نمایش باشکوه و قدرت‌مندانه استارتاپ‌های ایرانی

فعالان استارتاپی با حضور حداکثری در یلدا سامیت 2018 این پیام را به جامعه دادند که این اکوسیستم روز به روز بزرگتر می‌شود

0

استارتاپی‌ها در یک گردهمایی ۱۸۰۰ نفری دور هم جمع شدند تا برای سومین‌بار ‌به مناسبت شب یلدا یک رویداد به‌یادماندنی دیگر رقم بزنند؛ یلدا سامیت ۲۰۱۸٫
سومین یلدای کارآفرینان استارتاپی روز چهارشنبه ۲۸ آذر ماه ۹۷ از ساعت ۱۴ تا ۲۲ و با حضور جمعی از مدیران و فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور از جمله استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مراکز رشد و نوآوری و … برگزار شد.
در این گردهمایی بنیانگذاران و مدیران استارتاپ‌های شناخته‌شده از جمله دیجی‌کالا، علی‌بابا، اسنپ، تپ‌سی، الوپیک، نت‌برگ، تخفیفان، شیپور، بامیلو و … به عنوان سخنران در پنل‌ها و گفت‌وگوهای متنوع، داغ، چالش‌برانگیز و آموزشی حضور داشتند و همراه با بیان تجربیات و دستاوردهای خود به مهم‌ترین سوالات روز نیز پاسخ دادند.
همچنین دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهندس محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مهمانان ویژه این مراسم بودند.
یلدای استارتاپی امسال که به نوعی بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و متنوع‌ترین رویداد دورهمی استارتاپی کشور تا‌کنون بوده است، در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد و در بخش‌های مختلف آن اتفاقات جالبی رخ داد که در این گزارش درباره آن خواهید خواند.

گزارش تصویری یلدا سامیت ۲۰۱۸ را از اینجا ببینید

پنل سخنرانی‌ انگیزشی اولین بخش یلدای کارآفرینی امسال بود و فریدون کورنگی، مدیرعامل شتاب‌دهنده مپس به عنوان اولین سخنران این گردهمایی با اشاره به زیست‌بوم استارتاپی ایران گفت: «زیست‌بومی که در حال حاضر ساخته‌شده، همچون فرش دستباف ایرانی است که باید سال‌ها زیر هرگونه اتفاقی دوام بیاورد. اگر به دنبال خواسته‌هایتان رفتید، جریان و اتفاق‌های خوبی در زندگی‌تان اتفاق خواهد افتاد.»

کورنگی ادامه داد: «شما جوانان ایرانی می‌توانید آینده این کشور کهن را در دست گرفته و با پذیرش مسئولیت، کشور را بازسازی کنید. به تاریخ ایران نگاه کنید و بپذیرید که آینده این مرز و بوم در دست شماست. همه ما دوره سختی را گذراندیم. ۷سال پیش کسی لغت استارتاپ را در ایران نمی‌شناخت اما امروز به همت شما بیش از ۵هزار استارتاپ در ایران فعال است.»

او افزود: «اگر به عنوان ارزش‌آفرین به نیازهای خود فکر کنید، ممکن است موفق شوید یا نشوید، ولی اگر به دنبال چیزهایی که دوست دارید بروید هم ممکن است موفق شوید یا نه، اما تجربه من می‌گوید امید جلوگیر و مانع خستگی شما می‌شود.»

محسن حاتمی، هم‌بنیانگذار استادکار، دومین سخنران این پنل بود. حاتمی با اشاره به رشد ۲۵درصدی استادکار نسبت به سال گذشته، گفت: «اولین سوال قبل از همت‌کردن برای انجام کار این است که از خود بپرسیم چرا داریم کاری را انجام می‌دهیم. هدف نهایی ما چیست؟ هدف نهایی ما اعتماد مردم به هم بود. در راهی که پیش رو داشتم، خیلی‌ها به من گفتند دروغ می‌گویی و به من اعتماد نداشتند اما این باعث نشد که من از هدفم دست بکشم. همیشه پیگیر کار بودم و از تمامی سدهای پیش‌رو گذر کردم.»

حاتمی همچنین گفت: «موفقیت، المان‌های مختلفی دارد که ضروری‌ترین المان موفقیت، پشتکار است. در صورتی برنده بازی می‌شوید که در بازی مانده باشید. اگر در بازی نمانده باشید، برد و باختی مطرح نیست. توصیه من به شما این است که پشتکار داشته باشید و تسلیم نشوید.»

