رایچت،پشتیبان آنلاین ‌کسب‌وکارهاست

0

از زمانی که تب استارت‌آ‌پی همه‌گیر شده، خدمات پشتیبانی آنلاین از جمله خدمات غیر‌قابل چشم‌پوشی برای هر استارت‌آ‌پی به حساب می‌آید. نمی‌شود که خدمات آنلاین ارائه بدهی ولی پشتیبانی نکنی!

 قادر صادقی ۲۸ ساله به همراه مجتبی محمود‌زاده برای پاسخگویی به این دغدغه بچه‌های استارت‌آ‌پی وب‌سایتی را به نشانی raychat.io‌ ‌راه‌اندازی کردند که کسب‌وکارها می‌توانند خدمات پشتیبانی آنلاین خود را از این طریق انجام دهند.

قادر متولد تبریز است و در رشته نرم‌افزار تحصیل کرده است. «‌از سال ۸۸ که من و مجتبی  شرکت رایان برتر را تاسیس کردیم، هدفمان تبدیل‌شدن به یک شرکت نرم‌افزاری متفاوت بود. در کنار خدمات وب برای مشتریان همیشه به دنبال ایده‌های جدید بودیم که عملی‌اش بکنیم.

من به‌واسطه اینکه مدتی منتور بودم و رویداد‌های مختلف استارت‌آ‌پی برگزار می‌کردم، از نزدیک با استارت‌آ‌پ‌های مختلف در ارتباط و درگیر جریانات استارت‌آ‌پی بودم. ما استارت‌آ‌پ‌های مختلفی را با هم راه‌اندازی کردیم و در این راه شکست هم خوردیم.

هر ایده‌ای که لانچ می‌شد جدای اینکه موفق باشد یا شکست بخورد،‌ تجربه‌هایی کسب می‌کردیم که مطمئن بودیم در پروژه‌های بعدی به ما خیلی کمک خواهد کرد. از آبان ۹۵ بود که ایده رایچت در ذهنمان شکل گرفت.»

  •   با وجود اینکه چند تا استارت‌آ‌پ شکست خورده داشتید چه شد که دوباره خواستید استارت‌آ‌پ جدیدی راه‌اندازی کنید؟

با توجه به اینکه قبلا تجربه پیاده‌سازی سیستم تیکتینگ را داشتیم‌، به دنبال پیدا‌کردن روشی بهتر برای ارتباط مستقیم کاربران وب‌سایت با مدیر وب‌سایت‌ها بودیم که تماس تلفنی و ایمیل و تیکت را بتوانیم حذف کنیم.

جست‌وجویی انجام دادیم و متوجه شدیم که در دنیا سیستم‌های خوبی برای این کار پیاده‌سازی شده ‌ولی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کردند و یک نکته مهم دیگر این بود که این سیستم‌ها برای نیاز بازار ایران طراحی نشده بودند و خلائی به نام سیستم پشتیبانی آنلاین بومی با نیاز کاربران ایرانی وجود داشت و تصمیم گرفتیم این کار را در ایران انجام دهیم و ابتدای سال ۹۶ کار را شروع کردیم و در این مدت بالای ۸۰ هزار مکالمه در سایت ثبت شده است.

  •    رایچت دقیقا چه کار می‌کند؟

رایچت یک سیستم پشتیبانی آنلاین مشتریان است و کسب‌وکارها می‌توانند از طریق آن از مشتریانی که از سایتشان بازدید می‌کنند، به صورت آنلاین پشتیبانی کنند. همچنین امکان بررسی رفتار کاربر نیز وجود دارد و اپراتور سایت می‌تواند ببیند که کاربر در کدام صفحه سایت قرار دارد، چه محصولی را دوست دارد و یا از چه صفحاتی از سایت بازدید کرده است.

  •   کسب‌وکارها از چه طریق می‌تواند از خدمات رایچت استفاده کنند؟

کسب‌وکارها باید در سایت رایچت ثبت‌نام کنند. در مرحله اول ما یک کد جاوا اسکریپت به هر کسب‌وکار می‌دهیم که می‌توانند این کد را در سایت خود نصب کنند تا سیستم رایچت در سایتشان لود شود. بعد از آن می‌توانند برای خود اپراتور تعریف کنند و هر اپراتور می‌تواند با کاربران سایت در ارتباط باشد و به سوالات پاسخ دهد. در حقیقت ما پلتفرم رایچت را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهیم تا از این بستر برای ارتباطات خودشان استفاده کنند.

