نبض استارتاپی نیجریه ضعیف می‌زند

0

ابرقدرت موتور جست‌وجوی جهانی، گوگل، گزارشی را درباره اکوسیستم فناوری نیجریه تهیه کرده است. این گزارش یکی از ۶ گزارش گوگل درباره اکوسیستم‌های فناوری در بازارهای در حال ظهور است.

در این گزارش به توسعه‌ها در اکوسیستم فناوری نیجریه پرداخته شده است. بر‌خلاف سایر گزارش‌ها درباره فناوری نیجریه، گزارش گوگل بیشتر به داده‌های اولیه تکیه کرده است. در گزارش تحلیل‌هایی صورت گرفته ‌مبنی بر اینکه چقدر سیاست دولت نیجریه می‌تواند به توسعه فناوری کشور کمک کند. این گزارش روی ۷ موضوع اصلی در اکوسیستم فناوری نیجریه تمرکز دارد. این موضوعات عبارتند از: سرمایه مالی، استعدادها، شبکه‌های کارآفرینی، فرهنگ داخلی، روند کسب‌و‌کار، زیرساخت فناوری ارتباطات و اطلاعات‌ و پتانسیل‌های بازار. پتانسیل‌هایی در جامعه نیجریه وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود تا شکوفا شوند. کارآفرینی فناوری نیجریه در مراحل اولیه به سر می‌برد اما از پتانسیل بالایی برخوردار است. تراکم استارتاپ‌ها نشان‌دهنده پتانسیل بالای این منطقه برای استارتاپ‌های جدید است و دوام آنها نشان می‌دهد که پس از بنیانگذاری یک استارتاپ فناوری، می‌توان آن را در نیجریه حفظ کرد و پیش برد. با این وجود، به دلیل تعداد زیاد فاکتورها در جامعه نیجریه، نوآوری استارتاپی خیلی خوب پیش نمی‌رود. نیجریه در زمینه شاخص‌های عملکرد مربوط به نوآوری عملکرد خوبی ندارد. در مقایسه با سایر کشورها، شیوع استارتاپ‌های فناوری در نیجریه پایین است‌ و با وجود تعداد استارتاپ‌ها در این کشور، فقط ۳ مورد بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشته‌اند (جومیا، کونگا و آندلا). از سوی دیگر، نیجریه با مشکلات زیرساختی بسیاری مواجه است که روی استارتاپ‌ها تاثیر می‌گذارند. یکی از این مشکلات برق و دیگری کمبود آموزش است. علاوه بر اینکه دانشگاه‌های نیجریه از تجهیزات کافی برخوردار نیستند، طبق گفته گوگل، برنامه درسی فعلی یک برنامه کامل و جامع نیست و محتوای به‌روز‌رسانی شده باید برای دانشجویان تهیه شود تا بتوانند با نیازهای بازار منطبق باشند.

گفت‌وگوهای زیادی در کشور بر سر این مسائل صورت گرفته ‌اما هنوز اقدامی انجام نشده است. با وجود تعداد زیاد فارغ‌‌التحصیلان در رشته‌های فنی، «همان تعداد کم توسعه‌دهندگان و مهندسان مورد تایید در اکوسیستم یا از کشورهای خارج فارغ‌التحصیل شده‌اند یا خودشان به دنبال یادگیری رفته‌اند».

کمبود شراکت‌های منطقی بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی نیز یکی دیگر از مسائل است. دانشگاه‌ها تحقیقات کافی انجام نمی‌دهند و با کمبود توانایی فنی مواجه هستند و با صنایع همکاری نمی‌کنند. این مشکلات ساختاری بسیاری از استارتاپ‌ها را تضعیف می‌کنند. برای مثال جذب و حفظ استعدادهای برتر در داخل کشور بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل، بسیاری از استارتاپ‌ها توسط مردم نیجریایی که در خارج از کشور آموزش دیده‌اند، راه‌اندازی شده‌اند، برای مثال استارتاپ‌های فلاترویو، ام‌داس‌ و پی استک.

استارتاپ‌های نیجریه برای رشد به بودجه نیاز دارند اما بودجه داخلی این کشور نمی‌تواند جوابگوی آنها باشد. سرمایه‌گذاری فرشته در کشور آنقدر ضعیف صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد. سرمایه‌گذاران انتظار دارند از مالیات معاف شوند یا قوانین دیگری به نفع آنها وضع شود. اما محیط کسب‌و‌کار نیجریه به سرمایه‌گذاری فرشته مانند سایر انواع سرمایه‌گذاری‌ها نگاه می‌کند. استارتاپ‌ها در این کشور از کمک‌های مالی بین‌المللی مطلع هستند و به طور فعال به دنبال کسب این امتیازات هستند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر رویدادهای تامین بودجه بین‌المللی با حضور بسیاری از استارتاپ‌های نیجریه برگزار شده‌اند. یکی دیگر از موضوعات این گزارش نقش دولت است. با اینکه کم‌توجهی‌های دولت موجب اختلال در فعالیت استارتاپ‌ها شده است، اما آنها همچنان به امید پشتیبانی دولتی‌ها هستند.

برای مثال، نیجریه از یک چارچوب قانونی برای پشتیبانی از استارتاپ‌ها در صنایع بی‌توبی و حتی بی‌توجی برخوردار نیست. مقررات موجود در نیجریه به گونه‌ای وضع شده‌اند که نمی‌توان آنها را پشتیبان استارتاپ‌ها دانست.

شرکت‌هایی که می‌خواهند تامین‌کنندگان دولتی باشند، به اسناد محکمی نیاز دارند که در آن استارتاپ‌ها در نظر گرفته نشده‌اند. این اسناد شامل حسابرسی مالی سه‌ساله، گواهی مالیات‌ و حداقل سابقه کاری در این حوزه می‌شوند. با اینکه گوگل به پتانسیل‌های بازار نیجریه تاکید کرده است، اما اذعان دارد که این کشور از مواد اولیه لازم برای تشکیل یک اکوسیستم فناوری زنده و سرحال مانند مراکز فناوری و پوشش رسانه‌ای برخوردار است.

با این حال، کارهای زیادی باید توسط دولت صورت گیرد تا در توسعه پتانسیل‌های فناوری به کشور کمک کند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.