مجید حسینی‌نژاد، بنیانگذار علی‌بابا، سومین سخنران انگیزشی  را بر عهده داشت. ارائه حسینی نژاد که نوآورانه و متفاوت انجام شد. به موضوع  گرفتاری انسان ها در تفکر خود ساخته پرداخت. او معتقد است گاهی انسان ها به حبس ابد محکوم می شوند، بی انکه  بدانند.

 اینجا ایران است!

میلاد منشی‌پور، بنیانگذار تپ‌سی که آخرین سخنران انگیزشی این همایش بود، در شروع گفت: «می‌خواهم راجع به یک جمله صحبت کنم؛ اینجا ایران است! و پرسنل ما اخلاق حرفه‌ای ندارند.»

منشی‌پور در ادامه با نمایش اسلایدهایی از مشکلات دیگر مردم جهان گفت: «نمی‌خواهم بگویم مشکل نداریم. چیزی که برایم مهم است، حس ماست؛ چیزی که فکر می‌کنیم. برایم مهم است که این جمع احساس قربانی نکند. مشکلات ما خاص نیست و می‌توانیم با فکر‌کردن آن را حل کنیم. ما یکی یکی موانع‌مان را از سر راه برداشتیم و موفق می‌شویم.»

برای سرمایه‌گذاری به سراغ دولت نروید!

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری که به عنوان مهمان و سخنران ویژه در یلدا سامیت ۲۰۱۸ حضور داشت، ضمن انتقاد از سیستم سنتی دولت، گفت: «مشکلات بوروکراسی و تفکرات سنتی از درون دولت قابل اصلاح نیست. ما انتظار داریم شما از بیرون به آن شکل دهید. همچنین توصیه می‌کنم در‌ سرمایه‌گذاری سراغ دولت نروید و از دولت فاصله بگیرید. اکوسیستم زمانی پایدار می‌شود که بخش سنتی بفهمد که باید روی شما سرمایه‌گذاری کند.»

یلدا سامیت ۲۰۱۸
سورنا ستاری به اختلافات بین استارتاپ‌ها اشاره کرد و گفت: «‌اکوسیستم ما از بی‌همتا‌ترین‌ها در دنیاست. ژاپن‌ اکوسیستم استارتاپی ندارد. در اروپا شاید یکی دو تا کشور اکوسیستمی مثل ما دارد. توصیه می‌کنم دعواهای خود را به خارج از سیستم خود نبرید.»

 

ستاری با اشاره به موضوع فیلترینگ نیز گفت: «این اکوسیستم خودش را در سالیان گذشته جا انداخته است، چون مردم پشت آن هستند. ما نیز در راه مقابله با بحث فیلترینگ، شکایات برای جمع‌آوری دفاتر کار استارتاپ‌ها تمام تلاش خودمان را کرده‌ایم و تا حد امکان با ارسال ابلاغیه‌های متوالی سعی کردیم جلوی این امور گرفته شود. در دنیا اول استارتاپ‌ها رشد می‌کنند و قوانین بعد از آن ‌نوشته می‌شود.»

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص مشکلات اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: «از مشکلات اکوسیستم این است که همه دنبال یک ایده می‌روند؛ در صورتی که حوزه‌های بزرگی هست که مردم در آن مسئله دارند. ما ۶۰ استارتاپ حمل‌و‌نقل هوشمند لازم ‌نداریم. ما حالا‌حالاها فرصت داریم و وقت برای یافتن ایده‌های جدید همیشه وجود دارد.»

سورنا ستاری گفت: «نوید ‌می‌دهم که اتفاقات خوبی در حال رخ‌ دادن است. بینش سیستم نسبت به اکوسیستم استارتاپی عوض شده و سیستم به این نتیجه رسیده که اکوسیستم استارتاپی مولفه قدرت است.»

وی همچنین اعلام کرد: «سرمایه‌ دولتی نباید به‌صورت مستقیم در استارتاپ‌ها تزریق شود، بلکه باید آن را برای توسعه‌ زیرساخت‌ها و تسهیل فعالیت استارتاپ‌ها به‌کار گرفت.» او با اشاره به گفت‌وگوهایی که اخیرا با مدیران اپراتور مخابراتی MTN داشته، به نقل از مدیران این اپراتور بزرگ آفریقایی، سرمایه‌گذاری در اسنپ را موفق‌ترین و بهترین سرمایه‌گذاری خارجی MTN در تاریخ این شرکت نامید.

همچنین خبرداد روز گذشته بخشنامه حمایت از استارتاپ‌ها در برابر فیلترینگ دولتی‌ها ابلاغ شد.

