دست پخت شيرازي، که خيلي زود برند شد

0

قصدشان در آغاز بازگرداندن غذاهاي سالم و مغذي به سفره‌هاي ايراني بود. غذاهاي سنتي چون کوکو و کتلت که روزگاري شام خانواده‌هاي ايراني بودند، اما کم‌کم رنگ و بويشان از خانه‌هاي ايراني محو شده بود. گروه غذايي ب.آ که برنامه‌ريزي‌هاي اوليه براي راه‌اندازي آن به سال ۱۳۸۴ بازمي‌گردد، در حالي شروع به احداث کارخانه توليدي‌اش کرد که به دنبال ساخت برندي نام‌آشنا و معتبر براي ايراني‌ها بود. اکنون پس از گذشت ده سال از ايده اوليه و شکل‌گيري اين گروه صنعتي، ب.آ يا همان «بهترين آماده» بخش قابل‌توجهي از بازار مواد غذايي نيمه‌آماده را از آن خود کرده و کارخانه‌اش در شهرک صنعتي شيراز مشغول فعاليت‌هاي توليدي است.

اما ماجراي ايده‌پردازي، پيشرفت و زنده ماندن يک برند به ذهن يا ذهن‌هايي بازمي‌گردد که همواره مراقب نامي هستند که به بازار اضافه کرده‌اند. گروه غذايي ب.آ نيز حياتش را مديون جمال رازقي جهرمي است که پس از فارغ‌التحصيلي در رشته مهندسي غذايي از دانشگاه شيراز، خانه را ترک نکرد و با هدف توسعه صنعت توليد در ايران بورسيه آمريکا را نپذيرفت، تا روياي راه‌اندازي کارخانه توليد مواد غذايي را در سر بپروراند. او حالا مديرعامل يکي از بزرگ‌ترين برندهاي مواد غذايي در ايران است، اما داستان حضور او در اين صنعت به سال‌ها پيش از اين بازمي‌گردد. به زماني که جمال رازقي ‌جهرمي براي گذراندن دوره سربازي به جهاد سازندگي فارس رفت. آنجا بود که همراه با همکارانش در جهاد طرحي را براي گسترش صنايع لبني و بعد غذايي اجرايي کرد.

رازقي‌ جهرمي پس از اتمام دوران سربازي، به کارخانه «يک‌ويک» رفت. ابتدا مدير برنامه‌ريزي و توسعه اين کارخانه شد و در ادامه به هيئت‌مديره آن راه يافت. پس از مدت کوتاهي به‌عنوان مديرعامل برگزيده شد. آن روزها «يک‌ويک» شرايط خوبي نداشت و در آستانه ورشکستگي بود. به همين دليل براي عده‌اي قابل‌قبول نبود که جواني ۲۷ساله بتواند آن را نجات دهد، اما اين اتفاق افتاد. در حدود ۱۱ سالي که رازقي ‌جهرمي مديرعامل و عضو هيئت‌مديره يک‌و‌يک بود، اين برند از شرکتي زيان‌ده به يکي از سودده‌ترين شرکت‌هاي زيرمجموعه گروه سرمايه‌گذاري بانک ملي تبديل شد. او بعد از جدايي از يک‌ويک به شرکت کاله رفت و مديرعامل لبني اين شرکت شد. پس از چند سال فعاليت در حوزه صنايع لبني، رازقي ‌جهرمي سهام خود را فروخت. وي در فکر ايجاد يک کارخانه صنايع غذايي در سطح کارخانه‌هايي بود که در کشورهاي اروپايي و آسيايي پيشرفته فعاليت مي‌کنند. بر همين اساس بود که از سال ۱۳۸۳ روند ساخت کارخانه‌اي را با رعايت همان استانداردها آغاز کرد. ايده‌اي که نهايتا منجر به راه‌اندازي شرکت ستاره‌يخي آسيا و برند ب.آ شد.

ب.آ با وجود شهرت امروزش در سوپرمارکت‌ها، روند توليد ساده‌اي نداشته است، چراکه بايد غذاهاي ايراني با استفاده از دستگاه‌هاي اتوماتيک و مدرن در چارچوب غذاهاي در دسترس توليد مي‌شدند و اين دستگاه‌ها با تکنولوژي آن زمان کشور همخواني نداشتند. رازقي ‌جهرمي ازجمله عوامل موفقيت برند ب.آ را کمپين تبليغاتي مناسب و شبکه توزيع گسترده مي‌داند و در اين باره مي‌گويد: «در کمپين تبليغاتي شرکت، استفاده از بيلبورد و مطبوعات مورد توجه قرار دارد اما بهترين تبليغ براي اين برند، سلامت و کيفيت محصولات آن و نوآوري در بسته‌بندي است. رسانه مورد استفاده براي تبليغ، بايد براساس جامعه هدف انتخاب شود. در ابتداي توزيع محصولات، حدود ۲ تا ۳ ميليارد تومان براي تبليغ تلويزيوني هزينه شد، اما نظرسنجي‌ها نشان داد که تنها ۳ درصد از مشتريان از اين طريق با محصولات آشنا شده‌اند، چراکه مصرف‌کنندگان نهايي برند ب.آ افراد بالاي ۳۰ سال هستند و اين گروه سني نيز کمتر تلويزيون مي‌بينند.»

اين روزها ب.آ ۵۴ محصول را در بازار توزيع مي‌کند و بيش از ۳۰ محصول آن در مرحله بررسي و تست بازار قرار دارند. هرچند ايده اوليه شکل‌گيري اين برند به ۱۰ سال قبل بازمي‌گردد، اما نام ب.آ از سال ۱۳۸۸ به گوش مصرف‌کنندگان ايراني رسيده و اين گروه غذايي علت موفقيت بزرگش را در اين مدت‌زمان کم، توجه به سليقه مصرف‌کنندگان ايراني و کيفيت بالاي توليداتش مي‌داند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.