کارو، خدمات ‌هاستینگ ‌برای استارتاپ‌ها

0

زمانی که یک ایده شکل می‌گیرد و در پی آن استارتاپی به‌وجود می‌آید، تازه اول راه است و مهم‌تر از ایده، نگهداری از ایده و پرورش استارتاپ است. شاید به همین دلیل است که یکی از مراحل حساس برای استارتاپ‌ها زمانی است که در حال رشد هستند که اگر بتوانند از این مرحله به خوبی عبور کنند، می‌توانند به دوران بلوغ خود نزدیک شوند. بر همین اساس زمانی که استارتاپی آغاز راه خود را طی می‌کند و سایتش با ترافیک بالایی مواجه می‌شود، باید به خوبی مدیریت هزینه بکند تا بتواند زیر‌‌ساخت‌های مناسب را برای پاسخگویی به کاربرانی که از ایده استقبال کرده‌اند، فراهم کند. استارتاپ کارو به نشانی ks.center  با شناسایی این نیاز و دغدغه سعی دارد تا شرایطی را فراهم کند تا استارتاپ‌ها ارزان‌تر زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارتقاي سرورهای خود را به‌دست آورند. میلاد ایزدی و ایمان انصاری‌فر کارو را بنیانگذاری کرده‌اند. هر دو در رشته IT تحصیل کرده‌اند. میلاد متولد اصفهان است و ۲۶ سال دارد. ایمان نیز متولد رشت و ۲۸سال دارد. میلاد می‌گوید: «‌تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ من در دانشگاه شریف، در یکی از زیر‌شاخه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ‌روی سرورهای VAS کار می‌کردم. ایمان هم در آن زمان استارتاپی را در حوزه شبکه‌های اجتماعی راه انداخته بود. ما حدود ۳ سال پیش در یک جلسه همفکر در تهران به صورت اتفاقی با هم آشنا شدیم. ایمان با یک ایده در زمینه موزیک آنلاین و من هم با ایده‌ای برای ایجاد وب‌سایتی شبیه پینترست در این همفکر شرکت کرده بودیم. به واسطه پروژه‌ای که به ما پیشنهاد داده شد، همکاری خود را شروع کردیم. پس از مدتی که با هم کار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم تیم خوبی را تشکیل دهیم‌ و با توجه به اینکه من سابقه کار در حوزه سرورهای پرترافیک را داشتم و ایمان نیز به واسطه اینکه تا پیش از این وب‌سایت‌های پر‌ترافیک راه‌اندازی کرده بود، تصمیم گرفتیم استارتاپی را در این حوزه راه بیندازیم‌ و از همین جا ایده استارتاپ کارو شکل گرفت.»

  •  با توجه به توضیحاتی که دادید، در حال حاضر در کارو چه کار می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟ 

کارو خدمات ‌هاستینگ به وب‌سایت‌های پر‌ترافیک ارائه می‌کند. در واقع کارو استارتاپی است که می‌خواهد به استارتاپ‌ها کمک کند. به عبارت بهتر، زمانی که استارتاپ‌ها به حدی از رشد ترافیکی می‌رسند، هزینه‌های سرور و نگهداری از وب‌سایتشان افزایش می‌یابد، ولی هنوز به اندازه کافی درآمدزا نشده‌اند که بتوانند این هزینه‌ها را مدیریت کنند؛ یعنی تعداد کاربرانشان افزایش یافته و تبلیغات موفقی داشته‌اند ولی قادر نیستند که هزینه بیشتری را بابت سرور و مدیریت آن صرف کنند. کاری که ما در کارو انجام می‌دهیم که در این شرایط برای استارتاپ‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد، این است که زیر‌ساخت استارتاپ‌ها را ‌روی cloud(‌کلود) منتقل می‌کنیم تا استارتاپ‌ها بتوانند به نسبت ترافیکی که برایشان ایجاد می‌شود، هزینه کنند. به عنوان مثال، می‌دانند که اگر کمپینی را راه بیندازند، ترافیک سایتشان افزایش می‌یابد. در این شرایط می‌توانند برای این کمپین سرورهای خود را در کلود افزایش دهند تا بتوانند پاسخگوی ترافیکی که به سمت سایتشان روانه می‌شود، باشند. بعد از اینکه کمپین تمام شد ما حجم سرور را به حالت قبلی بر‌می‌گردانیم. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که استارتاپ‌ها هزینه یک سرور را به صورت کامل از قبل پرداخت کنند. 