یلدا سامیت ۲۰۱۸
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی دیگر از مهمانان و سخنران ویژه یلدا بود

 

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی دیگر از مهمانان و سخنران ویژه یلدا بود که در سخنان کوتاهی گفت: «آمده‌ام تا به جای حرف‌زدن، بیشتر حرف‌ها و درد‌دل‌های شما را گوش دهم. امیدوارم سایه انحصار از کسب‌وکارهای شما دور باشد و آفت رانتی‌بودن دچار کسب‌وکارتان نشود. همچنین سایه شکایت و فیلتر از کسب‌وکار شما دور باشد.»

گفت‌وگوهای خودمانی و رو‌در‌رو

پنل گفت‌وگوهای خودمانی و رو‌در‌رو از جذاب‌ترین پنل‌های سومین یلدای استارتاپی بود که با حضور ژوبین علاقبند، سعید و حمید محمدی، و مرتضی رحیمی برگزار شد و این افراد به سوالات روز و پیرامون کسب‌وکار خود پاسخ دادند.

نخستین مصاحبه یلدای ۹۷ با حضور ژوبین علاقه‌بند، اکبر هاشمی و شهرام شریف برگزار شد. شریف در ابتدا تاریخچه‌ای از فعالیت‌های ژوبین علاقه بند را  در زیراکس ایران و شرکت توسعه صنعتی ایران برشمرد و در مورد تغییرات اسنپ از سال گذشته پرسید مدیرعامل اسنپ گفت ما از مرز یک میلیون سفر در هفته رد شدیم. پیک سفرهایمان چهارشنبه‌هاست و تعداد پرسنل ما از سال گذشته تاکنون دوبرابر شده است.

ژوبین علاقه‌بند همچنین در پاسخ به سوالی درباره سهامداران این شرکت گفت: ایرانسل یک سهامدار استراتژیک ماست و خیلی در پشتیبانی از ما موثر بوده و امسال نیز ۱۰ درصد سهام را به مجموعه هایپر استار فروخته‌ایم.

شهرام شریف از او درباره سهامداری شرکت آلمانی راکت اینترنت درIIG (گروه اینترنت ایرانیان مالک اسنپ) پرسید که علاقه‌بند گفت این شرکت سهامدار ما نیست اما در نهایت با اصرار مجریان به پاسخ گفت که برخی اشخاص حقیقی که ممکن است جزو سهامداران راکت باشند در IIG سهامدارند.

در ادامه مجریان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سهامداران فعلی این مجموعه خارجی هستند در حالی که به اسم شرکت ایرانی فعالیت می‌کند از مدیرعامل اسنپ پرسیدند که آیا اشخاصی مثل شهرام شاهکار (مدیرعامل سابق اسنپ)، رامتین منزهیان و خود او در این مجموعه سهامدارند؟ مدیرعامل اسنپ پاسخ منفی داد.

شریف گفت: نکته این مدل سرمایه‌گذاری در همین است که استارتاپ‌هایی را مشابه استارتاپهای موفق دنیا ایجاد می‌کند یا استارتاپ ایرانی را می‌خرد اما کارآفرینان ایرانی را سهامدار نمی‌کند.

مدیرعامل جدید اسنپ گفت: اسنپ یک شرکت صد در صد ایرانی است.

شریف گفت: اشکالی ندارد اگر شرکت خارجی باشد و بگوید خارجی است اما مشخص نیست چرا این را پنهان می‌کند.

مدیر آی تی ایران با ذکر مثالی از کتاب بلیتس‌اسکیلینگ نوشته رید هافمن بنیانگذار لینکدین گفت: سال‌ها پیش مدیرعامل airbnb با شرکت کپی خودش در اروپا مواجه شد که توسط راکت اینترنت راه‌اندازی شده بود. برادران سامور (بنیانگذاران راکت) تقاضای ۲۵ درصد سهام airbnb را برای کنار رفتن از سر راه این کارآفرین می‌کردند آنها این شرکت را فقط برای فروش به airbnb راه‌اندازی کرده بودند. در آنجا مدیر استارتاپ گروپون به برایان چسکی (مدیرعامل ایربی‌اندبی) گفت آنها (مدیران راکت) فرزندانی را به دنیا می‌آورند که نمی‌خواهندشان. این موضوع در مورد اسنپ هم هست این استارتاپ قطعا موفق است و مزیت‌هایی در بخش بازارسازی ایجاد کرده اما با توجه به سابقه راکت این نگرانی وجوددارد آنها به دنبال رها کردن (فروختن) اسنپ هستند نه موفق کردن آن.

