کسب‌و‌کارهای سنتی نباید مقابل تکنولوژی قرار بگیرند

0

محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگوی تلفنی در برنامه تلویزیونی حالا خورشید ‌درباره تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی در گوگل و اپ‌استور، با اشاره به اینکه در این حوزه تحریم‌های جدیدی وضع نشده است‌، گفت‌: رئیس جمهور‌ آمریکا به دنبال ایجاد خلل در توافقات انجام شده است، البته دولت ایران مدیریت عاقلانه‌ای در این حوزه داشته و بهانه‌ای به دست آنان نداده است‌.

وزیرارتباطات با تاکید به اینکه دستورالعمل جدیدی در این حوزه صادر نشده است‌، گفت‌: اما رفتار دولتمردان آمریکا یک نگرانی در شرکت‌های آمریکایی به‌وجود آورده است که در صورت تعاملات مالی تحت بازرسی‌های وزارت خزانه‌داری قرار می‌گیرند و به همین علت این شرکت‌ها محدودیت و بازنگری در این حوزه داشتند.

وی تصریح کرد‌: به دلیل اینکه تحریم جدیدی از سوی کنگره آمریکا نبوده و دستور اجرایی ویژه‌ای در این حوزه صادر نشده است، نمی‌توان گفت که تحریمی انجام شده و چیزی که مشخص است رفتار دولت آمریکا برای شرکت‌های آمریکایی ایجاد نگرانی کرده است‌.

مهندس آذری جهرمی در ادامه افزود‌: شرکت‌های آمریکایی برای برخی‌ فعالیت‌های خود نیاز به مجوز از خزانه‌داری آمریکا دارند و وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که برای برخی از این فعالیت‌ها مجوز صادر کرده ‌و برای تعدادی هم مجوزی نداده است و ضرورت دارد که پیگیری حقوقی در این زمینه انجام شود که مشکلات ایجاد‌شده برای برنامه‌های ایرانی مرتفع شود.

وی با بیان اینکه در این حوزه با ۲ مشکل روبه‌رو هستیم‌، خاطر نشان کرد‌: یکی از این مشکلات مربوط به شرکت گوگل است که به صورت متن باز عمل می‌کند و نوعی انحصار ذاتی درارائه سرویس‌های خود دربازار دارد و ما در ایران در حوزه مارکت‌های اندرویدی در درون کشور تا حدود بسیاری بی‌نیاز از خدمات بیرونی هستیم و در داخل کشور برای اپلیکیشن‌های ایرانی مشکلی به‌وجود نمی‌آید. وزیر ارتباطات تصریح کرد‌: اما اگر به دنبال بازار بین‌المللی باشیم طبیعی است که حذف این اپلیکیشن‌ها بازار بین‌الملل ما را محدود می‌کند‌. وی در پاسخ به اینکه آیا این مشکل حل می‌شود نیز تاکید کرد‌: در این حوزه ۲ مسئله وجود دارد که باید حل شود؛ یکی اینکه این مورد را به عنوان یک زنگ هشدار تلقی کنیم و جدی بگیریم و تلاش کنیم که استراتژی برای موبایل و کسب‌و‌کارهای نوپا در درون کشور داشته باشیم‌. مهندس آذری جهرمی افزود‌: ما تمام تلاش خود را برای حل این مسئله انجام می‌دهیم به دلیل اینکه تاثیر بسیاری در کسب‌و‌کارهای نوپای جوانان در کشور دارد‌.

وی درباره مسئله دیگردر این حوزه نیز گفت‌: در دنیا و به طور مثال در کشوری مانند کره جنوبی حرکت‌هایی به سمت عدم وابستگی مطلق به گوگل و اندروید را آغاز کرده‌اند و ما نیز این برنامه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم البته این تصمیم استراتژیکی است و نمی‌توان یک‌شبه تصمیم گرفت و باید تمام جوانب موضوع بررسی شود و در نهایت استراتژی‌ای اتخاذ شود که برنامه‌ای کلیدی در این حوزه داشته باشیم‌.

وی درباره ایجاد محدودیت برای فعالیت کسب‌و‌کارهای نوپا و اپلیکیشن‌های ایرانی در داخل کشور نیز گفت‌: جهاد اقتصادی در حوزه اشتغال همین جوانانی هستند که در این حوزه در حال فعالیتند و کسب‌و‌کارهای نوپا می‌تواند مشکل بزرگ اشتغال را در کوتاه‌مدت حل کند البته نیاز به سازو‌کارهای قانونی دارد.

وزیر ارتباطات ادامه داد‌: برخی ‌کسب‌و‌کارهای نوپا برای برخی ‌‌کسب‌و‌کارهای سنتی ایجاد مزاحمت می‌کند و ما نمی‌توانیم نسبت به کسب‌و‌کارهای سنتی هم بی‌تفاوت باشیم ولی کسب‌و‌کارهای سنتی هم نباید مقابل تکنولوژی قرار بگیرند و نیاز به یک ساماندهی در این حوزه وجود دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.