«نجوا» کاربران ارزشمند را حفظ می‌کند

آشنایی با سرویس ارسال پوش‌نوتیفیکیشن ایرانی نجوا

0

بازاریابی از راه دور یکی از انواع بازاریابی است که در آن صاحبان کسب‌و‌کارها از روش‌های مختلف به برقراری ارتباط با مخاطبانشان می‌پردازند؛ ارتباطاتی که اگر‌چه به صورت چهره به چهره صورت نمی‌گیرد، اما به دلیل آنکه اغلب پیام را به صورت تمام و کمال به مخاطبان هدف ابلاغ می‌کند، کارکردی شبیه به بازاریابی مستقیم دارد.

بازاریابی از راه دور یکی از انواع بازاریابی است که در آن صاحبان کسب‌و‌کارها از روش‌های مختلف به برقراری ارتباط با مخاطبانشان می‌پردازند؛ ارتباطاتی که اگر‌چه به صورت چهره به چهره صورت نمی‌گیرد، اما به دلیل آنکه اغلب پیام را به صورت تمام و کمال به مخاطبان هدف ابلاغ می‌کند، کارکردی شبیه به بازاریابی مستقیم دارد.

در این روش استفاده از وسایل ارتباط جمعی به ویژه در بستر اینترنت از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در روش‌های نوین، عمده فعالیت‌ها به صورت مجازی صورت می‌گیرد.

یکی از انواع روش‌های بازاریابی از راه دور، ارسال اعلان یا پیام‌هایی به کاربران در فضای مجازی است که در اصطلاح از آن با عنوان «پوش نوتیفیکیشن» یاد می‌شود.

اگر‌چه مدت زمان زیادی از شکل‌گیری این روش بازاریابی آنلاین در جهان نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه توانسته به خوبی در بین کسب‌و‌کارها جای خود را باز کند.

دو شرکت اپل و گوگل را می‌توان به ترتیب جزو اولین پیشگامان ارائه خدمات پوش‌نوتیفیکیشن دانست که در بستر آنها به‌تدریج سرویس‌های ارائه خدمات پوش‌نوتیفیکیشن نیز پا به عرصه نهادند.

سرویس «نجوا» یک سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن رایگان است که از مدتی پیش کار خود را در ایران آغاز کرده و در تلاش است در این زمینه به کسب‌و‌کارهای ایرانی خدمات ارائه دهد. 

 ترافیک هدفمند سایت چیست؟

گسترش فضای مجازی و بالا‌رفتن ضریب نفوذ اینترنت در جوامع سبب شده تا درصد قابل‌توجهی از فعالیت‌های اقتصادی و بازاریابی کسب‌و‌کارها در این بستر شکل بگیرد. اگرچه این مسئله در جهان تاریخچه‌ای به قدمت چندین دهه دارد، اما در ایران به دلیل پیشینه فرهنگی و سنتی‌بودن جامعه در دهه‌های قبل، هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد.

به همین خاطر یکی از روش‌های کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ، الهام‌گرفتن از ایده‌هایی است که از مدت‌ها قبل در سایر نقاط جهان اجرا شده‌اند اما پای آنها هنوز به ایران باز نشده است.

سرویس «نجوا» با این رویکرد و با هدف ارتقای کیفی کسب‌و‌کارهای ایرانی شکل گرفته ‌و بر آن است تا به کسب‌و‌کارها کمک کند از ظرفیتی که در فضای مجازی وجود دارد، بیشترین استفاده را داشته باشند.

اگر در دنیای واقعی بیلبوردها، بنرها و پوسترها افراد را متوجه وجود کسب‌و‌کارها می‌کند، در دنیای مجازی تلفن‌های همراه، سایت‌ها، ایمیل و مواردی از این دست به عنوان بسترهای اصلی معرفی کسب‌و‌کارها محسوب می‌شوند و کسب‌و‌کارهایی که از این بسترها غفلت کنند، مثل این است که وجود ندارند!