در ادامه ژوبین علاقه بند در پاسخ به پرسش هاشمی درباره اینکه شما می‌گویید اسنپ ۱۰۰درصد یک شرکت ایرانی است اما چرا ۸۳ درصد سهام و سود آن به خارج از ایران می‌رود گفت که سرمایه‌گذار خارجی حتما وارد می‌شود که سود بکند آن چیزی که سرمایه‌گذاری را جذاب می‌کند ایجاد شغل است که انجام شده در کشور.

بحث انحصار موضوع دیگری بود که در این پنل مورد بحث قرار گرفت. مجریان در مورد انتقاد رانندگان و رقبای اسنپ و اسنپ فود و اسنپ باکس در مورد ایجاد انحصار در بازار سوال کردند که علاقه‌بند گفت اصل این موضوع (‌اجازه ندادن به رانندگان اسنپ برای کار در شرکتهای رقیب) و شکایت از اسنپ در اتحادیه در حال بحث و حل شدن است اما در مقابل اصرار مجریان حاضر نشد اطلاعات بیشتری از این موضوع بگوید.

شریف در ادامه گفت اینکاری که شما با رانندگان اسنپ می کنید و اجازه نمی دهید رانندگانتان عضو دیگر سرویس‌ها رقیب شوند اوبر و لیفت هم در آمریکا نمی‌کنند.که مدیرعامل اسنپ گفت: راننگان ما مشکلی با این موضوع ندارند.

در ادامه یکی از حضار خطاب به مجریان گفت اینجا دادگاه نیست که آقای علاقه‌بند را محاکمه می‌کنید که هاشمی پاسخ داد ما فقط سوال می پرسیم.

ژوبین علاقه‌بند هم در ادامه گفت : این سوال‌ها برای مخاطب چه فایده‌ای دارد؟

شهرام شریف گفت : اینکه تصور کنیم مصاحبه فقط یعنی تعریف کردن از مصاحبه شونده و خواندن آمارهای دلخواه اشتباه است. اتفاقا همه باید از گفت وگوی صریح استقبال کنیم چون بحث واقعی ایجاد می‌شود.

سعید محمدی و حمید محمدی، بنیانگذاران دیجی‌کالا در پنل حرف‌های خودمانی و رودرو همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی در مورد شیوه مدیریت دیجی‌کالا در شرایط اقتصادی فعلی صحبت کردند.

هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا:  «۲ ماه است که تمام کارهای توسعه‌ای را تعطیل کردیم تا ۵۰ نفر از مدیران ما تحت پروژه آتش روی مشکلات کار کنند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. در پی شرایط اقتصادی اخیر، ما باید یا فروش را متوقف می‌کردیم که بازار را ملتهب‌تر می‌کرد و انگ احتکار و اخلالگر به دیجی‌کالا می‌خورد. راه‌حل دوم این بود که از زیر سنگ هم شده کالا جور می‌کردیم.»

محمدی در مورد نارضایتی های مردم به خاطر عملکرد ضعیف دیجی کالا  پاسخ داد: «از اعتراضاتی که‌ ماه‌های اخیر به دیجی‌کالا وارد بود، بحث گرانی محصولات بود. اگر دیجی‌کالا، کالایی را گران‌تر خریداری کند، طبیعتا قیمت گران‌تری خواهد داشت، چون حاشیه سود دیجی‌کالا پایین است. از قبل شروع سال ۹۷ شنیده می‌شد که سال سختی پیش‌رو‌ خواهد بود و‌لی پیش‌بینی چنین حجمی از مشکلات اقتصادی را نداشتیم.‌ دو مشکل اساسی امسال زنجیره ورود و تولید کالا و پایین آمدن قدرت خرید مردم بود.»

دیجی‌کالا به‌تازگی از پلتفرم مارکت‌پلیس خود رونمایی کرد. این پلتفرم به دلیل ناشناخته‌بودن برای مردم، مشکلاتی را برای مشتریان به همراه داشت.  برادران محمدی درمورد ضعف دراطلاع رسانی گفتند: «اشکال بزرگ‌ ما این بود که شفاف‌تر، روشن‌تر و زودتر، چیستی مارکت‌پلیس را برای مردم مطرح نکردیم. در بحث‌ مارکت‌پلیس که قیمت‌گذاری توسط فروشندگان است، سه دسته کالا داریم؛ کالایی که قیمت روی آن درج شده، کالاهایی که قیمت‌های تعزیراتی و تعیین‌شده دارند و کالاهایی که عرضه و تقاضا قیمت آن را تعیین می‌کند.»

