ویتنام، به‌هم‌پیوسته‌تر از همیشه

0

یکی از اقتصادهای دنیا که به سرعت در حال رشد است، اقتصاد ویتنام است. این کشور به طور گسترده‌ای در حوزه فناوری اطلاعات در حال رشد است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ به یک کشور صنعتی تبدیل شود. راه‌اندازی پلتفرم کسب‌و‌کار اینترنت اشیاء آسیا (Asia IoT Business Platform) سال ۲۰۱۶ در هانوی، ویتنام، گواه این پتانسیل قوی برای موفقیت اینترنت اشیاء در این کشور است.

در حالی‌که ابرقدرت‌های فناوری اعم از VNPT، FPT و CMC با دریافت بیشترین توجه، اینترنت اشیاء را به یک روند پیشرو در فناوری تبدیل کرده‌اند، اینترنت اشیاء برای صحنه فناوری ویتنامی‌ها پدیده‌ای جدید است. پروژه‌های شهر هوشمند از اوایل سال ۲۰۰۸ کار خود را آغاز کرده‌اند و از آن زمان تا‌کنون در حداقل ۵ شهر دیگر اجرا شده‌اند. صنعت مراقبت بهداشتی، کلان‌داده‌ها و تجزیه و تحلیل را یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در تقویت رقابت شناسایی کرده است. دولت این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، مبلغی برابر با ۱۱۱.۶ میلیون دلار از بودجه دولتی را صرف بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات کند و شرکت‌های محلی و بین‌المللی را تشویق می‌کند تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. در سال ۲۰۱۳، وزیر علوم و فناوری ویتنام اکوسیستم استارتاپی مشابه سیلیکون‌ولی را راه‌اندازی کرد تا محرک رشد و مشوق ویتنامی‌ها برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فناوری شود.

در ۷ جولای ۲۰۱۶، اولین آزمایشگاه اینترنت اشیاء در ویتنام به نام Hoa Lac به طور رسمی در پارک فناوری پیشرفته هوا لاک، یک شهر علمی در حومه هانوی، راه‌اندازی شد. این آزمایشگاه قصد دارد از استارتاپ‌های فناوری که روی اینترنت اشیاء تمرکز دارند تا اپلیکیشن‌ها و راهکارهایی را در ویتنام ایجاد کنند، پشتیبانی کند. در برنامه سال گذشته، شرکت‌ها و سازمان‌های محلی چندین روند توسعه و اعمال اینترنت اشیاء را پیش گرفتند. به غیر از مسابقه شهرهای هوشمند که در آن شهرهای ویتنام از قبیل دا نانگ، هانوی‌ و هو‌چی‌مینه مشتاق هستند پلتفرم‌های دولت الکترونیک خود را عملی کنند، شرکت‌های محلی مانند وینامیلک و کائو‌دات‌فارم نیز در مسیر اینترنت اشیاء پیشرو هستند و از حسگرها و تجزیه و تحلیل کلان‌داده برای پشتیبانی از این فرآیندها استفاده می‌کنند.

مدیران شرکت‌های فناوری اطلاعات، معتقد هستند که پتانسیل اینترنت اشیاء در ویتنام زیاد است اما لازم است که سیاست‌های پشتیبانی‌کننده بیشتری از سوی دولت وضع شوند. زاف کولهو، مدیر پروژه پلتفرم کسب‌و‌کار اینترنت اشیاء آسیا، درباره رشد اینترنت اشیاء در ویتنام خوشبین است و خلأ‌های موجود در بازار را زمینه‌هایی می‌داند که بازیکنان اینترنت اشیاء می‌توانند پر کنند.  او تاکید دارد که امروز بهترین زمان برای توسعه راهکارهای اینترنت اشیاء در ویتنام است تا توسعه اجتماعی-اقتصادی تقویت شده و مزیت‌های رقابتی کشور افزایش یابد.

طبق یک تحقیق داخلی توسط یک سازمان‌دهنده پلتفرم کسب‌و‌کار اینترنت اشیاء آسیا، فرصت‌های زیادی برای رشد اینترنت اشیاء در ویتنام به وجود آمده است. از آنجا که اینترنت اشیاء مدت‌هاست که یکی از جنبه‌های مهم زندگی روزانه به شمار می‌رود، قرار است بسیاری از پروژه‌های اصلی از فناوری‌های اینترنت اشیاء برای بهبود کیفیت زندگی استفاده کنند. شرکت‌های ویتنامی معمولا از فناوری اطلاعات در بخش تولید یا مدیریت استفاده می‌کنند. طبق گفته دوانگ تن بائو، معاون ارشد بخش کاربرد فناوری اطلاعات در شرکت‌های وزارت ارتباطات و اطلاعات ویتنام، استفاده از اینترنت اشیاء هنوز محدود است اما در آینده در حل مشکلات مربوط به بخش‌های مختلف مفید خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.