوئد، دانمارک، ایسلند، استرالیا، انگلستان، ایرلند‌ و هلند رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند.

  •  پیشرفت چشمگیر در سوئیس

یکی از اتفاق‌های مهم امسال کسب رتبه دوم توسط کشور سوئیس بود که امتیاز کل ۸۲.۵ را کسب کرد در حالی‌که سال گذشته امتیاز ‌۷۱ را به آن نسبت داده بودند. به ماهیت متمایز، کیفی و راهبرد‌محور فعالیت کارآفرینی، آرمان کارآفرینی گفته می‌شود. آرمان از چهار ستون اصلی اعم از عوامل فردی و نهادی محصول و نوآوری در فرآیند، انتظارات رشد بالا، داخلی‌سازی و دسترسی به تامین مالی ریسک تشکیل می‌شود. امتیازات بالای سوئیس حاصل سه مورد از این پنج ستون بوده است؛

الف. ۰.۶۱۱ در شرکت‌هایی با رشد بالا – یک اقدام ترکیبی: درصد کسب‌و‌کارهایی با رشد بالا که قصد دارند حداقل ۱۰ نفر را استخدام کنند و می‌خواهند بیش از ۵۰ درصد در عرض پنج سال رشد کنند، دسترسی به سرمایه خطرپذیر و پیشرفت در راهبرد کسب‌وکار.

ب. ۰.۹۷۱ در نوآوری محصول – که شرکت‌های کارآفرینی برای ایجاد محصولات جدید را جذب می‌کند.

ج. ۰.۸۷۷ در ۰.۹۷۱ در نوآوری فرآیند – یک ستون که استفاده از فناوری‌های جدید توسط استارتاپ‌های ترکیب شده با مخارج ناخالص داخلی در تحقیق و توسعه (GERD) و پتانسیل یک کشور برای انجام تحقیقات کاربردی را به کار می‌گیرند. این کشور از نظر توانایی‌ها نیز با امتیاز ۸۱.۹ (۲۰۱۶:۶۸.۹) رتبه سوم را کسب کرده است. این شاخص عبارتست از برخی ویژگی‌های مهم کارآفرین که مشخص می‌کند تا چه میزان استارتاپ‌های جدید پتانسیل رشد دارند. اینها عبارتند از انگیزه بر اساس فرصت در مقابل ضرورت، پتانسیل فناوری استارتاپ، میزان تحصیلات کارآفرین، میزان رقابت و توانایی‌های استارتاپی بالقوه. این عوامل فردی با عوامل سازمانی مناسب مربوط به مالیات و کارآمدی عملکرد دولت، جذب فناوری، آزادی بازار کار و میزان آموزش کارکنان، تسلط گروه‌های کاری قدرتمند و نیز کارایی مقررات ضدانحصارطلبی منطبق می‌شوند.

کشور سوئیس از نظر نگرش نیز با امتیاز کل ۶۹.۵ رتبه یازدهم را کسب کرده است زیرا بیشتر به کارآفرینی با تاثیر بالا علاقه‌مند است تا فعالیت‌های همانندساز. اين نگرش دیدگاه‌های افراد نسبت به کارآفرینی را نشان می‌دهد. این بخش شامل پنج ستون اصلی اعم از تشخیص فرصت، مهارت‌های استارتاپی، آشنایی با ریسک، شبکه‌سازی‌ و پشتیبانی فرهنگی از کارآفرینان است. تعبیه سازمانی همان حقوق مالکیت و آزادی اقتصادی، کیفیت آموزش، خطرپذیری کشور، پتانسیل ارتباط‌ و شیوع فساد است.

  •  سوئیس در صدر فهرست اروپا

با توجه به اینکه سوئیس دومین کشور برتر در جهان در شاخص کارآفرینی است، رتبه اول اروپا شناخته شده است. از بین مشهورترین کشورهای اتحادیه اروپا، فقط انگلستان مقام هشتم را در بین ۱۰ کشور برتر کسب کرده است. رتبه کشورهای بزرگ اروپایی دیگر را آلمان با رتبه ۱۲، فرانسه با رتبه ۱۳ و اسپانیا با رتبه ۳۲ و پس از آن ایتالیا با رتبه ۴۸ کسب کرده‌اند. با نگاه کلی به این موضوع می‌توان دریافت که یک عملکرد نسبتا ضعیفی در اروپا وجود دارد و دلیل آن میزان پایین عملکرد کارآفرینی است که چالشی را برای اروپا از لحاظ ایجاد شرکت‌های جدید میلیارد‌دلاری به وجود آورده است.

  •  روش‌شناسی

سه زیرمجموعه اصلی را باید در نظر داشت: نگرش، توانایی‌ و آرمان. این سه عامل شاخص کارآفرینی جهانی را تشکیل می‌دهند. نتایج نهایی بر اساس امتیازهای گرفته‌شده از هر ستون به دست می‌آیند؛ این ستون‌ها عبارتند از درک فرصت‌ها، مهارت‌های استارتاپی، پذیرش خطر، شبکه‌سازی، پشتیبانی فرهنگی، فرصت‌های استارتاپی، جذب فناوری، سرمایه انسانی، رقابت، نوآوری در محصول، نوآوری در فرآیند، رشد بالا، داخلی‌سازی و سرمایه خطر.با به‌کارگیری این روش‌ها و شاخص کارآفرینی جهانی، محققان کشور سوئیس را در رتبه دوم از نظر کارآفرینی و فعالیت‌های استارتاپی در سراسر دنیا قرار داده‌اند. این کشور اروپایی در اکوسیستم استارتاپی رشد بالایی از خود نشان داده‌ و توانسته است جایگاه مهمی را در دنیا کسب کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.