لوکوبوک؛ شبکه اجتماعی نویسندگی و کتابخوانی

0

لوکوبوک یک شبکه اجتماعی ایرانی در زمینه نویسندگی و کتابخوانی است. در واقع کاربران علاوه بر امکانات متداول شبکه اجتماعی امکان نویسندگی، دنبال‌کردن داستان‌های در حال نگارش و همچنین خرید و دانلود کتاب‌های الکترونیکی را دارند.

استارتاپ لوکو‌بوک به نشانی lookobook.com توسط آرش یزدانیان در شهر تبریز راه‌اندازی شده است. آرش ۲۸ ساله است و کارشناس ارشد مهندسی تجارت الکترونیک دارد.

او از سال ۸۶ به عنوان وبمستر در فضای وب فارسی فعال بوده و مدیریت چند سایت دانلود، انجمن گفتمان و یک سایت خبری در حوزه فناوری اطلاعات را بر عهده داشته که یکی از سایت‌های دانلود، با عنوان دانلودینا در سال‌های ۸۹ – ۸۸ بین ۱۰۰ سایت برتر ایران در رتبه‌بندی الکسا نیز قرار داشت.

در کنار مدیریت سایت‌های شخصی، در چند شرکت توسعه وب‌سایت نیز به عنوان طراح و برنامه‌نویس تحت وب فعالیت می‌کرده اما از سال ۹۶ به صورت تمام‌وقت ‌روی استارتاپ لوکوبوک تمرکز کرده است.

لوکوبوک یک شبکه اجتماعی ایرانی در زمینه نویسندگی و کتابخوانی است. در واقع کاربران علاوه بر امکانات متداول شبکه اجتماعی امکان نویسندگی، دنبال‌کردن داستان‌های در حال نگارش و همچنین خرید و دانلود کتاب‌های الکترونیکی را دارند.

عضویت در لوکوبوک و استفاده از خدمات آن در حال حاضر تماما رایگان است. لوکوبوک شامل ۳ قسمت اصلی است؛ شبکه اجتماعی، سرویس نویسندگی و سرویس کتابخوانی. شبکه اجتماعی لوکوبوک شامل امکان دوستیابی، ارسال پست، ارسال نظر، پسند ارسالات دوستان و مکالمه دو‌جانبه خصوصی است.

بخش نویسندگی لوکوبوک با هدف حمایت از نویسندگان جوان پایه‌گذاری شده است. در واقع به عنوان یک نویسنده پس از تایید درخواست نویسندگی، نویسندگان امکان شروع و نگارش فصل به فصل کتاب خود را دارند و متقابلا کاربران قادرند داستان‌ها را دنبال کنند، از به‌روز شدن آنها با‌خبر شوند، برای فصول داستان نظر ارسال کنند و همچنین به صورت کلی برای داستان مورد نظر نقد و بررسی ارسال نمایند.

بخش کتاب لوکوبوک نیز در تلاش است تا به یک بانک اطلاعاتی کتاب تبدیل شود که علاوه بر معرفی کتب، امکان نقد و بررسی آنها را نیز فراهم می‌کند. همچنین کتاب‌ها رایگان قابلیت دانلود داشته و نسخه الکترونیکی کتب چاپی نیز به‌زودی امکان خرید آنلاین خواهند داشت.

آرش می‌گوید: «‌پیش از لوکوبوک انجمن گفتمان با عنوان کافه‌قلم از اردیبهشت ۹۵ پایه‌گذاری شد و پس از مشاهده استقبال بی‌نظیر کاربران به فکر آن افتادیم که این بستر را به شکل تخصصی‌تر و به‌روزتری پیاده کنیم، بنابراین فاز مستند‌سازی لوکوبوک از پاییز ۹۵ آغاز شد و سرانجام اواخر فروردین ۹۶ وارد مرحله پیاده‌سازی شد و اولین نسخه اپلیکیشن اندرویدی لوکوبوک اواسط مرداد ماه در دسترس قرار گرفت. همچنین نسخه iOS شبکه و وب‌سایت نیز از خرداد ۹۷ در دسترس قرار گرفته‌اند.»

درآمدزایی لوکوبوک

در حال حاضر لوکوبوک بیش از ۴۰ هزار کاربر ثبت‌نام‌شده دارد و تقریبا نیمی از کاربران ثبت‌نام‌شده در شبکه فعال هستند و هر ۱۰ دقیقه یک کاربر به جمع کاربران لوکوبوک اضافه می‌شود.

برای لوکوبوک راهکارهای درآمدزایی متنوعی تدوین شده ‌که در فازهای چندگانه فعال خواهند شد. برخی از مهم‌ترین راهکارهای درآمدزایی لوکوبوک عبارت است از اشتراک ماهانه برای حساب‌های کاربری ویژه با امکانات متنوع‌تر، فروش کتاب‌های الکترونیکی، همکاری با نویسندگان جهت فروش الکترونیکی داستان‌ها و همچنین تبلیغات هوشمند بر بستر شبکه اجتماعی.

آرش می‌گوید: «‌به نظر من نه‌تنها لوکوبوک بلکه زمینه‌ساز موفقیت هر استارتاپی تا حد بسیار زیادی وابسته به تیم فنی و اجرایی آن استارتاپ است. تشکیل یک تیم فنی یکپارچه و همدل برای لوکوبوک طی سالی که گذشت، به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این مجموعه مطرح بود که خوشبختانه با جذب نخبگان فنی تبریزی این امر صورت گرفت و علاوه بر تیم فنی، یک تیم تقریبا ۱۵ نفره نیز به صورت دورکاری به صورت پاره‌وقت به عنوان تیم اجرایی در کنار لوکوبوک هستند.

علاوه بر آن، با توجه به کاربر‌محور‌بودن شبکه، سختی رسیدگی به گزارش‌ها‌، درخواست‌ها و همچنین پالایش محتوای شبکه چالش‌های خاص خود را دارد که سعی داریم با هوشمندسازی سیستم نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده و فرآیند پشتیبانی را با سرعت بالاتری انجام دهیم. همچنین سرمایه‌گذاری لوکوبوک تا به امروز به صورت سرمایه‌گذاری شخصی بوده است، اما اخیرا با چندین سرمایه‌گذار ایرانی و اروپایی جهت جذب راند اول سرمایه صحبت‌هایی شده ‌و در حال رایزنی برای انتخاب بهترین گزینه هستیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.