ده‌بازار؛ بستری برای عرضه صنایع‌دستی

0

در ده‌بازار کلیه صنایع‌دستی شامل میناکاری، خاتم‌کاری، ملیله‌کاری، ظروف مسی، پوست چرم، قلم‌زنی، فیروزه‌کوبی، کلیه تار و پود، سفال، نگارگری، محصولات چوبی و زیورآلات عرضه می‌شود

استارتاپ ده‌بازار به نشانی dehbazar.ir توسط علیرضا جعفری فشارکی که متولد ۱۳۴۶ در شهر اصفهان است، راه‌اندازی شده.

او از سال ۸۳ کارهای عمرانی روستای فشارک از توابع اصفهان را انجام می‌داده و در رفت‌وآمدهایی که به این روستا برای احیا و بازسازی آن داشته و با صحبت‌ها و جلساتی که با دوستان کمیته و رئیس جهاد کوهپایه روستا انجام داده، با مشکلات مردم و به‌خصوص خانواده‌هایی که در کار صنایع‌دستی و خانگی بودند، آشنا می‌شود و این موضوع ذهن او را درگیر می‌کند که استارتاپی را در جهت کمک به معیشت مردم روستا راه بیندازد. از همین‌جا ایده راه‌اندازی استارتاپ ده‌بازار برای عرضه محصولات و صنایع‌دستی سنتی شکل می‌گیرد. 

در حال حاضر در ده‌بازار کلیه صنایع‌دستی شامل میناکاری، خاتم‌کاری، ملیله‌کاری، ظروف مسی، پوست چرم، قلم‌زنی، فیروزه‌کوبی، کلیه تار و پود، سفال، نگارگری، محصولات چوبی و زیورآلات عرضه می‌شود و در آینده سایر تولیدات خانگی نیز که شامل زیر‌مجموعه صنایع‌دستی نمی‌شوند نیز قرار است به محصولات اضافه شوند.

تولیدکنندگان این محصولات اکثرا خانم‌های خانه‌دار و کارگاه‌های خانگی هستند که یا توسط کمیته امداد معرفی شده‌اند و یا از طرق مختلف و توسط پرسنل ده‌بازار شناسایی و جذب شده‌اند. 

فرآیند کار به این شکل است که تیم ده‌بازار از نمونه کارهای تولیدکنندگان بازدید می‌کنند و در صورت تایید محصولات توسط گروه تبلیغات عکاسی و کدگذاری می‌شوند. 

به طور کلی کاربران در ده‌بازار به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه اول تولیدکنندگان و هنرمندانی هستند که با مراجعه به سایت و قسمت فروش و تکمیل فرم، از طرف تیم ده‌بازار با آنها تماس گرفته می‌شود و راهنمایی‌های لازم ارائه می‌شود.

گروه دوم هنردوستان و خریدارانی هستند که از طرق مختلف یعنی واردشدن بخشی که مدنظرشان است و یا با استفاده از نوارهای جست‌وجو می‌توانند کالای مورد نظر را انتخاب کنند و سفارش دهند.  هدف ده‌بازار این است که به یک فروشگاه لوازم سنتی شناخته‌شده تبدیل شود و از کارگاه‌های کوچک و توسعه صنایع‌دستی و تولید سایر محصولات خانگی حمایت کند و به معرفی، آموزش و فروش صنایع‌دستی در نقاط مختلف ایران به صورت آنلاین به صورت عمده و تکی بپردازد.

شروع کار ده‌بازار

ده‌بازار در سال ۹۵ کار خود را با ۱۰میلیون تومان سرمایه اولیه شروع کرده و حدود ۱۰هزار کاربر تاکنون به سایت مراجعه داشته‌اند که از مطالب آموزشی استفاده و خرید کرده‌اند. 

تیم ده‌بازار با اینکه هنوز به صورت جدی تبلیغات خود را شروع نکرده، ولی از فروش خود راضی هستند و حدود  ۱۰۰نفر مبلغی بالای ۳۰میلیون تومان تاکنون از آنها خرید داشته‌اند.

آنها برای معرفی بهتر ده‌بازار بیشتر روی سئو و محتوای سایت فعالیت دارند ولی مطالعات اولیه را برای صادرات و بازارهای خارجی انجام می‌دهند و معتقدند با استفاده از فضای مجازی و شبکه اجتماعی می‌توانند محصولات را به بازارهای جهانی معرفی کنند و پلی در مسیر ارتباطی سازنده با کلیه مصرف‌کنندگان، تأمین‌کنندگان و رقبا در گستره جهانی بسازند. 

البته در این مسیر آنها با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند که نیروی کاری و جانیفتادن فرهنگ همکاری با تولیدکنندگان صنایع‌دستی مهم‌ترین چالش آنها تاکنون بوده و اولویت اصلی آنها نیز همین فرهنگسازی استفاده خدمات توسط تولیدکنندگان است.

البته معرفی و شناساندن صنایع‌دستی به عموم مردم و تشویق و ترویج آنان به حمایت از صنایع‌دستی و کالای ایرانی از دیگر چالش‌هایی است که در زمینه فرهنگ‌سازی با آن روبه‌رو هستند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.