مزایای پس‌از‌مرگ برای کارمندان گوگل!

0

کمپانی گوگل پس از فراهم‌آوردن اغلب امکانات موجود در شرکت‌های دنیا برای کارمندانش، به سراغ امکاناتی تازه برای دوران پس از مرگ کارمندان رفته است. گزارش زیر از مگان کسرلی، کارمند و خبرنگار مجله فوربس، در این رابطه است. 

مزایایی که کمپانی گوگل برای کارمندانش فراهم کرده‌، بر کمتر کسی پوشیده است. شاید بتوان کمپانی گوگل را در ایجاد امکانات رفاهی در محیط کار جزو  بهترین‌ها نامید. آرایشگاه رایگان، مواد غذایی لذیذ، حضور پزشک در محل و همچنین سیستم پاکسازی سرویس‌های بهداشتی بسیار پیشرفته، از جمله خبر‌های دلنشینی است که از این کمپانی محبوب بسیار به گوش می‌رسد، اما در یکی از نادر‌ترین مصاحبه‌هایم با یکی از مدیران ارشد کمپانی گوگل، لازلو باک، از تازه‌ترین امکان این شرکت برای کارمندانش با‌خبر شدم؛ شرایطی که پس از مرگ امکان‌پذیر می‌شود!

«شاید مسخره به نظر برسد»، این جمله‌ای بود که باک، در آخرین مکالمه‌ام با او حول موضوع مزایای پایان‌ناپذیر گوگل در جلسه اعلام کرد. او همچنین در این جلسه گفت: «ما بالاخره موفق شدیم تا مزایایی برای زمان پس از مرگ کارمندانمان در نظر بگیریم.» در جلسه‌ای که با حضور کارمندان سابق گوگل(‌مسن‌ترین کارمند این شرکت ۸۷ سال دارد) برگزار شد، انتظار شنیدن خبر‌های تازه‌ای از بهبود شرایط مراقبت از فرزندان و یا تحولی در بیمه درمانی کارمندان داشتیم‌ اما در عوض باک، کسی که در سال ۲۰۰۶ و پس از خروج از کمپانی جنرال الکتریک به گوگل پیوست، همه را با معرفی یک امکان تازه از کمپانی گوگل متعجب کرد: در صورتی که کارمندانی از شرکت گوگل و با سابقه کار بیش از ۱۴ سال فوت کنند، همسر آن شخص و یا دیگر افراد خانواده او به مدت ۱۰سال، سالانه یک چک با ارزش ۵۰ درصد از حقوق آن شخص را دریافت خواهند کرد.

باک می‌گوید: «از جمله مواردی که هیچ‌گاه نبایست آن را از خاطر برد، این است که مرگ از دشوار‌ترین و در عین حال  اجتناب‌ناپذیر‌ترین حقایق زندگی است.» او در ادامه می‌افزاید: «اما ما به عنوان اعضای تیم گوگل، در این موقعیت دردناک تصمیم داشتیم تا به وسیله‌ای به بازماندگان این عضو از گوگل و به پاس قدردانی از زحمات او، شرایطی ویژه را در نظر بگیریم.» باک همچنین اضافه کرد که هر یک از فرزندان این عزیزان، ماهانه مبلغ ۱۰۰۰  دلار را تا پایان ۱۹‌سالگی (‌یا ۲۳ سالگی در صورت ادامه تحصیل بدون وقفه) دریافت خواهند کرد. آنچه که این مزیت تازه کمپانی گوگل، یعنی مزایای پس از مرگ را ارزشمند کرده، سخاوتمندی این شرکت نیست چرا‌که دست‌ودلبازی این ابرقدرت تکنولوژی برای کارمندانش کاملا روشن است. این مزیت تازه کمپانی گوگل بر‌خلاف سایر موارد دیگر رفاهی این شرکت، به جهت خوشحالی‌ یا افزایش خلاقیت در کارمندان نیست. بنا به گفته باک، «پر واضح است که این مزیت هیچ سودی برای گوگل ندارد.» او با تصدیق حرف خود می‌گوید: «کمک به خانواده‌های این عزیزان، که به نوعی خانواده گوگل محسوب می‌شوند، دغدغه ما در این تصمیم‌گیری بود.» گوگل از همان روز‌های نخست تاسیس، همواره در فراهم آوردن امکانات ضروری زندگی برای کارمندانش پیشرو بوده است.‌ طبق گفته باک، زمانی که سرگئی برین با کمتر از ۱۰۰ کارمند مدیریت این شرکت را آغاز کرد، از همان زمان پیشنهاد پرداخت هزینه استخدام یک پرستار بچه را به کارمندان خود اعلام کرد.(‌باک با خنده می‌گوید: «این مطلبی است که هیچ‌گاه شنیده نشد»)‌. اما  امروزه و با توسعه امکانات رفاهی در گوگل، شاهد بخش مراقبت از فرزندان در محیط شرکت گوگل هستیم.