بنیانگذاران دیجی‌کالا در مورد دلایل عرضه کالاهای فیک در دیجی کالا گفتند: «قیمت گران، عرضه کالای فیک و تاخیر در تحویل از ریسک‌هایی است که هر مارکت‌پلیس با آن مواجه است. عرضه کالای غیراصل برای ما خط قرمز است و تعارفی با ۱۵۰۰۰ فروشنده‌مان نداریم! در ترمینال ورودی دیجی‌کالا گیت ورود قرمز تعریف شد که تک‌تک‌ کالاها که حساسیت فیک‌بودن دارد، چک شود. در حال حاضر تنوع محصول دیجی‌کالا از ۱۰۰هزار قلم کالا در دسترس فروش به ۸۰۰هزار رسیده که تا پایان سال احتمالا ۱ میلیون را می‌گذراند.»

همچنین بنیانگذاران دیجی‌‌کالا از تشکیل کمیته‌ای خبر می‌دهند که هدف آن پایش مشکلات موجود در مارکت‌پلیس با هدف کنترل اصالت کالا و حذف کالاهای غیراصل از فروشگاه دیجی‌کالا بود. به گفته برادران محمدی، هم‌اکنون هرکدام از فروشندگان مارکت‌پلیس دیجی‌کالا امتیاز دارند و براساس رفتار فروش خود امتیاز می‌گیرند. اگر فروشنده‌‌ای کالای غیراصل به مشتری عرضه کند، ۱۰ برابر میزان فروش خود جریمه خواهد شد.

برادران محمدی می‌گویند ۰.۰۴ درصد از کالاهای فروخته‌شده در دیجی‌کالا، تقلبی بوده‌اند و آن دسته از مشتریانی که چنین کالایی را دریافت کرده‌اند، کالای خریداری‌شده‌ آنها مرجوع شده و کارت هدیه‌ای به‌عنوان جبران و عذرخواهی برای آنها ارسال می‌شود. همچنین برادران محمدی از قطع همکاری دیجی‌کالا با ۳۱۲ فروشنده به‌دلیل گرانفروشی و عرضه کالاهای تقلبی خبر دادند.

دیجی‌کالا شهریورماه امسال رسما از پلتفرم نرم‌افزاری جدید سوپرنوا رونمایی کرد؛ پلتفرمی که توسط یک تیم خارجی توسعه داده شده است. برادران محمدی، بنیانگذاران دیجی‌کالا درباره‌ دلایل استفاده از نیروی انسانی خارجی برای توسعه نرم‌افزار مورد استفاده دیجی‌کالا در عینِ حال تعدیل نیروها گفتند: «پلتفرم‌های تجارت الکترونیک رایج بازار برای ابعاد کسب‌و‌کار دیجی‌کالا مناسب نبوده و جوابگوی نیاز ما نیستند، در همین راستا ما باید پلتفرم خود را می‌ساختیم و مجبور شدیم هزینه کنیم و تیم حرفه‌ای را از خارج از کشور به خدمت بگیریم. در قرارداد ما تیم خارجی متعهد شد تا دانش خود را به نیروی داخلی منتقل کنند و این کار انجام شده ‌و در حال حاضر ما نیازی به هیچ‌کدام از نیروهای خارجی نداریم و کل مدیریت و توسعه‌ سوپرنوا توسط تیم داخلی قابل انجام است.»

اکبر هاشمی از بنیانگذاران دیجی کالا در مورد تعداد مراحل سرمایه گذاری و اینکه شما چقدر سهام دارید، پرسید.برادران محمدی در خصوص سهامداران دیجی‌کالا گفتند: «خودمان ۳۵ درصد سهام داریم و ۳۵ درصد یا بیشتر متعلق به سرآوا‌ست، ۲۵ درصد فاند اروپایی داریم و بقیه سهام مربوط به کارکنان است.» در ادامه در چند سوال تجربیاتشان را به اشتراک گذاشتند.به گفته بنیانگذاران دیجی‌کالا، سرمایه‌گذاری بی‌حساب‌و‌کتاب در مراحل اولیه خیلی کمک‌کننده کسب‌وکارها نیست و اگر کسب‌وکاری در سال‌های ابتدای شروع خود روی پای خودش بایستد، در آینده بیزینس قوی‌تری خواهد شد و فرهنگ صرفه‌جویی و خودساختگی خواهد داشت.