  •   کسب‌وکارها برای استفاده از خدمات رایچت چقدر باید هزینه بکنند؟

ما یک پلن رایگان برای کسب‌وکارهای استارت‌آ‌پی در نظر گرفته‌ایم، در حقیقت کسب‌وکارهایی که در حد ۱۰۰ تا مکالمه در ماه نیاز دارند، می‌توانند به صورت رایگان از خدمات رایچت استفاده کنند و در پکیج پولی نیز این امکان برای کسب‌و‌کارها وجود دارد که مدت ۱۴روز از سیستم به صورت رایگان استفاده کنند و اگر راضی بودند، هزینه خدمات را بپردازند.

ما برای پکیج حرفه‌ای ماهانه ۱۹ هزار تومان دریافت می‌کنیم که اگر ثبت‌نام را به صورت سالانه انجام دهند، این مقدار به ۱۵ هزار تومان در ماه کاهش پیدا می‌کند. در این پکیج این امکان وجود دارد که اپراتورها به تلگرام وصل شوند و از آن طریق به سوالات پاسخ دهند و نیازی نیست حتما از اپلیکیشن رایچت استفاده کنند.

این پکیج تعداد مکالمات تا ۵۰۰  تا در ماه را پوشش می‌دهد. به این صورت که هر کاربری که به سایت مراجعه می‌کند و استارت مکالمه را می‌زند، حتی اگر بارها بر‌گردد و سوالات جدید بپرسد، یک کاربر و یک مکالمه به حساب می‌آید.

پکیج ویژه هم برای کسب‌وکارهایی در نظر گرفته‌ایم که تعداد بازدید بسیار بالایی دارند. هزینه استفاده از این خدمات برای کسب‌وکارها به صورت توافقی است ولی در هر نوع از پکیج‌ها اگر شارژ مکالمه کسب‌وکارها تمام شود، می‌توانند مکالمات خود را شارژ کنند. برای شارژ اکانت به ازای هر مکالمه که قرار است اضافه شود در پکیج حرفه‌ای ۱۲ تومان و در پکیج ویژه ۸ تومان است.

  •   چقدر برای راه‌اندازی رایچت هزینه کردید؟

ما با پس‌انداز خودمان کار را شروع کردیم و این پول از طریق کارهایی که قبلا می‌کردیم، تامین شد و طوری برنامه‌ریزی کردیم که در بازه‌های مختلف تیم برنامه‌نویس هم جزو رایچت شوند و در حال حاضر دو هم بنیانگذار داریم به نام‌های سامان بابلی و حامد قلی‌زاده.

سعی می‌کردیم هزینه‌ها را طوری مدیریت کنیم که هزینه سربار زیادی به ما تحمیل نشود. سرمایه اولیه‌ای که به کار اختصاص دادیم ۱۰ میلیون تومان بود که بتوانیم مخارج را مدیریت کنیم ولی در پلن‌های آینده قصد داریم که سرمایه‌گذار جذب کنیم.

  •   از زمانی که رایچت را لانچ کردید توانسته‌اید به سوددهی برسید؟

هنوز به نقطه سر به سر نرسیدیم ولی با اینکه معرفی عمومی و تبلیغ نداشتیم، توانستیم فروش داشته باشیم و کسب‌و‌کارها بدون اینکه ما کاری بکنیم، خودشان از سیستم استفاده کردند و به دیگران هم معرفی کرده‌اند.

  •   تا الان چقدر توانستید در ماه بفروشید؟

در حال حاضر آماری که داریم حدود ۳۰۰ سایت رایچت را نصب کرده‌اند که بخشی از خدمات رایگان و بخشی از خدمات حرفه‌ای استفاده کرده‌اند ولی پیش‌بینی ما این است که تا ۱۰۰۰ نصب را در ماه داشته باشیم.

  •   برای معرفی رایچت چه کارهایی انجام می‌دهید؟

هدف ما این است که کیفیت خود رایچت بتواند مخاطبان را به سایت جذب کند؛ یعنی کسب‌وکارها استفاده کنند و از این طریق بقیه افراد نیز ترغیب شوند که از خدمات استفاده کنند. همچنین در نظر داریم کار را به جامعه استارت‌آ‌پی معرفی کنیم تا دوستانی که از کار ما شناخت دارند، کار را به دیگران هم معرفی کنند. به عبارت دیگر تمرکزمان بیشتر ‌روی بازاریابی دهان به دهان است.

  •    مهم‌ترین چالشتان چه بوده است؟

ما از این می‌ترسیدیم که سریع رشد کنیم و نتوانیم جوابگوی کاربران باشیم البته این موضوع در ابتدای کار کمی برای ما مشکل‌ساز شد و کندی سرعت داشتیم ولی توانستیم این مشکل را بر‌طرف کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.