متدهای «آسانا» برای رویارویی با باگ‌های فرهنگی

0

رویکرد این شرکت بر اساس ایده پیش می‌رود که تفکر و ذهنیت آگاه، وضوح ارتباطات، مهربانی و شفقت، برای موفقیت طولانی‌مدت کسب‌وکار حیاتی هستند و اجرای عملی همین ارزش‌ها باعث شده ‌که آسانا در فهرست بهترین محیط‌های کار دنیای گلسدور در سال ۲۰۱۷، در جایگاه اول قرار بگیرد و همچنین از طرف نشریه‌‌Entrepreneur، به‌عنوان یکی از بهترین فرهنگ‌های سازمانی جهان انتخاب شود.

داستین موسکویتز و جاستین روزنشتین، دو مهندس سابق فیس‌بوک و گوگل، از اولین روزی که برای تأسیس شرکت جدید خود برنامه‌ریزی کردند، دو نکته را مدنظرقراردادند؛ پایگاه داده‌‌ آسانا و فرهنگ شرکت. فرهنگی که برپایه‌ ارزش‌هایی مثل تعادل سلامت کاروزندگی، مشارکت همه‌جانبه، ادراک و اعتماد، مسئولیت‌پذیری و روابط ساده و مستقیم و صداقت ساخته شد. اغلب استارتاپ‌ها، یک فضای باز پر از همکاری را رویایی دست‌نیافتنی می‌دانند. برخی هم فرهنگ را در ناهار رایگان کارمندان و میزهای پینگ‌پنگ سالن استراحت خلاصه می‌کنند. بااین‌حال، موسکویتز و روزنشتین خیلی زود متوجه شدند که اگر تصمیم دارند یک محیط کار فوق‌العاده داشته باشند، باید فرای این تصورات پیش بروند. روزنشتین می‌گوید: «ما فرهنگ‌ سازمانی را همپای محصولاتمان مهم می‌دانیم.» او معتقد است که فرهنگ هم مثل هر محصول دیگری، به طراحی دقیق، آزمایش، اشکال‌زدایی و تکرار نیاز دارد. به همین دلیل نمایندگان دپارتمان‌های مختلف هر روز با یکدیگر دیدار می‌کنند تا ارزش‌های آسانا را ارزیابی کنند و راه‌های جدیدی برای اشاعه‌ این ارزش‌ها در تک‌تک پروسه‌ها پیدا کنند. آنها به‌صورت ناشناس در اجتماعات کاربران حضور پیدا می‌کنند و از تک‌تک آنها می‌پرسندکه چه چیزهایی خوب جواب داده و ایرادات کار کجاست. بعد با توجه به اطلاعاتی به دست آمده، ایده‌ها را اصلاح می‌کنند. در هر فصل سال، کل اعضای شرکت یک هفته کامل تعطیل می‌شوند تا به روش‌های خلاقانه‌ جدید برای دستیابی به اهداف فکر کنند. گرچه این اهداف عمدتا تجاری هستند، ولی راهکارهای بهبود فرهنگ هم به‌شدت مورد تشویق قرار می‌گیرند.

زمانی‌که مشکلی مطرح می‌شود- آنچه در آسانا باگ‌های فرهنگی نامیده می‌شود- تیم مدیریتی به‌سرعت دورهم جمع می‌شوند تا مثل هر مشکل تولیدی یا تکنولوژی دیگری، راه‌حلی برای آن پیدا کنند. به‌عنوان‌مثال، زمانی مشکل «قدرت‌دهی اشتباه» مطرح شد. گرچه آسانا به کارمندان جوانش در تصمیم‌گیری‌های پروژه‌ها، استقلال نسبی بالایی داده است، اما برخی از کارکنان جوان این شرکت فکر می‌کردند کارکنان ارشد تصمیات آنها را نادیده می‌گیرند.

آسانا ساختار تقسیم وظایف را بازبینی کرد و آن را به شیوه‌ای تغییر داد که هیچ کارمند جوانی در مورد قدرت مقامات بالای خود احساس بدی نداشته باشد. همان‌طور که روزنشتین می‌گوید، بخش مهمی از فرهنگ هر شرکت، پذیرش آرای مختلف نیروی کار است. او معتقد است که باید به کارمندان کمک کنیم با کنار گذاشتن تعصبات ناخودآگاه خود، با دیگران ارتباط مؤثری برقرار کنند. به همین دلیل هم همه‌‌ کارمندان آسانا هرروز پیش از شروع کار، مدتی را به تمرین‌های ذهن-آگاهی می‌گذرانند.

آسانا در راستای بهبود مداوم محیط کاری خود، سعی می‌کند زندگی شغلی کارمندانش را دلپذیرتر کند: شرکت دارای دو آشپزخانه‌‌ اوپن است که وعده‌های غذایی ارگانیک را برای کارمندان فراهم می‌کند. همچنین به کارمندان بودجه‌‌ جداگانه‌ای تخصیص داده می‌شود تا میز کاری خود را آنطور که دوست دارند، طراحی کنند. یک سالن ورزش هم با امکانات مناسبی مثل چند تردمیل، یک اتاق بازی و صندلی‌های راحتی برای اوقات استراحت در اختیار کارمندان قرار دارد. شرکت از کلیه‌‌ کارکنانش دعوت می‌کند تا درصورت تمایل، در جلسات هفتگی یوگا شرکت کنند.  اگر در زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود به کمک احتیاج داشته باشید، آسانا شما را به مشاوران و مربیان معتبر معرفی می‌کند. روزنشتین می‌گوید: «‌فرهنگ شرکت ما به سختکوشی و زندگی خوب بها می‌دهد. اگر می‌خواهیم پتانسیل رشد شرکت را بالا ببریم و استعدادهای برتر را جذب کنیم، باید محیط کار خوبی داشته باشیم. مأموریت کلی آسانا این است که اعضای تیم را کنار هم قرار دهد و به آنها کمک کند راحت‌تر با هم کار کنند.اگر شرکت‌ها فقط برای کسب درآمد تلاش می‌کنند، بازهم باید روی فرهنگ خود سرمایه‌گذاری کنند. روابط خوب و احترام متقابل جزئی از فرهنگی هستند که شما دوست دارید در آن زندگی کنید. محیطی را خلق کنید که کارمندانتان را شادتر می‌کند، مطمئن باشید در این صورت بهره‌وری‌تان هم بالاتر می‌رود.»

گلسدور در گزارش سال ۲۰۱۷ خود آسانا را اینگونه توصیف می کند:‌ «برترین نقطه‌ قوت این استارتاپ، فرهنگ‌سازمانی آن است. کارمندان به حدی با یکدیگر راحت کار می‌کنند که دوست دارید کنار آنها بمانید و محیط اداری هم پر از تفنن و سرگرمی است. به نظر می‌رسد همه‌‌ کارمندان عاشق شرکتشان هستند. به همه توصیه می‌کنیم برای تجربه‌‌ کار تیمی و حفظ تعادل کار و زندگی، نگاهی به آسانا داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.