رودررو با مدیر پیام‌رسان سروش

0

مرتضی رحیمی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش، مهمان بخش گفت‌وگوی خودمانی یلدای سامیت ۲۰۱۸ بود که به سوالات میلاد نوری بنیانگذار پونز و مدیر پنل پاسخ داد.

رحیمی در ابتدا و در جواب پیام‌رسان مورد استفاده‌ خود گفت: «من از پیام‌رسان سروش استفاده می‌کنم. با این حال برای رفع برخی دیگر از نیاز‌ها و ارتباط با تعدادی از دوستان، از پیام‌رسان‌های خارجی مثل واتس‌آپ نیز بهره می‌برم.»

مرتضی رحیمی سپس در خصوص فیلتر توییتر و تلگرام و مشکلات ایجادشده در این خصوص گفت: «ما از ابتدا هم با فیلترینگ تلگرام به هیچ‌وجه موافق نبودیم و معتقد هستیم کسب‌و‌کارها در سایه‌ رقابت پیشرفت می‌کنند اما متاسفانه، پیام‌رسان سروش عملکرد خوبی در ارتباط با رسانه‌ها و مردم نداشت و موفق به تبیین دیدگاه خود نشدیم که ما موافق فیلتر‌شدن هیچ سرویسی نیستیم. این موضوع در‌ کشور ما به قانون نانوشته‌ای تبدیل شده است که کاربران تنها از یک پیام‌رسان استفاده کنند؛ در حالی که در بسیاری از کشورها، کاربران بر پایه‌ نیاز‌های خود از چندین سرویس استفاده می‌کنند.» وی همچنین فیلتر توییتر را یکی از دلایل موفقیت تلگرام عنوان کرد.

مدیرعامل سروش در رابطه با تاریخچه سروش و مالکیت آن افزود: «سال ۹۳ تیمی از دانشجویان دانشگاه شریف شکل گرفت و این تیم استارت پروژه‌ پیام‌رسان سروش را زد. شرکت مهیمن نیز با پشتیبانی از این تیم، پایه‌های شکل‌گیری پیام‌رسان سروش را رقم زد.» به گفته رحیمی، در زمان فعالیت وایبر در ایران، سازمان صدا‌و‌سیما طی مناقصه‌ای موفق به خرید سهم عمده‌ای از پیام‌رسان سروش شد و در حال حاضر مالک این برند است. در حال حاضر ارتباط سروش با صدا‌و‌سیما تنها در سیاست‌های کلی است و این سازمان در زمینه‌ مدیریت محتوا و پروژه نقشی در سرویس ندارد.

از عدم شفافیت صدمه دیده‌ایم

مرتضی رحیمی عنوان کرد: «ما در سروش از عدم شفافیت صدمه دیده‌ایم؛ خیلی جاها با آدرس‌دهی اشتباه آسیب زیادی به کار وارد شد. از آنجایی که ما تیم فنی بودیم و ارتباط ضعیفی با رسانه‌ها داشتیم، منجر به عدم موفقیت در معرفی صحیح خود به جامعه مخاطب شد. این در حالی است که بسیاری از موارد منتشرشده در خصوص پیام‌رسان سروش، صحیح نیستند.»

مدیر‌عامل سروش در رابطه با دریافت وام‌های کلان بلاعوض از دولت گفت: «یکی از شایعات منتشرشده، همین نکته است. سروش تنها ۵ میلیارد تومان وام آن هم با سود ۸ درصد از بودجه‌ تخصیص‌یافته‌‌ وزارت ارتباطات برای پیشرفت کسب‌و‌کار‌های داخلی، دریافت کرده است. تمام این وام خرج توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، خرید سرور و بهبود شبکه شده است.»

او ادامه داد: «نباید فراموش کنید که ما به رقابت با سرویسی (تلگرام) رفتیم که ۴۰ میلیون کاربر در کشور داشت و صدها میلیون دلار هزینه‌ توسعه‌ آن شده بود. در این شرایط رقابتی، نمی‌توان با سرمایه‌گذاری اندک موفق شد و سروش باید با جذب سرمایه‌ بیشتر موفق به ارائه‌ کیفیت و امکانات مشابهی با رقبای قدرتمند خارجی خود می‌شد. ما هم‌اکنون آماده‌ جذب سرمایه‌ و همکاری با سرمایه‌گذاران داخلی هستیم.»

مرتضی رحیمی در خصوص تعداد کاربران پیام‌رسان سروش، اعلام کرد که در حال حاضر ۱۴ میلیون کاربر ثبت‌نامی در این پیام‌رسان وجود دارد که در اوج ترافیک رکورد ۸ میلیون کاربر فعال را ثبت کرده است. این در حالی است که این پیام‌رسان در دوران فیلترینگ تلگرام، تنها ۴ میلیون کاربر جدید جذب کرده است.

مرتضی رحیمی گفت: «ما در مقابل هجمه رسانه‌ای نمی‌توانیم دوام بیاوریم. رسانه‌ها باید در این زمینه ‌به دنبال انتشار واقعیات باشند. در بحث امنیت اطلاعات، در حال حاضر هاتگرام و طلاگرام فعالیت می‌کنند که هیچ نکته‌ مثبتی در خصوص امنیت این سرویس‌ها وجود ندارد. اگر کاربران دغدغه‌ امنیت حریم مجازی خود را دارند، در وهله‌‌ اول باید کارشناسانه به دنبال نقد و بررسی عملکرد سروش بود؛ نه صرفا از روی شایعات. همچنین در ادامه سایر موارد مانند اپلیکیشن‌ و سرویس‌هایی با دسترسی زیاد در گوشی‌های هوشمند را نیز جهت امن بودن آنها بررسی کنند و دغدغه‌ امنیت فضای مجازی خود را تنها معطوف به پیام‌رسان‌ها نکنند. ما به هیچ وجه تاکنون اطلاعات کاربران خود را به مقامات قضایی نداده‌ایم و به همین دلیل، درحال‌حاضر حکم جلب من صادر شده است. آیا برای هیچ یک از شما کارآفرینان، صاحبان استارتاپ و دانشجویان حاضر در این رویداد قرار جلب صادر شده است و با استرس ناشی از آن آشنا هستید؟ این یکی از معضلات فعالیت در حوزه‌ ما‌ست.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.