بخش قابل توجهی از ترافیک سایت‌ها را کاربرانی تشکیل می‌دهند که توسط موتورهای جست‌وجو به یک سایت وارد شده‌اند و در صورتی که به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنند، سایت را ترک می‌کنند

با وجود اینکه حضور در دنیای مجازی منجر به شکل‌گیری هویت کسب‌و‌کارهای ایرانی شده و برای آنها نوعی اعتبار محسوب می‌شود، اما باید دانست که صرف این حضور نمی‌تواند به موفقیت بینجامد و کسب‌و‌کارها باید درباره چگونگی این حضور، روش‌های ایجاد ظرفیت و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها مطالعه و برنامه‌ریزی مناسب را انجام دهند.

هدفمندی ترافیک سایت به معنای آن است که جامعه کاربرانی که به سایت وارد می‌شوند، در راستای ماموریت کسب‌و‌کار مورد نظر باشند و حضور آنها در سایت پس از بار اول، تداوم پیدا کند.

کاربران فضای مجازی روزانه به سایت‌های زیادی سر می‌زنند که در مجموع ترافیکی را برای آن سایت‌ها به وجود می‌آورند. تصور غالب کسب‌و‌کارها آن است که باید تا حد ممکن میزان ترافیک سایتشان را افزایش دهند.

این تصور اگرچه تا حدی درست است، اما اگر به تنها هدف کسب‌و‌کارها تبدیل شود، دستاورد قابل توجهی را برای آنها نخواهد داشت. زیرا بخش قابل توجهی از بازدیدها ممکن است به صورت بی‌هدف باشند و در بارهای بعدی ادامه پیدا نکنند.

در حقیقت افزایش میزان ترافیک سایت تنها می‌تواند به عنوان گام اول هدفگذاری استارتاپ‌ها به حساب آید، اما گام بعدی، هدفمند‌کردن هر‌چه بیشتر میزان ترافیک است.

در این میان وجود استارتاپ‌هایی که بتوانند کسب‌و‌کارها را در این جهت حمایت کرده و خدمات مورد نیازشان را به آنها ارائه دهند، از اهمیت زیادی برخوردار است. سرویس پوش‌نوتیفیکیشن «نجوا» امکانی است که تحقق این هدف را برای کسب‌و‌کارها ممکن می‌سازد و ترافیک هدفمندی را برای آنها به ارمغان می‌آورد. 

 نجوا چگونه کاربران ارزشمند را حفظ می‌کند؟

نجوا یک سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن است که خدمات خود را به سایر کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهد. پوش نوتیفیکیشن به اعلانی گفته می‌شود که در رایانه کاربران و یا در تلفن همراه آنها ظاهر می‌شود.

این اعلان‌ها به گونه‌ای ارسال می‌شوند که کاربران سایت یا تلفن همراه می‌توانند در هر زمانی متوجه آنها شوند. در حقیقت تفاوتی نمی‌کند که کاربر رایانه در کدام محیط نرم‌افزاری حضور دارد و یا کاربر تلفن همراه چه اپلیکیشنی را باز کرده است؛ بلکه اعلان‌ها در تمام محیط‌ها می‌توانند برای کاربران به نمایش درآیند.

البته این قابلیت به همان میزان که می‌تواند مفید و موثر باشد، ممکن است برای کاربران، آزاردهنده نیز محسوب شود. بسیاری از افراد از اینکه‌ هنگام کار با اپلیکیشن یا نرم‌افزار با اعلان‌هایی مواجه شوند، احساس خوشایندی ندارند و اقدام به مسدودکردن این اعلان‌ها می‌کنند.

به همین خاطر هدفمندی در ارسال نوتیفیکیشن‌ها با توجه به جامعه مخاطبان و با توجه به موضوع پیام یک نکته مهم در بهره‌گیری از پوش نوتیفیکیشن برای بازاریابی کسب‌و‌کارها‌ست.

نجوا برخلاف بسیاری از رقبای خود قبل از آنکه اقدام به ارسال اعلان برای کاربران به صورت انبوه کند، از آنها تاییدیه می‌گیرد و در صورتی که علاقه‌مند به دریافت نباشند، این کار را انجام نمی‌دهد.

