هجوم یونیکورن‌ها به بازار بورس

گزارشی از یونیکورن‌های ۷ صنعت که وارد عرضه عمومی شدند

0

در حال حاضر، دنیای سرمایه‌گذاری خطرپذیر معطوف به سوددهی است. بنابراین، شرکت‌ها نیازی به جذب سرمایه‌های عظیم عرضه عمومی ندارند. به همین دلیل، تماشاگران این صنعت نسبت به آینده عرضه عمومی سهام استارتاپ‌ها نگرانند.

طی دو ماه گذشته اخبار مربوط به یونیکورن‌ها و عرضه عمومی سهام یونیکورن بازتاب‌های متعددی داشت. بسیاری از شرکت‌هایی که طی چند دهه گذشته سرمایه زیادی جذب کرده بودند، همزمان، تصمیم به عرضه عمومی گرفتند.

شرکت‌هایی چون اوبر، لیفت و اسلک ظرفیت‌های دستیابی به بالاترین سطح ارزش‌گذاری بخش خصوصی و همچنین خصوصی‌بودن را برای مدت طولانی دارند.

در حال حاضر، دنیای سرمایه‌گذاری خطرپذیر معطوف به سوددهی است. بنابراین، شرکت‌ها نیازی به جذب سرمایه‌های عظیم عرضه عمومی ندارند. به همین دلیل، تماشاگران این صنعت نسبت به آینده عرضه عمومی سهام یونیکورن‌ها نگرانند.

شاید عرضه عمومی سهام یونیکورن موافقانی داشته باشد؛ اما بسیاری از استارتاپ‌ها همچنان در وال‌استریت پیشرو هستند. سرعت بالای یک شرکت چینی در تصاحب سهم بازار استارباکس موجب شد که به اتفاقات اینچنینی بیشتر پرداخته شود.

قهوه فوری

«لاکین کافی» یک استارتاپ چینی تولیدکننده قهوه است و کمتر از دو سال از تأسیسش می‌گذرد. این استارتاپ صدها میلیون دلار جذب سرمایه کرده، به یونیکورن تبدیل شده و اکنون آماده عرضه عمومی است.

قیمت هر برگ سهام این شرکت ۱۷ دلار است، به علاوه یک افزایش اولیه به ارزش ۵۶۱میلیون دلار. همچنین، ارزش کلی این شرکت بیش از ۴میلیارد دلار است. سهام این شرکت در اولین روز معاملات نزدیک به ۲۰درصد افزایش یافت و در نهایت با ۲۰/۳۸دلار عرضه عمومی مواجه شد.

این استارتاپ یکی از رقبای احتمالی «استارباکس» است. هر دو شرکت به فروش قهوه می‌پردازند و بیشترین فروش قهوه استارباکس به بازار چین تعلق دارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که لاکین کافی می‌تواند سهم بیشتری را از بازار قهوه کشورش به دست آورد. مهمترین تفاوت این دو شرکت این است که استارباکس محیط مخصوصی برای نشستن و وقت‌گذراندن دارد؛ اما لاکین تنها قهوه را به صورت بیرون‌بر سرو می‌کند.

آمازون در مقابل اوبر

آمازون در مقابل اوبر

طی هفته‌های اخیر «آمازون» مدعی شد که ۵۷۵میلیون دلار روی شرکت دلیورو سرمایه‌گذاری کرده است. این استارتاپ در لندن واقع شده و فعالیت اصلی آن تحویل غذاست. این شرکت میلیون‌ها دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر جذب کرده است.

حتما بخوانید:

این اقدام آمازون در حکم ایجاد چالش با بخش اوبر غذاست. رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که دیگر استارتاپ تحویل غذا، «دووردش»، میلیون‌ها دلار جذب سرمایه کرده و به ارزش ۱۳میلیارد دلار رسیده است.

دیزنی در مقابل نتفیلیکس

netflix

غول‌های این صنعت درگیر نبردهای پراکنده‌ای هستند؛ طی هفته‌های اخیر، «دیزنی» معامله‌ای با «هولو» انجام داد و ارزش این کسب‌وکار به ۲۷،۵میلیارد دلار رسید. دیزنی اعلام کرده که در حال راه‌اندازی سرویس‌های جدید خود است و همه اینها نشان‌دهنده رقابت این شرکت با «نتفیلیکس» در دنیای سرگرمی خانگی است.

عرضه عمومی سهام یونیکورن خواربار

کمتر از سه هفته پس از اعلام قوانین انگلیس درباره ادغام شرکت اسدا و رقیبش، «سنسبری»، وال‌مارت به عرضه عمومی شرکت اسدا تمایل نشان داد. با این حال، مدیرعامل شرکت وال‌مارت اعلام کرد که چند سالی است که این شرکت خواربار بریتانیایی را مورد توجه خود قرار داده است.

سفر

Onx

در اخبار مربوط به سفرهای هوایی یک شرکت سهامی خصوصی کانادایی، به نام اونکس، اعلام شد که ۳/۷میلیارد دلار برای خرید ایرلاین وست‌جت پرداخت شده است. این شرکت در کلگری مستقر است و روزانه هزاران مسافر را جابه‌جا می‌کند.

تقاضا برای عرضه عمومی سهام یونیکورن کراداسترایک

در حال حاضر، عرضه عمومی سهام یونیکورن کراداسترایک است که در حوزه امنیت سایبری به فعالیت می‌پردازد و از ارزشی معادل ۳/۳۵میلیارد دلار برخوردار است. دیگر یونیکورن فیور است که یک مارکت پلیسی برای ارتباط کارکنان فریلنس محسوب می‌شود.

صنعت زیبایی

این هفته شرکت لی‌کیو‌تی گزارش داد که مذاکرات منحصر‌به‌فردی درباره خرید محصولات مراقبت از پوست با «نستله» داشته و ۱۰ میلیارد دلار روی برندهای خانگی‌ای چون پورواکتیو سرمایه‌گذاری کرده است.

علاوه بر سرمایه‌گذاران خصوصی بسیاری از شرکت‌های حوزه‌های دیگر نیز به سرمایه‌گذاری در این صنعت علاقه‌مندند و این به دلیل بازگشت مالی خوب آن است، به گونه‌ای که شرکت آلمانی نیوآ برای کرم ضدآفتاب خود ۵۵۰میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.