زیرساختی که ما ساخته‌ایم

0

مدت‌ها بود که این همه پله را در یک روز بالا و پایین نرفته بودم. استارتاپ چاپ‌آقا در چند طبقه و نیم‌طبقه یک ساختمان در خیابان خرمشهر، دسته‌بندی شده است. مدیرعامل این استارتاپ، اصرار دارد که بخش‌های مختلف کسب‌وکارش و روند کاری‌شان را نکته به نکته توضیح بدهد. رضا مفید، بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ با شور و حرارت بسیار، قسمت‌های مختلف کسب‌وکارش را توضیح می‌دهد. همچنین از مسئولان هر بخش می‌خواهد که در مورد کاری که می‌کنند، حرف بزنند.

شور و شوق یک بنیانگذار

بسیاری از نکته‌هایی که قرار بود ببینیم و به صورت عملی شاهد رخدادهای چاپ‌آقا باشیم، امکان‌پذیر نشد، چون روز دوم قطعی اینترنت بود و هیچ بخشی از فضای کاری چاپ‌آقا به‌درستی کار نمی‌کرد. مفید بارها لب‌هایش را ورچید، سرش را تکان داد و در حالی که ابروهایش را بالا می‌انداخت، می‌گفت: این هم از ماندن و کار کردن. اما باز انگار چیزی یادش آمده باشد، خیلی سریع بر اوضاع مسلط می‌شد و تندتند بخش دیگری از مراحل کار این استارتاپ را معرفی می‌کرد و توضیح می‌داد. گاه کاتالوگی را برمی‌داشت و نکته‌های مربوط به رنگ را نشان می‌داد و گاه از روی صفحه‌هایی که به صورت نصفه و نیمه در فضای آنلاین بالا آمده بودند، از چاپ‌آقا می‌گفت.

آنچه در مورد این بنیانگذار می‌توان گفت، این است که با حرارت و شور و شوق بالایی از کارش حرف می‌زند. رضا معتقد است که کار مهمی در حوزه طراحی آنلاین انجام داده‌اند، چون بستری را طی یک سال آماده کرده‌اند که اگر قرار بود همین بستر را از خارج از ایران اجاره کنند، باید تا ماهی ۸۰ میلیون تومان هزینه می‌کردند. نکته مهم این است که بستر اجاره‌ای از خارج از کشور، در مواقع بسیاری با موازین درون کشور سازگاری ندارد. به همین دلیل مفید معتقد است که در چاپ‌آقا، دانش تولید کرده‌اند.

تی‌شرت چاپ می‌کردم

رضا مفید متولد ۱۳۵۸ در تهران است. حسابداری خوانده در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز. «همیشه سعی می‌کردم که به‌عنوان یک کارآفرین کار کنم. ۱۷‌ساله بودم و هنوز مدرک دیپلم هم نگرفته بودم که وارد صنعت چاپ شدم و به چاپ تی‌شرت پرداختم. آن زمان یکی از فیلم‌های مطرح جهان پخش شده بود و من تصاویر آن فیلم را روی تی‌شرت چاپ می‌کردم که فروش بالایی هم داشت.

دوستانم را وارد چرخه تولید کرده‌ بودم. هزینه شام و ناهارشان را می‌دادم و در عوض آنها در تولید تی‌شرت و چاپ تصاویر، به من کمک می‌کردند. در خیابان کاخ، یک توپ پارچه می‌خریدم، در میدان فردوسی پارچه‌ها را برش می‌زدیم و بعد تی‌شرت درست می‌کردیم.»

آشنایی رضا با صنعت چاپ

پدرش واردکننده ماشین‌های چاپ بوده است: «آن زمان کپی رنگی تازه به ایران وارد شده بود. یکی از این ماشین‌ها را به‌عنوان نمونه از یک نمایشگاه به ایران آورده بود. به من گفت با این دستگاه کار کن اما هزینه‌ای که بابتش می‌گرفت، زیاد بود. جالب است که رقیب پدرم در بازار از این دستگاه‌ها آورده بود و ارزان‌تر می‌فروخت و من از رقیب پدرم دستگاه را خریدم! چون ۴۰درصد ارزان‌تر می‌فروخت.

به پدرم گفتم شرمنده‌ام! رقیبت ارزان‌تر می‌فروشد. پدرم خیلی دلخور شد. در هر صورت کار من با صنعت چاپ از اینجا شروع شد. کارم فروش بود و ویزیتوری می‌کردم و در ادامه وارد آژانس تبلیغاتی شدم، تابلوهای تبلیغاتی شرکت پارس‌آنلاین و کمپین‌های این شرکت در سطح کشور را ما طراحی می‌کردیم. در زمینه بیمه هم کار کرده‌ام و همین الان هم این شرکت بیمه‌ای فعال است. به‌طور کلی تمایل به کارآفرینی همیشه در من وجود داشته است. همین الان هم به ورود به فضای دیگری برای شروع کاری دیگر، فکر می‌کنم.»

زیرساختی که ما ساخته‌ایم

رضا مفید، یک اصطلاح را دائما به کار می‌برد؛ اصطلاحی به نام زیرساخت. می‌گوید: «فرایندهایی ایجاد کرده‌ایم که خدمات درخواست‌شده را رصد کنیم تا در زمان درست، با تعداد درست و کیفیت درست، به دست مشتری برسد. تحقق هر کدام از این بخش‌ها نیازمند زیرساخت بوده است. ما کارهای زیادی برای طراحی انجام داده‌ایم. ما بر محوریت مشتری حرکت می‌کنیم؛ یعنی آنچه بازار و مشتری نیاز دارد.

در بخش خدمات مشتری، فایلی که به دست ما می‌رسد، یا به بررسی نیاز دارد یا ندارد. اما ما برای کنترل کیفیت، باید فایل‌ها را مطابق با استاندارد جلو ببریم. بعضا مشتریان از این فرایند دوری می‌کنند چون فکر می‌کنند که این روند، سرعت کارشان را کاهش می‌دهد، اما ما مجبوریم که استانداردها را رعایت کنیم تا محصول نهایی از کیفیت لازم برخوردار باشد. در بخش خدمات مشتریان، حتی اگر کسی توانایی کار با وب‌سایت را نداشته باشد یا نداند که محصولش را می‌خواهد با چه کاغذی و چه قطعی چاپ کند، مشاوره‌های لازم را به او می‌دهیم.»

گفتگوی شنبه با بنیانگذار چاپ‌آقا: چاپ آقای آنلاین و ۵ هزار رقیب سنتی!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.