  •  مرخصی زایمان

مرخصی زایمان و مراقبت از نوزاد برای مادران و پدران شاغل در گوگل در رأس دیگر شرکت‌ها قرار دارد: بر اساس گفته سخنگوی این شرکت، پدران امکان برخورداری از ۶ هفته مرخصی همراه با حقوق  و مادران امکان برخورداری از این مرخصی را برای مدت ۱۸ هفته در اختیار دارند. 

اما برای تیم منابع انسانی گوگل، ارتباط مستقیم بین مرخصی و مزایای زایمان و ابقای کارمندان روشن شده است. بر اساس مطلبی از اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۰۸ ، بیش از ۶۰ درصد مردان و زنان شاغل در ایالات متحده، دارای فرزندانی کوچک‌تر از ۶ سال هستند. این بدان معناست که پیش‌قدم‌شدن در فراهم آوردن امکاناتی جهت رفاه حال این افراد، به معنای جذب آنان در شرکت است. به گفته باک «زمانی که ما به کارمندان در گوگل می‌اندیشیم، نیازهای احتمالی‌شان را‌ طبق رده سنی آنها شناسایی می‌کنیم و در تلاشیم تا بر این اساس بهترین بسته خدمات رفاهی را برای آنان اختیار کنیم.» متخصصان در گوگل به ۳ روش نیاز‌های افراد را شناسایی می‌کنند؛ یک نظرسنجی سالانه به نام «Googlegeist» که شرایط و وضعیت هریک از کارمندان در هرکدام از دپارتمان‌های مختلف را شناسایی و تحلیل می‌کند. روش دیگر استفاده از کلوپ‌هایی است که با گرد هم آوردن افراد با دیدگاه‌های مشابه، به دنبال رسیدن به یک نظر جامع و با اکثریت آرا‌، ‌روی موضوعی خاص است.

بنا به گفته باک، گوگل تمرکز زیادی را ‌روی افزایش مزایای کارمندان‌ می‌کند، اما انجام و اجرای این امکانات به هیچ عنوان ساده نیست. «مردم اغلب می‌گویند، شما در گوگل کار می‌کنید، البته که اجرای چنین امکاناتی برای شما ساده است.» اما در جایگاهی که باک قرار گرفته است، همه این موارد تنها مسئله مالی نیست. او می‌گوید: «تحقیقات بسیار زیادی‌ روی مواردی که تصمیم به اجرای آنها را داریم، بایستی انجام شود. ضروری است تا پیش از اجرای چنین طرح‌هایی از مثمر‌ثمر بودن آن برای کمک به شرایط کارمندان و کمک به ابقای آنان در شرکت اطمینان حاصل کنیم. چنین شرایطی تلاش زیادی را می‌طلبد که صرفا در پول و مسائل مالی خلاصه نمی‌شود.»

«اما این روشن است که دلیلی که ما به انجام چنین فعالیت‌هایی ‌برای کارمندان می‌پردازیم، تنها ضرورت آنها برای یک تجارت نیست. ما معتقدیم که روش ما در گوگل تنها‌ترین راه نیست، اما از صحیح‌ترین آنهاست. به اعتقاد ما، همه افراد بایستی در محلی مشغول به فعالیت شوند که برای وجودشان، دغدغه‌هایشان و دیگر ضروریات زندگی‌شان ارزش قائل است.» 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.