میانگین سنی کارکنان فیس‌بوک: ۲۸ سال!

0

قدیمی‌ترین نیرو‌های کار در زمینه فناوری در شرکت‌های آی‌بی‌ام، اچ‌پی و اوراکل مشغول به فعالیت هستند. حدس بزنید جوان‌ترین نیروی کار مربوط به کدام شرکت است؟ این روزها که صحبت از استارتاپ‌ها و جوان‌گرایی در آن‌هاست پاسخ به این سوالات می‌تواند به درک بهتری از تکثر و تنوع نسل‌های مختلف در این حوزه کمک کند. نکته‌ای که در آمارهای این گزارش مشهود است و می‌تواند پیام روشنی باری سیاست‌گذرای‌های اقتصادی در هر نقطه از دنیا داشته باشد این است که بزرگترین شرکت‌های دنیا روی توان و استعداد جوانانی می‌چرخد که حتی وارد دهه چهارم زندگی خود نشده‌اند.

  •   با توجه به داده‌های  ونچربیت 

(VentureBeat) و پی‌اسکیل (PayScale) بسیاری از کارمندان غول‌های تکنولوژی در عرصه جهانی، در دهه ۲۰ زندگی‌شان به سر می‌برند. میانگین سنی کارمندان بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری  قدری بالاتر از ۳۰ سال است. به طور مثال، میانگین سن کارکنان شرکت هیولت پاکارد (اچ پی) ۳۹ سال است.

در میان کمپانی‌های بزرگ، لینکداین و سیلزفرس(Salesforce) از جمله شرکت‌هایی هستند که افرادی با سن کمتر از ۳۰ سال در آنجا مشغول به فعالیت هستند؛ هر‌کدام با میانگین سنی ۲۹ سال. فیس‌بوک و ای‌او‌ال(AOL) هم به ترتیب با میانگین سنی ۲۸ و ۲۷سال  از دیگر شرکت‌ها با کارمندان جوان هستند.

طبق داده‌هایی که در سال ۲۰۱۴ جمع‌آوری شده است، کارمندان اچ‌پی با میانگین‌ ۳۹ سال، مسن‌ترین شرکت است که در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. پس از آن کارکنان آی‌بی‌ام و اوراکل در جایگاه بعدی با متوسط سن ۳۸ سال قرار دارند. این فهرست با  کارکنان دل(Dell) و مانستر

(Monster.com)، با میانگین سن ۳۷ سال ادامه می‌یابد و پس از آنها سونی الکتریک با میانگین ۳۶ سال در انتهای فهرست شرکت‌ها با کارمندان مسن قرار می‌گیرد.

کارمندان اینتل و نوکیا متوسط سن ۳۴سال را دارا هستند. همچنین میانگین سنی افراد در شرکت‌های ادوبی، مایکروسافت و سامسونگ به ۳۳ سال می‌رسد. کارمندان  شرکت‌های  ای‌بی(Ebay) و ان‌ویدیا(Nvidia) از میانگین سنی ۳۲سال برخوردارند. در پایان این فهرست و جوان‌ترین شرکت‌ها اپل، آمازون و یاهو، با میانگین سنی ۳۱ سال قرار می‌گیرند. کمپانی مشهور گوگل هم با میانگین سنی ۳۰ سال به عنوان یکی از جوان‌ترین شرکت‌ها شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۲ پی‌اسکل گزارش مشابهی را منتشر کرده بود. جالب اینجاست که تنها کارکنان هفت کمپانی در سال ۲۰۱۴، همان میانگین سنی در سال ۲۰۱۲ را داشتند. این هفت شرکت عبارتند از: آمازون‌، اپل، ای‌بی، هیولت پاکارد، اینتل، اوراکل و سونی. اکثر شرکت‌ها شاهد تغییرات جزئی در میانگین سن کارکنان خود بوده‌اند. اما شرکت مانستر اسکای راکت(Monster’s skyrocketed) با میانگین سن ۳۰سال در سال ۲۰۱۲، به میانگین ۳۷ ‌در سال ۲۰۱۴ رسید. همچنین شرکت سیلز‌فرس شاهد کاهش میانگین سن کارکنان از ۳۴ سال به ۲۹ سال بوده است.

نهاد جمع‌آوری این داده‌ها – ‌پی‌اسکیل- این داده‌ها را با توزیع پرسشنامه بین کارکنان شرکت‌های فناوری به دست آورده است. پی‌اسکیل به سایت ونچر بیت گفت: «جمع‌آوری داده‌ها به این روش به ما اجازه می‌دهد تا تمرین بیشتری را در حوزه افزایش مهارت و آموزش داشته باشیم. به نظر می‌رسد این روش جمع‌آوری بسیار بهتر از دیگر روش‌ها، مثلا جمع‌آوری اطلاعات از کارفرمایان است». پی‌اسکیل اضافه می‌کند: «داده‌ها پس از جمع‌آوری تحت فرایند اعتبارسنجی دقیقی قرار گرفته‌اند.»

پی‌اسکیل انتشار ‌گزارش‌های مشابهی نظیر میانگین تجربه افراد در شرکت و میانگین سال‌های فعالیت کارمندان در شرکت فعلی را در کارنامه خود دارد. این شرکت همچنین در یکی از گزارش‌های خود به بررسی تغییر جنسیت نیروی کار در شرکت‌های مختلف پرداخته است. داده‌هایی که نشان می‌دهد فضای مردانه در سیلیکون‌ولی علیرغم تغییرات مثبت در سال‌های اخیر کماکان حفظ شده است و اختلاف دستمزدها در شرکت‌ها برمبنای اختلاف جنسیتی هم بیش از گذشته وجود دارد. موضوعاتی که پاشنه آشیل کار در سیلیکون‌ولی محسوب می‌‌شود..

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.