پایش و تحلیل رسانه با کاوان

نگاهی به استارتاپ مهدی کاظمی و مهدی عینعلی

0

با گسترش استفاده از اینترنت، شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات نیز به واسطه تکنولوژی دستخوش تغییر شده‌اند و دیجیتال مارکتینگ نقش اول را در معرفی خدمات و محصولات بازی می‌کند. در این بین تحلیل و پایش رسانه از شیوه‌های نوین این حوزه است که در حال باز‌کردن جای خود در بازار ایران است. استارتاپ کاوان به نشانی ikavan.com یکی از استارتاپ‌های پیشرو در این حوزه به حساب می‌آید که توسط مهدی کاظمی و مهدی عینعلی راه‌اندازی شده است.

مهدی کاظمی متولد یزد است و ۳۴ سال دارد و ارشد MBA و دکترای مدیریت از شریف دارد. مهدی عینعلی نیز متولد اردبیل و ۳۵ ساله است و او هم ارشد کامپیوتر از شریف دارد. با مهدی کاظمی هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد کاوان به ما بگوید.

کاوان سومین کاری است که من و مهدی با هم شروع کردیم. ما از سال ۸۴ شرکتی را ثبت کردیم و در حوزه برگزاری کنفرانس‌های مجازی فعالیت می‌کردیم ولی این کار به دلیل اینکه زیر‌ساخت‌های لازم از جمله پهنای باند اینترنت آنطور که ما فکر می‌کردیم رشد نکرد، کار با شکست مواجه شد و ایده برای ایران آن زمان زود بود. بعد آن من مدتی به عنوان مشاور در همکاران سیستم مشغول به کار شدم و مهدی نیز کارهای پروژه‌ای برنامه‌نویسی انجام می‌داد. تا اینکه مجدد برای راه‌اندازی استارتاپ کاوان به هم پیوستیم و کار را شروع کردیم.

  • در کاوان چه کار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

فعالیت اصلی کاوان در حوزه هوشمندی رسانه تعریف می‌شود و ابزار تحلیل و پایش رسانه را در اختیار کسب‌وکارها، افراد معروف سلبریتی‌ها و غیره قرار می‌دهد. تا قبل از کاوان ابزارهای اینچنینی وجود داشتند ولی عموما نیازهای خبرگزاری‌ها یا حاکمیتی را پوشش می‌دادند. کاری که ما در کاوان کرده‌ایم، این است که روی برندها و کسب‌وکارها تمرکز کرده‌ایم؛ به این ترتیب که محتوایی که در مورد هر برندی در شبکه‌های اجتماعی یا سایر رسانه‌ها مانند سایت‌ها و روزنامه‌ها و غیره منتشر می‌شود، تحلیل می‌کنیم.

در کاوان هدف ما این است که مدیران برندها علاوه بر اینکه اطلاعات کاملی از برند خود و برندهای رقیب در بازاریابی، تبلیغات و برگزاری کمپین‌های مختلف به دست می‌آورند، بتوانند به ابزارهای تحلیلی دسترسی داشته باشند تا این داده‌ها را به نمودارهای تعاملی تبدیل کنند و خروجی ملموسی را به دست بیاورند تا بتوانند استراتژی مناسبی را برای ادامه راه اتخاذ کنند.

فعالیت اصلی کاوان در حوزه هوشمندی رسانه تعریف می‌شود و ابزار تحلیل و پایش رسانه را در اختیار کسب‌وکارها، افراد معروف سلبریتی‌ها و غیره قرار می‌دهد

  • شما چطور این خدمات را در اختیارهای برندها قرار می‌دهید؟

عملکرد کاوان در قالب یک پویشگر رسانه تعریف می‌شود به این ترتیب که برندها، صاحبان کسب‌وکار، افراد سلبریتی و هر فرد دیگری که بخواهد در مورد یک سری کلمات کلیدی جست‌وجویی انجام دهد و فضای مجازی را رصد کند، می‌تواند از خدمات کاوان استفاده کند. کاربران می‌توانند کلمات کلیدی مورد نظر خود را ثبت کنند. پس از آن جست‌وجو به صورت هوشمند و با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در محتوای فارسی وب و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و غیره انجام می‌گیرد.

ابزارهایی که در کاوان مورد استفاده قرار می‌گیرد، متنوع است و از ابزارهای پردازش زبان گرفته تا ابزارهای صوت و تصویر و غیره را شامل می‌شود. از طرف دیگر حجم بالایی از تعداد رسانه به عنوان مثال ۱۰۰ هزار کانال تلگرام را در پویش خود پوشش می‌دهیم که در این اسکیل چند شرکت بیشتر نیستند که این خدمات را ارائه می‌دهند.