یلدا سامیت ۲۰۱۸
ارایه مجید حسینی‌نژاد بنیانگذار علی‌بابا بسیار مورد توجه قرار گرفت

پنل کارآفرینان (سال ۹۸ سال رقابت، انحصار یا همکاری‌های مشترک)

نازنین دانشور بنیانگذار تخفیفان، مهدی نایبی بنیانگذار الوپیک، رضا صادقیان بنیانگذار نت‌برگ، رضا اربابیان مدیرعامل شیپور و پشوتن پورپزشک مدیرعامل بامیلو افراد حاضر در پنل کارآفرینان یلدا سامیت ۲۰۱۸ بودند. البته دراین پنل سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان یک کارآفرین در کنار پنلیست ها نشست.موضوع این پنل” انحصار،رقابت یا همکاریهای مشترک در سال ۹۸ “بود.

مهدی نایبی بنیانگذار الوپیک،با اشاره به موضوع انحصار و آسیب های آن به استارتاپ ها گفت: «اشتباه است که بگوییم چون ‌اپلیکیشن من را نصب کردید، نمی‌توانید اپلیکیشن دیگری نصب‌کنید. این‌ موضوع به یک‌ منطق ناسالم بر‌می‌گردد. اکوسیستم استارتاپی ایران در مرحله اول است و باید مراقب آن بود. ضعف اکوسیستم نبود علاقه در  سرمایه‌گذار داخلی است.»

نایبی افزود: «هدف امسال ما این بود که زیرساخت‌ها را محکم‌کنیم. ۷۵ درصد فعالیت الوپیک در تهران است. به جز موتور، وانت و سواری را اضافه کردیم. ما الان نیاز به سرمایه‌گذاری وحشتناکی داریم. برای مثال گوجک ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده، اما ما یک پانصدم هم نه!»

صادقیان، بنیانگذار نت‌برگ در این پنل گفت: «اسنپ‌فود به رستوران‌ها می‌گوید من درصدم را پایین می‌آورم‌ شما با دیگر رقیبان قطع همکاری کنید. چرا اسنپ باید برای راننده‌ها محدودیت قائل شود و اگر این ‌محدودیت منطقی بود، چرا اوبر اینچنین نکرد.»

صادقیان ادامه داد: «ما هم از ۸ سال پیش تاکنون یک ریال از دولت پول نگرفتیم. اما فکر می‌کنم حمایت دولت می‌تواند کاری کند تا سرمایه‌گذار وارد این حوزه شود. برای مثال، مسائل تشویقی. الان پول‌های درشت نیاز داریم و هرچقدر شما جلوتر می‌روید، کارتان سخت‌تر می‌شود.»

رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور در این پنل گفت: «حرف من به بچه‌های کافه‌بازار است که می‌گویند از اپ‌ها ۳۰ درصد فروش‌شان را می‌گیریم. انتخاب دیگری هم در ایران نیست. چند ماه پیش اپ ما را از کافه‌بازار پاک کردند و هنوز هم برنگشته است. چرا باید این اتفاق برای ما بیفتد؟ در دنیا چنین چیزی نیست. ما باید چه کار کنیم؟» به گفته اربابیان، شیپور امسال ۵۰درصد رشد داشته است. اکبر هاشمی در این پنل تاکید کرد حق پاسخ گویی برای شرکت های اسنپ فود و کافه بازار وجود دارد.

نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان نیز در این پنل گفت: «وجود رقیب، آدم را سرحال و متمرکز نگه می‌دارد. می‌شود بسته به شرایط به ادغام فکر‌ کرد. آمارها در دنیا نشان می‌دهد که ۸۰ درصد شرکت‌ها بعد از ادغام از بین می‌روند.»

پشوتن پورپزشک، مدیرعامل بامیلو هم  گفت: «ما در بامیلو در یک سال گذشته توانستیم میوه‌های خوبی برداشت کنیم. در یک سال گذشته خیلی روی لجستیک‌مان کار کردیم. میوه‌اش هم در حراجمعه امسال بود و توانستیم تعهدمان به مشتری را انجام بدهیم. بیش از ۷۰میلیون بار کالاهای ما امسال در حراجمعه بازدید شد. عمده کاربران دنبال گوشی‌های هوشمند روی سایت ما هستند.  به ۶۶۰ شهر توانستیم کالا ارسال کنیم.»

پورپزشک با اشاره به حرف های سورنا ستاری گفت: «ما پول نخواستیم بلکه حمایت بیمه و مالیات می‌خواهیم اما هر موقع به معاونت علمی مراجعه کردیم، نه شنیدیم!»