با توجه به نیازی که استارتاپ‌ها دارند و میزان درخواستی که برایشان ممکن است ایجاد شود، قیمت متغیر است. همچنین قیمت‌ها به زیر‌ساخت‌ها و اینکه وب‌سایت استارتاپ‌ها با چه زبانی برنامه‌نویسی شده است نیز تغییر می‌کند. بر همین اساس ما مشاوره‌هایی را نیز به استارتاپ‌ها می‌دهیم تا بتوانند با قیمت‌های بهینه‌تری افزایش سرور داشته باشند. 

  •  از وقتی که کار را شروع کردید، تا‌کنون چه تعداد استارتاپ از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

در حال حاضر ۴ تیم از تیم‌هایی که در تیوان مستقر هستند، از خدمات استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، دو سایت پر‌ترافیک که رتبه‌های ۵۰ و ۴۰۰ در ایران هستند نیز از خدمات ما استفاده می‌کنند. 

  •  الان در چه مرحله‌ای قرار دارید؟ آیا به مرحله‌ای از درآمدزایی رسیده‌اید که هزینه‌هایتان پوشش داده شود؟

ما قبل از اینکه کار را به تیوان منتقل کنیم، نقطه سر به سر را رد کرده بودیم و برای کاهش هزینه‌ها تصمیم گرفتیم به تیوان بیاییم.‌ در حال حاضر نیز هزینه‌ها پوشش داده می‌شود و قصد داریم زمانی که از تیوان جدا شدیم، دفتر مستقلی تهیه کنیم و جذب سرمایه داشته باشیم. 

  •  تیوان در این راه چه کمکی به شما کرد؟

ما تا قبل از اینکه به تیوان ملحق شویم، هزینه‌های اجاره بالایی داشتیم و با ورود به تیوان موفق شدیم پس‌انداز کنیم و ‌روی مارکتینگ و بهبود زیر‌ساخت‌ها کار کنیم. 

  •  چه تعداد رقیب در اکوسیستم شناسایی کردید؟ چطور می‌خواهید خود را از رقبا متمایز کنید؟

یک استارتاپ دیگر نیز در اکوسیستم است که مشابه ما خدمات کلود ارائه می‌دهد، ولی از آنجایی که بازار بزرگ است و تعداد زیادی استارتاپ در اکوسیستم وجود دارد، هر‌کدام بازار خود را داریم و تا‌کنون تداخلی در کارمان پیش نیامده است‌ و تقاضا برای این خدمات زیاد است تا جایی که ما هنوز به فکر رقابت نیفتاده‌ایم، ولی به طور کلی تجربه‌ای که در این کار داریم و پیشنهادهایی که بابت بهینه‌سازی سورس‌ها می‌دهیم، مزیت رقابتی ما به حساب می‌آید. 

  •  مهم‌ترین چالشتان از شروع کار تا‌کنون چه چیزی بوده است؟

می‌توانم بگویم کل فرآیند کاری ما چالش است زیرا استارتاپ‌ها به ما اعتماد می‌کنند و کل زیر‌ساخت خود را به ما می‌سپارند و کوچک‌ترین خللی در کار ما می‌تواند آینده یک استارتاپ را که با هزار امید و آرزو بنیانگذاری شده است، بر باد بدهد. بر همین اساس کار ما بسیار پر‌استرس و همواره پر‌چالش بوده است. ‌ هر پروژه‌ای یک چالش جدید به حساب می‌آید.

  •  با چه سرمایه‌‌ای کار را شروع کردید؟

من و ایمان در شروع کار سرمایه‌ای نداشتیم و با پس‌انداز پولی که از پروژه‌های مختلف به‌دست می‌آوردیم، کار را شروع کرد‌یم و تاکنون حدود ۲۰۰ میلیون در کار هزینه کرده‌ایم‌ و پیش‌بینی می‌کنیم زمانی که تعداد استارتاپ‌هایی را که از خدمات استفاده می‌کنند به ۱۰۰ تا ۱۵۰ برسانیم، بتوانیم با یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در کار صحبت کنیم. 

  •  بیشتر از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید تا استارتاپ‌های بیشتری با خدمات شما آشنا شوند؟

در زمینه ‌هاستینگ بیشتر تبلیغات به صورت دهان به دهان است و زمانی که یک استارتاپ از خدماتی که دریافت کرده است راضی باشد، به باقی استارتاپ‌ها نیز خدمات را معرفی می‌کند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.