سرویس پوش نوتیفیکیشن نجوا با در نظر گرفتن این موضوع و رعایت اصول معین در ارسال پوش نوتیفیکیشن به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا ترافیک خود را تثبیت کنند.

باید دانست که بخش قابل‌توجهی از ترافیک سایت‌ها را کاربرانی تشکیل می‌دهند که توسط موتورهای جست‌وجو به یک سایت وارد شده‌اند و در صورتی که به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنند، سایت را ترک می‌کنند.

به همین خاطر ترافیک یک سایت هر چقدر هم که بالا باشد، در صورتی که تثبیت نشود و ورودهای بعدی یک کاربر را به دنبال نداشته باشد، فایده چندانی نخواهد داشت.

سرویس نجوا این امکان را برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند که بتوانند با ارسال اعلان به کاربران خود، با آنها ارتباطی مستمر و همیشگی برقرار کنند و از این طریق ضمن برطرف‌کردن نیاز کاربران در زمینه‌های مختلف، ترافیکی مستمر و همیشگی داشته باشند.

کسب‌و‌کارها می‌توانند از طریق سرویس نجوا مخاطبان خود را بر اساس ویژگی‌های مورد نظر خود در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرده و در زمان‌های مقتضی، به هر گروه از کاربران پوش نوتیفیکیشن‌های مرتبط با علاقه آنها را برایشان ارسال کنند.

استفاده از این سرویس در حال حاضر در سه پلتفرم کروم وب، کروم اندروید و فایرفاکس وب امکان‌پذیر است و در آینده‌ای نزدیک قرار است این محصول برای سافاری نیز به کاربران عرضه شود. 

رایگان و آسان!

استفاده از سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن نجوا بسیار آسان است و بدین منظور تنها کافی است که صاحبان وب‌سایت‌ها کد جاوا اسکریپت نجوا را ‌روی وب‌سایت خود قرار دهند.

پس از آن این امکان برایشان فراهم خواهد بود که برای بازدیدکنندگان کروم و فایرفاکس اعلان‌هایی را ارسال کرده و از آنها درخواست عضویت کنند.

نکته دیگری در رابطه با سرویس پوش نوتیفیکیشن نجوا وجود دارد، رایگان‌بودن خدمات پایه آن برای کلیه وب‌سایت‌ها‌ست و تنها کاربرانی که قصد استفاده از خدمات بیشتر را داشته باشند، می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای ناچیز از این خدمات استفاده کنند.

کاربرانی که از سرویس نجوا استفاده می‌کنند، می‌توانند مطالب مورد نظر خود را به صورت کاملا شخصی‌سازی‌شده و هدفمند برای مخاطبان ارسال کنند و از این طریق بازدهی کمپین‌های خود را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهند.

در سرویس نجوا می‌توان مخاطبان را بر اساس پارامترهای معین دسته‌بندی کرد و این ویژگی در موفقیت کمپین‌های موضوعی و مقطعی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نکته قابل توجه دیگر درباره سرویس نجوا امکان زمان‌بندی پیام‌های ارسالی است؛ به این صورت که صاحبان وب‌سایت در صورتی قصد ارسال پیام‌های معین خود را در زمان‌های مشخص داشته باشند، می‌توانند برنامه‌ریزی مورد نظر خود را به‌راحتی انجام دهند و البته امکان ارسال فوری پیام نیز وجود دارد.

این ویژگی‌ها در مجموع دست به دست هم داده‌اند و سرویس نجوا را به یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های ارسال پوش نوتیفیکیشن تبدیل کرده‌اند.

اسمی که در لحظات آخر تغییر کرد!

سرویس ارسال پوش‌نوتیفیکیشن نجوا از ۲ سال پیش با همکاری تعدادی از افراد تیم یکتا‌نت و با کمک و حمایت تیم‌های «چطور» و «نبضی نو» راه‌اندازی شده است و در طول این مدت توانسته توجه کسب‌و‌کارهای ایرانی را به خود جلب کند.

بخش فنی سرویس نجوا را در ابتدا فرید زندی برعهده داشت که بعدا در حین توسعه این سرویس، سینا عطاران و علی اسماعیلی به این بخش اضافه شدند و در کنار هم به تقویت آن پرداختند. 