دکتر سورنا ستاری (که توسط اکبر هاشمی مجری پنل با اسم کوچک(سورنا) خطاب شد و خنده حضار را در پی داشت) در خصوص سابقه کارآفرینی خود گفت: «راستش من یک استاد دانشگاه هستم ولی این حوزه را بسیار دوست دارم. اما به‌خاطر تهمت‌هایی همچون اینکه بگویند آقازاده‌ هستی، خیلی حساس هستم که چه کاری انجام می‌دهم. او در پاسخ به این پرسش که اگر استارتاپ داشتی وام می گرفتی گفت: اگر وام بگیرید، شکست می‌خورید. این کار خرد خرد درست می‌شود. اقتصاد نفتی و پول بابا و ارث مدل استارتاپ ها نیست. هر استارتاپی پیش من می‌آید، اول می‌پرسم از کجا آمدی؟ اگر از زیر‌زمین و زیرپله شروع کرده باشند، آن وقت می‌گویم روش‌تان درست بوده است.»

سورنا در پاسخ به این سوال که اگر بخواهی استارتاپی راه بیندازی در چه حوزه ای خواهد بود گفت: «اگر‌بخواهم استارتاپ راه بیندازم، روی ایده‌های جدید کار می‌کنم و کار تکراری انجام نمی‌دهم و وارد حوزه بیوتک خواهم شد.

سورنا ستاری در ادامه گفت: بالاترین چیزی که از سال گذشته تا‌کنون از دست دادیم، «امید» بود. چند بار به آقای محمدی (دیجی‌کالا) زنگ زدم و گفتم مراقب باش، می‌بندنت، اما خدا را شکر دیجی‌کالا وارد بحث‌ها‌ و تهمت‌هایی که می‌گفتند، نشده و فعالیتش شفاف است.»

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: «این قوانین سنگین و سخت ساختارهای بوروکراتیک ما‌ست که دشواری کار ماست. همه ما باید هزینه بدهیم. یادتان باشد وقتی می‌خواهید به موفقیت برسید، اول شما را نادیده می‌گیرند، بعد می‌خندند، بعد کتک می‌زنند . وقتی شیشه‌هایتان را پایین آوردند، بدانید که برنده شده اید. هر استارتاپی باید این مراحل را بگذراند و هزینه بدهد تا موفق شود.»

دور‌نمایی از سرمایه‌گذاری در آینده

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران و رئیس انجمن وی سی ایران گفتد: «در یلدای امسال در کنار هفته نامه شنبه” کافه‌سرمایه شنبه”  را ایجاد کردیم و در این ۶ ساعت حدود ۲۰۰ جلسه برگزار شد.زرنوخی با اشاره به کشورهای منطقه گفت وضعیت سرمایه‌گذاری در آسیا بیش از پیش رشد داشته است و این رشد را مدیون چین و هند هستیم. در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سال ۹۵ نوساناتی داشتیم اما به مرور این اوضاع بهبود یافته و روند رو به رشدی پیدا کرد. در حال حاضر وضعیت سال۹۷ مشخص نیست ولی در این ۸ ماه گذشته حدود ۵۰ درصد افت داشتیم که امیدواریم این وضعیت تغییر ‌کند»

رییس انجمن وی‌سی ایران گفت: «براساس نظرخواهی از ۱۵ عضو این انجمن در سال ۹۸ حدود ۴۵۰میلیارد تومان برروی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد. »

 پنل تامین منابع مالی استارتاپ ها در سال ۹۸

پنل تامین منابع مالی سرمایه‌گذاران با حضور فرهاد رهنما بنیانگذار رهنما، رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران، محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن،  علی تیموری شندی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، مهدی امیریمدیرعامل همکاران سیستم، ملکی، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی با مدیریت شهرام شریف روزنامه نگار حوزه تکنولوژی برگزار شد که خلاصه ای از موضوعات مطرح‌شده در آن را در ادامه می‌خوانید:

پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل وجود نوسانات بسیار در بازارهای مختلف، حجم سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. پول و سرمایه در بازارهای مختلف در حجم بالا موجود است اما به دلیل عدم شکل‌گیری کامل اکوسیستم استارتاپی، این نقدینگی تاکنون به این بازارها هدایت نشده‌است.

عمده مشکلی که وجود دارد، این است که اکوسیستم استارتاپی به شکل درست به جامعه معرفی نشده ‌است.

