استارتاپی که می‌خواهد مزه مهمانی‌ها باشد

گفت‌وگو با ایمان ضیایی درباره بازاری که آخر هفته‌ها داغ میشود

0

تامین اقلام پذیرایی مناسب برای برگزاری یک مهمانی آبرومند از جمله دغدغه‌هایی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. استارتاپ مزبار به نشانی mazbar.com با شناسایی این دغدغه قصد دارد در جهت پاسخگویی به آن در حداقل زمان ممکن خدمات‌رسانی کند.

ایمان ضیایی، بنیانگذار این استارتاپ است. او ۳۲ ساله و متولد تهران است و یک ارشد در حوزه مدیریت لجستیک و زنجیره تامین از انگلیس دارد و ارشد دیگری هم در رشته مدیریت بازاریابی از قبرس کسب کرده است. او می‌گوید قبل از  راه‌اندازی این استارتاپ حدود ۳ سال در حوزه مشاوره لجستیکی در بخش صنعت فعالیت داشته و به مدت یک سال هم در حوزه استارتاپ‌ها تجربه مشاوره و مدیریت پروژه داشته است.

ایده مزبار از یک دغدغه و تجربه شخصی در ذهنم شکل گرفت، چراکه در زمان برگزاری مهمانی‌ها تقریبا از ۲روز قبل مجبور به انجام تدارکات آن می‌بودیم. بر همین اساس به این فکر افتادم که اگر سامانه‌ای وجود داشته باشد که این امکان را برای افراد فراهم کند تا بتوانند در همان روز مهمانی هم تدارکات مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

پس از آن بعد از مدتی ایده را اجرایی کردم و در حال حاضر در استارتاپ مزبار سفارشات از حدود ۴ ساعت قبل از مهمانی نیز قابل ثبت هستند‌ و موفق شدیم مدت زمان آماده‌سازی سفارشات در این صنعت را از ۴۸ ساعت به ۴ ساعت برسانیم.

  • چه نیازهایی را در مزبار پوشش می‌دهید؟

ما تمام تدارکات مورد نیاز برای برگزاری یک مهمانی را پوشش می‌دهیم. خدمات ما شامل تامین انواع مواد غذایی و پذیرایی می‌شود؛ مواردی همچون انواع فینگرفودها، مزه‌ها، سالادها، محصولات نیمه‌آماده، دسر، شیرینی، میوه، آجیل و خشکبار، تنقلات، نوشیدنی و غیره را دربرمی‌گیرد. علاوه بر این، ظروف یکبار‌مصرف برای استفاده در مهمانی و اعزام مهماندار برای پذیرایی نیز از جمله خدماتی است که در مزبار ارائه می‌شود.

  • این تجربه را چطور کسب کردید و آیا خودتان محصولات را تولید می‌کنید؟

از مشاوره افراد در حوزه‌های تغذیه کمک می‌گیریم و تقریبا بخش عمده‌ای از محصولات را خودمان تولید می‌کنیم و در بخش دیگری با چند تامین‌کننده همکاری داریم. تمامی سفارشات پس از ثبت سفارش آماده‌سازی و تولید می‌شود‌ و محصولات از قبل آماده نیستند و پس از آماده‌سازی، سفارشات برای مشتری ارسال می‌شود.

  • شما چطور توانستید پروسه آماده‌سازی سفارشات را تا این حد کاهش دهید؟

ما سعی کردیم علاوه بر حفظ کیفیت، این پروسه را کوتاه کنیم؛ چرا‌که زنجیره تامین فینگرفودها بسیار پیچیده است. به عنوان مثال، ۶۵ درصد بازار مزبار ۳روز آخر هفته است که تقریبا ۳۰ درصد سفارشات شب‌جمعه از ساعت ۴ تا ۸ شب صورت می‌گیرد. فرآیند بسیار سختی است ولی سعی کردیم با کسب دانش در زمینه فرآیند تامین مواد اولیه این سرعت را در کارها ایجاد کنیم و در واقع استراتژی اصلی ما در این بخش اعمال شده است. به صورتی که در برخی محصولات در حال حاضر ارسال آنی هم داریم.

۶۵ درصد بازار ما ۳روز آخر هفته است که تقریبا ۳۰ درصد سفارشات شب‌جمعه از ساعت ۴ تا ۸ شب صورت می‌گیرد

  • متوسط قیمتی که برای محصولات در نظر گرفتید، براساس چه معیاری بوده؟

بله، قیمت‌ها نسبت به بازار و کیفیتی که ارائه می‌دهیم، رقابتی است. ‌قیمت محصولات تقریبا مشابه هزینه‌ای است که افراد بخواهند خودشان این اقلام را در منزل تهیه کنند‌ و این مزیت هم به دلیل همان استراتژی است که تامین مواد اولیه موفق شده‌ایم پیاده کنیم. ما پک‌های مختلفی را برای دورهمی‌های دو‌نفره، چهار‌نفره و غیره نیز در نظر گرفته‌ایم و افراد معمولا ترجیح می‌دهند که تمام نیازهای خود را از یکجا تامین کنند‌ و تحویل برای سفارشات بالای ۲۰۰ هزار تومان رایگان است.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار مزبار را شروع کردید و در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید؟

ما با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیون تومان کار را شروع کردیم و از تیرماه موفق شده‌ایم که نقطه سر به سر را رد کنیم. در تحلیلی که داشتیم تا حدودی نوسانات ارزی را پیش‌بینی کرده بودیم ولی این میزان جهش مانند خیلی از استارتاپ‌های دیگر برای ما هم غافلگیر‌کننده بود و تا حدودی با پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، اختلاف داشت‌ و فکر می‌کردیم سرعت رشد بهتری را تجربه کنیم. از طرفی این تغییرات در بازار و کاهش قدرت خرید مردم ‌‌روی فروش ما تاثیر گذاشت.

  • چند رقیب در بازار شناسایی کرده‌اید، آیا جایگاه خود را در بازار پیدا کرده‌اید؟

می‌توانم بگویم اگر معیار را براساس کیفیت در حوزه فینگرفود قرار دهیم، ما در بازار بی‌رقیب هستیم. از طرف دیگر افراد زیادی هستند که در این حوزه کار می‌کنند ولی اکثرا ۴۸ ساعت زمان نیاز دارند تا سفارشات را آماده کنند در حالی که ما این زمان را به ۴ ساعت کاهش داده‌ایم. همچنین ما تمام نیازهای یک دورهمی را پوشش می‌دهیم و تمامی این موارد مزیت ما نسبت به رقبا را شکل می‌دهد.

  • مهم‌ترین چالشی که تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده‌اید، چه بوده است؟

به نظر من نوسانات نرخ ارز مهم‌ترین چالش ما تا‌کنون بوده ‌و می‌توانم بگویم اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ما در استارتاپ مزبار حداقل ۲۵ درصد بیشتر از حالت فعلی فروش داشتیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.