اعضای تیم نجوا همگی جزو فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه صنعتی شریف هستند که بر اساس مطالعات خود در زمینه بازاریابی و نیاز کسب‌و‌کارهای ایرانی، ضرورت راه‌اندازی چنین سرویسی را احساس کرده، ایده آن را در قالب کار گروهی پرورانده و در جهت پیاده‌سازی آن اقدام کردند.

از جمله مشکلاتی که تیم یکتا نت در ابتدای کار با آن مواجه شد، فقدان نیروهای فنی متخصص برای توسعه محصول بوده که البته این مشکل را می‌توان یکی از مشکلات معمول بیشتر کسب‌و‌کارهای ایرانی دانست. 

بخش کلیدی نجوا را تیم توسعه‌دهندگان آن تشکیل می‌دهد و بخش‌های بازاریابی و پشتیبانی نیز به‌تازگی شکل گرفته و فعالیت‌های مرتبط را دنبال می‌کنند. 

سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن نجوا در ابتدا قرار بود با نام «وب پوش» به بازار عرضه شود، اما اعضای تیم در لحظات آخر به این نتیجه رسیدند که این نام چندان مناسب نیست و تصمیم به تغییر آن به نام فعلی گرفتند. البته آنها در حال حاضر از این تصمیم کاملا راضی هستند و معتقدند که اگر با همان نام اولیه فعالیت خود را آغاز می‌کردند، شاید به موفقیت کنونی دست پیدا نمی‌کردند.

نجوا در ابتدا قرار بود با نام «وب‌پوش» به بازار عرضه شود، اما اعضای تیم در لحظات آخر به این نتیجه رسیدند که این نام چندان مناسب نیست

مهم‌ترین رقیب سرویس نجوا را در زمینه خدمات وب می‌توان «وان سیگنال» دانست که یک سرویس خارجی است و البته به‌تازگی وب‌سایت‌های ایرانی را تحریم کرده و آنها را از خدمات خود محروم ساخته است.

تیم نجوا با توجه به این موضوع و با هدف رفع نیاز وب‌سایت‌های ایرانی امکانی را به وجود آورده‌اند که آن‌دسته از وب‌سایت‌ها که قبلا از خدمات وان‌سیگنال استفاده کرده‌اند، در سرویس نجوا بتوانند فعالیت‌های جدید خود را از طریق یکپارچه‌سازی با فعالیت‌های قبلی ادامه دهند و هیچگونه وقفه‌ای در کارشان به وجود نیاید. 

این یکپارچه‌سازی به‌گونه‌ای طراحی شده که صاحبان وب‌سایت بتوانند به همان کاربرانی که قبلا اعلان‌ها را از طریق سرویس وان سیگنال دریافت می‌کردند، با سرویس نجوا اعلان‌های مورد نظر خود را ارسال کنند.

یکی از نکاتی که در موفقیت و جلب اعتماد وب‌سایت‌ها برای استفاده از خدمات نجوا تاثیرگذار بوده، ارتباط تیم یکتانت به مدیرعاملی پیمان فخاریان با رسانه‌های بزرگ و معتبر ایرانی است که از این طریق توانسته وب‌سایت‌های معتبر دیگر را به استفاده از کدهای جاوا اسکریپت نجوا در سایتشان متقاعد سازد.

بخش زیادی از ویژگی‌های سرویس نجوا در حال حاضر راه‌اندازی شده و برای کلیه وب‌سایت‌ها قابل استفاده است؛ در عین حال اعضای تیم در حال مطالعه و تحقیق ‌روی ویژگی‌های جذاب و کاربردی دیگری هستند و امیدوارند که بتوانند در آینده‌ای نزدیک از طریق توسعه و ارتقای محصول خود، کاربران را از این قابلیت‌ها بهره‌مند سازند. 

نجوا؛ جوانانی که به آینده‌ای روشن امیدوارند

سرویس ارسال نوتیفیکیشن نجوا در حال حاضر توسط بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌های مطرح ایرانی استفاده می‌شود.