سرمایه‌گذاری مشترک ‌روی استارتاپ‌ها راه خوبی است اما به‌تنهایی کافی نیست. به طور کلی هم‌افزایی میان استارتاپ‌ها جنبه‌های مثبت بسیاری دارد. به طور مثال، ادغام علی‌بابا و زورق توانست کمک شایانی به این دو استارتاپ کند.

مدل سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی چگونه انجام خواهد شد؟

ملکی، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدل سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی چگونه انجام خواهد شد، گفت: «اول این را بگویم که شما هر چه دوست داشتید، در مورد دولت گفتید. اتهاماتی که به دولت زده شد، نه کامل درست است، نه رد می‌شود. استارتاپ‌هایی که بتوانند از گیت معاونت علمی بگذرند، می‌توانند بیایند و از ما حمایت بگیرند. یک روش وام‌های لیزینگ و ۴ درصد است. زمینه دوم سرمایه‌گذاری و مشارکت است. ما در صندوق‌ها بیشتر از ۴۰درصد نمی‌توانیم سهام داشته باشیم.»

خواجه‌نصیری: «من یک انتقادی دارم. واقعیت این است که ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم. عددهای ما در بازار وی‌سی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود. نگویید پول نیست، پول هست! به نظر من اکوسیستم شکل نگرفته است. ما بازیگرهای محدود با سایزهای کوچک برای جذب سرمایه داریم.  به‌نظرم متقاضی پول فراوان است، دارندگان پول هم فراوانند، اما پلتفرم مناسب برای سرمایه‌گذاری نیست. این سیستم‌ها پلتفرم ندارد. ما باید بتوانیم تمام محصولات استارتاپی که داریم به جذب سرمایه تبدیل کنیم. اگر می‌خواهیم اکوسیستم استارتاپی را بزرگ کنیم، باید سایزمان را بزرگ کنیم.»

رهنما: «تا موقعی که ممکن است از گرفتن وام پرهیز کنید. وام گرفتن از بانک و بهره‌دادن حکم قتل آن شرکت را صادر خواهد کرد. اما نیاز به سرمایه هست. نوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر قرار نیست که فقط کارآفرین را تهدید کند، سرمایه‌گذار نیز باید ریسک را قبول کند.»

با توجه به محدودیت زمان و فاصله برگزاری همایش یلدا و ارسال مجله به چاپخانه متاسفانه بخش قابل توجهی از این پنل برای انتشار آماده نشد با عرض پوزش از پنلیست‌های محترم و شما مخاطبان گزارش مشروح این پنل و همچنین گزارش تصویری کاملی از این لینک دنبال کنید: یلدا سامیت ۲۰۱۸

یلدا سامیت ۲۰۱۸
فرشید هندی، مدیرعامل رهنما ونچرز

تندیس یادبود سومین یلدای استارتاپی به افراد زیر اختصاص یافت:

  • فرهاد رهنما، مدیرعامل رهنما
  • مجید دهبیدی‌‌پور، مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه شریف
  • نوید ادریس، فعال استارتاپی اصفهان
  • شهرام شریف، بنیانگذار آی‌تی ایران
  • رضا هاشمی، هم‌بنیانگذار پرشین بلاگ
  • الیاس خسروی، همفکر مشهد
  • محمد هاشمی، همفکر مشهد
  • محمدرضا فرحی، بنیانگذار آکادمی چرخ
  • کالج رهنما

کافه سرمایه شنبه

در حاشیه یلدا سامیت ۲۰۱۸ فضای جالبی برای استارتاپ‌ها، درنظر گرفته‌شده بود تا در زمان پذیرایی پیش از برنامه و استراحت بین برنامه و پایان مراسم خود را معرفی کرده و از فضای تعاملی موجود برای شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات موثر استفاده کنند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مکانی طراحی‌شده، در لابی مرکز همایش‌های بین‌المللی میلاد تحت عنوان «کافه سرمایه شنبه» به‌صورت تخصصی میزبان استارتاپ‌هایی بودند که به دنبال جذب سرمایه بودند. در این کافه ۱۶ وی‌سی حضور داشتند که علاقه‌مندان متناسب با موضوع فعالیتشان می‌توانستند با هر یک از وی‌سی‌ها مذاکره کنند.

یلدا سامیت ۲۰۱۸
کافه سرمایه شنبه

 

همچنین یک فضای نمایشگاهی از غرفه‌های شرکت‌های مختلف استارتاپی در اطراف سالن کنفرانس وجود داشت که مورد استقبال شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت ویژه از این فضا بازدید کردند و به صحبت‌ها و گلایه‌های فعالان استارتاپی ‌به صورت خصوصی گوش دادند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.