رهبرانی که الگوی برقراری تعادل کار و زندگی هستند

0

 برخی ‌رهبران شرکت‌های مشهور جهان نیز در عمل، با رفتار و اقدامات خود، الگویی را برای برقراری تعادل کار وزندگی پیش روی ما می‌گذارند. بیایید نگاهی داشته باشیم به مدیرعاملانی که با رویکردهای خاص خود، مرز و حدفاصل زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان را مشخص می‌کنند:

 مارک زاکربرگ و مرخصی دوماهه به مناسبت تولد دومین فرزندش

تسهیلات و خدماتی  که شرکت فیس‌بوک به کارمندانش پس از تولد فرزند آنها پیشنهاد می‌کند، در تمام جهان شهرت دارد. به‌عنوان‌مثال، ۱۷‌هفته مرخصی با حقوق برای پدر و مادرهایی که فرزندشان تازه به دنیا آمده و همچنین پرداخت ۴هزار دلار به‌عنوان هدیه‌‌ نوزاد. حتی بنیانگذارفیس‌بوک نیز که پیش از تولد اولین فرزندش ۲ماه مرخصی گرفته بود تا کنار همسرش پریسیلا باشد، همزمان با تولد دختر دومش بار دیگر از این تسهیلات استفاده کرد.

 شریل سندبرگ و ترک شرکت رأس ساعت پنج‌و‌نیم عصر

درحالی‌که بسیاری از مدیران فکر می‌کنند تنها در صورتی پیشرفت می‌کنند و به موفقیت می‌رسند که ساعات بیشتری کار کنند، شریل سندبرگ ثابت کرده ‌که می‌تواند با کار‌کردن در ساعات اداری، همه‌‌ وظایف خودش را به‌خوبی تکمیل کند. او پیش‌ازاین در مصاحبه‌ای گفته بود که حتی وقتی در شرکت گوگل مشغول به کار بود، رأس ساعت پنج‌و‌نیم شرکت را ترک می‌کرد تا بتواند به‌موقع خودش را به خانه برساند و کنار فرزندانش شام بخورد. سندبرگ سال ۲۰۱۵ نیز پس از مرگ ناگهانی همسرش، از یکی دیگر از تسهیلات فیس‌بوک که به کارمندان داغدیده، ۲۰ روز مرخصی می‌دهد، استفاده کرد.

 رید هستینگز و تعطیلات ۶‌هفته‌ای

رید هستینگز، مدیر شرکت نتفلیکس، برای اینکه اطمینان حاصل کند سلامتی‌اش درخطر نیست و درعین‌حال الگوی خوبی برای کارمندانش باشد، هرسال ۶ هفته به تعطیلات می‌رود. گرچه کارمندان نتفلیکس محدودیتی در مرخصی گرفتن ندارند، هستینگز امیدوار است کارمندانش با دیدن روال کاری او، تشویق شوند و اولویت‌های زندگی شخصی‌شان را فراموش نکنند. هستینگز در مصاحبه‌ای به CNBC گفته بود زمانی‌که به تعطیلات می‌رود و کوهنوردی می‌کند، ذهنش باز می‌شود و از دریچه‌ جدیدی به مسائل نگاه می‌کند.

 اسپنسر رسکاف و حضور در خانه سر ساعت ۷ عصر

اسپنسر رسکاف، مدیر پایگاه داده‌‌ آنلاین املاک زیلو، همیشه ساعت ۷ خودش را به خانه می‌رساند تا زمانی دلپذیر را کنار خانواده‌اش بگذراند. او در مصاحبه‌ای به گلسدور گفته بود:«من همیشه سر ساعت ۷ در خانه هستم، مگر زمانی که در مأموریت‌های کاری باشم. ما سه فرزند نوجوان و دو سگ داریم و هر شب با هم کمی پیاده‌روی می‌کنیم. رسکاف نیز مانند هستینگز امیدوار است الگویی برای کارمندانش محسوب شود. او در مصاحبه‌‌ دیگری به نشریه‌‌ فورچون گفته بود که انتظار ندارد کارمندانش بیش از ساعات اداری کار کنند، چراکه درک می‌کند آنها هم زندگی و چالش‌های شخصی خودشان را دارند.

 ریچارد برانسون و قطع ارتباطات کاری در تعطیلات

اغلب مردم زمانی که به مسافرت می‌روند و تعطیلاتشان را سپری می‌کنند، هنوز هم با شرکت و همکارانشان در ارتباط هستند.

به نظر می‌رسد قطع رابطه‌‌ کامل، حتی در دوران مرخصی و تعطیلات هم برای ما کار ساده‌ای نیست. اما ریچارد برانسون، مدیرعامل ویرجین گروپ، خیلی مصمم این کار را انجام می‌دهد! برانسون که برای مرخصی‌دادن به کارمندانش هم محدودیتی قائل نمی‌شود، نه‌تنها تعطیلات بلندمدت خود را کاملا مدیریت می‌کند، بلکه همه‌ راه‌های ارتباطی با محیط کارش را نیز قطع می‌کند. او معتقد است تعطیلات نه‌تنها فرصتی برای لذت‌بردن از زندگی است، بلکه به او بینش جدیدی می‌بخشد. او می‌گوید: «سعی می‌کنم در این اوقات، تلفن هوشمندم را در اتاق بگذارم و فقط با یک کاغذ و خودکار بیرون بروم. وقتی استرس‌ها را از خودم دور می‌کنم، ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای به ذهنم می‌رسد و نگاه بهتری به مسائل پیدا می‌کنم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.