استفاده از خدمات نجوا به ویژه برای کسب‌و‌کارهای خبری، کسب‌و‌کارهای اقتصادی و کسب‌و‌کارهای حوزه گردشگری کاربرد زیادی دارد و می‌تواند در مدتی کوتاه حجم زیادی از ترافیک را برای آنها به ارمغان بیاورد. ترافیکی که البته قرار نیست از بین برود و درصد زیادی از آن تثبیت خواهد شد.

نجوا به دنبال ایجاد نوعی وفاداری در کاربران فضای مجازی نسبت به سایت‌هاست تا از این طریق بتواند از نیازهای کوتاه‌مدت کاربران، ظرفیت‌هایی را برای ایجاد ارتباط مستمر و دائمی با وب‌سایت‌ها برقرار سازد.

این هدف به ویژه در شرایط فعلی که تعداد وب‌سایت‌ها بی‌وقفه افزایش می‌یابد و رشدی تصاعدی دارد، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به آن دسته از کسب‌و‌کارها که به دنبال ایجاد تمایز بین خود و سایت‌های رقیب هستند، کمک شایانی کند. 

 تحریم‌ها و فرصت‌هایی که نجوا می‌سازند!

سرویس نجوا به اذعان خود سازندگان این محصول کاملا الهام گرفته از نمونه‌های خارجی مشابه است و بر اساس ویژگی‌های آنها طرح‌ریزی شده است.

تحریم‌ها اگرچه به هیچ عنوان امری خوشایند نیستند، اما به هرحال واقعیتی هستند که همه چیز را دستخوش تغییر قرار داده و نمی‌توان از این مسئله صرف‌نظر کرد.

در این میان نوع مواجهه تیم نجوا با این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است؛ رصد بازار و بهره‌گیری از فرصت‌هایی که همانند شهاب آسمانی در لحظاتی کوتاه در عرصه کسب‌و‌کار ایران می‌درخشند و ناپدید می‌شوند، دو عامل کلیدی در موفقیت سرویس نجوا محسوب می‌شوند.

تحریم سرویس‌های پوش‌نوتیفیکیشن خارجی و در عین حال احساس نیاز شدید جامعه کسب‌و‌کار ایران به این خدمات یک فرصت درخشان را برای تیم نجوا فراهم آورد و آنها با مواجهه درست و البته زودهنگام توانستند بیشترین بهره را از این شرایط ببرند.

این شیوه مواجهه قطعا می‌تواند برای سایر استارتاپ‌های ایرانی نیز موثر واقع شده و در موفقیت آنها تاثیرگذار باشد. 

 نجوا برآمده از نهاد دانشگاه است

اعضای تیم سرویس نجوا را همگی جوانان فارغ‌التحصیل و نخبه دانشگاه صنعتی شریف تشکیل می‌دهند. این اولین‌بار نیست که در هفته‌نامه شنبه با چنین استارتاپی و با چنین اتفاقی مواجه می‌شویم. تا به حال تعداد زیادی از کسب‌و‌کارهای دیگر نیز معرفی شده‌اند که همگی یا دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه‌های دیگر بوده‌اند و یا حداقل از دانشگاه و نهادهای مرتبط با آن تاثیر گرفته‌اند.

توجه به این نکته از دو جنبه حائز اهمیت است؛ جنبه اول آن است که در سیاستگذاری‌های کلان اکوسیستم استارتاپی، توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های این دانشگاه به طور خاص شود و جنبه دوم توجه به ظرفیت نهاد دانشگاه به طور عام است.

متاسفانه بخش زیادی از استارتاپ‌های ایرانی پس از مدت کوتاهی با شکست مواجه می‌شوند که علت اصلی این مسئله را می‌توان در عواملی نظیر عملکرد غیر علمی، رویکردهای غیر‌اصولی و تصمیم‌گیری‌های احساسی دانست.

این در حالی است که این عوامل نامطلوب در استارتاپ‌هایی که برآمده از دانشگاه هستند، کمتر مشاهده می‌شود. از این رو مواجهه علمی و اصولی با ایده‌ها و توجه به بسترهای دانشی تاثیر قابل‌توجهی در موفقیت استارتاپ‌های ایرانی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.