  • چه خروجی‌هایی در اختیار برندها قرار می‌گیرد؟

ما تحلیل دستی به کاربران نمی‌دهیم و همه چیز به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. به این ترتیب که بعد از اینکه داده‌ها جمع‌آوری شد، هوش مصنوعی خروجی‌ها و ابزارهای متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند به راحتی با محتوا تعامل داشته باشد و خروجی‌های مورد نظر خود را به دست بیاورد.

به عنوان مثال، استخراج موضوع متن، استخراج اسامی خاص، استخراج حالت جمله اینکه مثبت است یا منفی(بیشتر در کامنت‌ها استفاده می‌شود) و غیره امکانات جست‌وجویی است که کاوان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

علاوه بر این، کاربران می‌توانند  حدود ۱۲۰ نمودار مختلف به صورت سفارشی‌سازی‌شده براساس داده‌ها بسازند که این نمودارها در حوزه نمودارهای روندی و مقایسه‌ای دسته‌بندی می‌شوند.

  • تاکنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

مجموع کاربرانی که خدمات را خریداری کرده‌اند و یا در حال تست آن هستند، حدود ۵۰ کاربر است.

  • هزینه استفاده از این خدمات برای برندها چقدر است؟

ما خدمات را به صورت اشتراک ماهانه یا سالانه در اختیار قرار می‌دهیم. ارائه خدمات از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان متغیر است و بستگی دارد که کاربر تمایل دارد روی چه تعداد پست برای او پایش صورت گیرد. به عنوان مثال، پایش تا ۱۰ هزار پست در پلن اول قرار می‌گیرد. کاربر می‌تواند انتخاب کند که پایش در پست‌های چه رسانه‌هایی انجام شود و آن را برای خود سفارشی‌سازی کند. این وجه تمایز اصلی کاوان با سایر خدمات‌دهندگان در این حوزه است.

  • فکر می‌کنید چه زمانی به مرحله مطلوبی از درآمدزایی می‌رسید؟

این موضوع بستگی به نرخ توسعه کاوان دارد ولی پیش بینی می‌کنیم تا یک‌سال و نیم دیگر به این مرحله برسیم.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید و آیا برای جذب سرمایه اقدامی کردید؟

ما با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و در حال حاضر در شرایط جذب سرمایه راند اول هستیم و تست‌های محصول انجام شده است و مشتری هم داریم.

  • ارزیابی بازاری که در آن فعالیت می‌کنید در دنیا و در ایران چقدر برآورده شده است.

در دنیا حدود ۵ درصد حجم تبلیغات دیجیتال صرف پایش می‌شود ولی در ایران این حوزه نوپاست و به تازگی با گسترش اهمیت دیجیتال مارکتینگ لزوم استفاده از این ابزارها بیشتر احساس می‌شود. همچنین حجم  بازار مانیتورینگ رسانه در دنیا برای ۵ سال آینده حدود ۱۸ میلیارد دلار برآورده شده است و در ایران نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حجم بازار بازاریابی دیجیتال در ۵ سال آینده حدود ۵۰۰۰میلیارد تومان باشد که ۵ درصد این رقم می‌شود ۲۵۰ میلیارد تومان که سهم بازار مانیتورینگ رسانه خواهد بود و به احتمال زیاد سهم این بازار بین چند استارتاپ تقسیم می‌شود و بازیگران زیادی نخواهد داشت.

  • در حال حاضر چند رقیب شناسایی کردید و چند درصد بازار را هدف‌گذاری کرده‌اید؟

در اسکیلی که ما کار می‌کنیم، ۳ رقیب شناسایی کردیم و ما در حوزه برندها رهبر بازار هستیم ولی در سایر حوزه فالوئر هستیم و فکر می‌کنم اگر بتوانیم در چند سال آینده ۳۰ الی ۴۰ درصد سهم بازار را به دست بیاوریم، موفق شده‌ایم.

  • در این مدت مهم‌ترین چالشتان چه چیزی بوده است؟

مهم‌ترین مشکل ما در فروش است، چون اکثر مشتریان با این خدمات آشنایی ندارند و با آن کار نکرده‌اند. همچنین ما در حال تعریف‌کردن صنعت برای برندها هستیم تا با کاربری‌های هوش مصنوعی بیشتر آشنا شوند. علاوه بر این، تامین امکانات سخت‌افزاری و فراهم‌کردن سرورهای مناسب کار دشواری است و دیتا سرورهای ایران برای چنین خدماتی سرور ندارند و ما مجبور شده‌ایم بخشی از سرورها را خارج از ایران قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.