روش‌های سرمایه گذاری در استارتاپ‌های ژاپن

0

تعداد اختراعات ارائه‌شده از دانشگاه‌های ژاپنی در سطح اختراعات دانشگاه‌های آمریکایی است، اما حق امتیاز اختراعات مبتنی بر دانشگاه در ژاپن فقط ۱/۵۰ آمریکاست. به نظر می‌رسد فرصت‌های ازدست‌رفته زیادی برای تجاری‌سازی وجود دارد، اما آگاهی ژاپنی‌ها از این کمبود روزبه‌روز در حال افزایش است. این مطلب درباره شرکتی پیشرفته است که چندین سال است روی این موضوع کار می‌کند.

UTEC یک شرکت سرمایه‌گذاری ژاپنیاست که به فناوری در مرحله اولیه می‌پردازد و از نزدیک با موسسات علمی کار می‌کند. شریک اصلی یوتک دانشگاه توکیو است، که به‌عنوان بهترین دانشگاه تحقیقاتی در ژاپن شناخته شده است و اختراعات آن که پلی بین علم و صنعت می‌سازند معروف هستند. با اهمیت یافتن طرح‌های دولتی جدید برای کارآفرینان فناوری ژاپنی (به‌عنوان حامی مستقیم، شرکت‌کننده، یا مشاور) توموتوکا گوجی رئیس یوتک، در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان کارآفرین/نوآور ژاپنی جوان به کنفرانس نوآوریG8  در لندن دعوت شد.

 روش‌های سرمایه‌گذاری ژاپنی

با وجود بحران مالی که در سراسر دنیا در سال مالی ۲۰۰۸ رخ داد (که فروپاشی شرکتLehman Brothers محرک آن بود)، صنعت سرمایه‌گذاری ژاپن در حال رشد است. طبق بررسی‌های انجمن سرمایه‌گذاری ژاپن، بین آوریل ۲۰۱۱ و مارس ۲۰۱۲، شرکت‌های سرمایه‌گذاری ژاپنی سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌هایی به مبلغ ۱۲۴ میلیارد ین در ۰۱۷/۱ شرکت سرمایه‌گذاری درمجموع در مقایسه با ۲/۱۱۳ میلیارد ین و ۹۱۵ شرکت در سال گذشته داشتند. گزارش سال ۲۰۱۲ مرکز کارآفرین سرمایه‌گذاری سه عامل مهم را شناسایی کرده است که موجب افزایش بودجه سرمایه‌گذاری آسیامحور، تزریق سرمایه از سازمان کارآفرینان کوچک و متوسط و نوآوری منطقه‌ای، و کسب درآمد با هدف بازتولید، ایجاد، و احیای مجدد در زمینه‌هایی که زلزله ژاپن بر آن‌ها تاثیر گذاشته است، می‌شود. شتاب‌دهندگان و سرمایه‌گذاری‌ها مرحله‌به‌مرحله در ژاپن در حال رشد و افزایش هستند. در سال مالی ۲۰۱۲، ۳/۴۴ درصد از شرکت‌ها بودجه اولیه و بعدی را در مرحله اولیه دریافت کردند، که در سال گذشته این مقدار ۵/۳۲ درصد بود. سرمایه‌گذاری از ۴/۴ درصد به ۷/۱۵ درصد از شرکت‌های دریافت‌کننده بودجه افزایش یافت و می‌توان گفت افزایش سه برابری داشته است. ۳۱ بودجه جدید سرمایه‌گذاری‌هایی برابر با ۷/۱۱۹ میلیارد ین دریافت کرد که بیش از دو برابر تعداد این بودجه‌ها در سال مالی ۲۰۱۰ و بیشتر از تعداد بودجه در قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بوده است. با اینکه هنوز چند سرمایه‌گذاری در بخش‌های فناوری وجود دارد، اکوسیستم‌هایی که دولت حامی مالی آن‌هاست فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند و دانشگاه‌ها به ساخت کارآفرینان بیشتر می‌پردازند.

 حمایت دولت ژاپن از کارآفرینان فناوری

پروژه‌های دولتی جدید برای حمایت از کارآفرینان فناوری ژاپن به وجود آمده‌اند و از طریق اهدای مالی، آموزش مربی، و حمایت تخصصی، از این افراد حمایت می‌کنند. در این قسمت این پروژه‌ها توضیح داده شده و منشا، نیت و تاثیر آن‌ها را مشخص می‌کند.

برنامه استارت (START) توسط وزارت آموزش‌وپرورش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد. این برنامه دارای ۱۱ تقویت‌کننده پروژه از قبیل سرمایه‌گذاران است. استارت راهکارهای پروژه IP را برای بخش‌های فناوری مطرح می‌کند که ریسک و ‌پتانسیل کار دارند. از این طریق، پروژه قصد دارد دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه‌ها و سازمان‌های اداری را از طریق استارتاپ‌ها به جامعه بازگرداند، در حالی که یک مدل نوآوری به سبک ژاپنی ایجاد می‌کند که نقش مکانیسمی پایدار را ایفا می‌کند. UTEC یکی از اعضای مشاور و یک مدل الگو بود.

تیم‌های استارت بودجه دولت و چگونگی تجاری‌سازی بخش خصوصی را از مرحله قبل از راه‌اندازی استارتاپ‌های علمی با هم ترکیب می‌کنند و قصد دارند از آن فناوری‌ها برای بازارها و خروجی‌های جهانی استفاده کنند. تقویت‌کننده پروژه و محققان به یکدیگر ملحق شده‌اند و تیمی متشکل از متخصصان (کارآفرینان، پرسنل IP و…) به وجود آورده‌اند که به طرح تجاری‌سازی برای بخش فناوری می‌پردازند. وقتی این تیم پروژه را مدیریت می‌کند، تحقیق مبتنی بر معیار و توسعه و پرورش پروژه در پاسخ به نیازهای بازار (فعالیت‌های پیش از سرمایه‌گذاری) انجام می‌شود. هدف راه‌اندازی یک استارتاپ علمی با مقدار بالای کسب‌وکار و بودجه بخش خصوصی از طریق اجرای پروژه است.

در اصل، برنامه استارت قصد دارد سرمایه‌گذاری کسب‌وکار را در عرض یک تا سه سال راه‌اندازی کند. با این حال، طبق بررسی‌های بعدی، در برخی موارد ممکن است حمایت‌ها تا پنج سال ادامه داشته باشد. در سال ۲۰۱۲، ۲۷ پروژه از بیوتک، فناوری اطلاعات، و صنعت کلین‌تک انتخاب شدند و در حال شروع پروژه‌هایی برای تجاری‌سازی در آینده هستند. UTEC به‌عنوان یکی از تقویت‌کنندگان پروژه انتخاب شد، و پنج پروژه از UTEC در سال ۲۰۱۲ پروژه‌های استارت بودند. در سال ۲۰۱۳، دولت تصمیم گرفت تقویت‌کنندگان جدید استارت و بودجه افزایش یابند و انتظار دارد فرصت‌های موجود برای کارآفرینان فناوری توسعه یابد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.