داستان موفقیت کورا چیست؟

0

اجازه دهید درباره یکی از مطرح‌ترین وب‌سایت‌های سالیان اخیر، Quora صحبت کنیم. این وب‌سایت برای هر پرسش شما پاسخی دارد یا به عبارت دیگر به شما این امکان را می‌دهد که به هر پرسشی پاسخ دهید!

وب‌سایت کورا محلی برای پرسش و پاسخ است، در آنجا پرسش‌ها مطرح شده و پاسخ‌ها بر مبنای گروه‌های کاربران سازماندهی و عرضه می‌شود. این وب‌سایت در سال ۲۰۰۹ ایجاد شده و یک‌سال پس از راه‌اندازی موفق به جذب ۱۱ میلیون دلار سرمایه شد. دفتر مرکزی شرکت در کالیفرنیا قرار دارد و تا انتهای سال ۲۰۱۱ موفق‌شده بیش از نیم میلیون کاربر جذب کند.

در سال ۲۰۰۹ درست در دورانی که مردم برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود در اینترنت سرگردان بودند، آدام دآنجلو و دوستش کریس چیور طرح جذابی ارائه کردند. آنها کارکنان سابق فیس‌بوک بودند که پس از خروج از آن شرکت، روی طرح خود کار کردند و وب‌سایتی را ایجاد کردند که امروز مشهور به کورا‌ست. بنیانگذاران شرکت کورا همدیگر را در فیس‌بوک ملاقات کردند.

آدام و زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک دوستان دوران مدرسه بودند. ارتباط دوستانه آنها محکم بود و زاکربرگ در سال ۲۰۰۴ آدام را به عنوان معاون بخش مهندسی فیس‌بوک که در آن زمان یک کسب‌و‌کار نوپا بود، به کار گرفت. پس از آن در سال ۲۰۰۸، آدام ارتقا‌یافته و مدیر ارشد فناوری فیس‌بوک شد. چارلی که همکار و شریک آدام در کوراست نیز در سال ۲۰۰۶ با او در فیس‌بوک همکار شد. در آن سال چارلی یک ایمیل دعوت به همکاری از فیس‌بوک دریافت کرده بود که در ابتدا به آن توجهی نکرد اما بعدا نظرش تغییر کرده و پیشنهاد را پذیرفت. چارلی پیش از آن در شرکت آمازون کار می‌کرد. بعدتر در سال ۲۰۰۸ این دو نفر که حالا تبدیل به دوستان نزدیک شده بودند و با هم درباره مسائل مختلف تبادل‌نظر می‌کردند، تصمیم گرفتند که کار خود در فیس‌بوک را رها کرده و شرکت خودشان را تاسیس کنند. آنها به دنبال ایجاد شرکتی بودند که به مردم کمک کند تا دانش، اندیشه‌ و دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک گذارند.

وب‌سایت کورا در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد و یک سال زمان لازم بود تا شرکت شکل بگیرد. کورا در ابتدا با گوگل، غول جست‌وجوی اینترنتی مقایسه می‌شد، اما تفاوت این دو برای کاربران مشخص شد. گوگل مبتنی بر یک الگوریتم جست‌وجو عمل می‌کند در حالی‌که کورا متکی به دانش افراد است. آدام در این‌باره می‌گوید: «به گوگل که نگاه کنید، کارش این است که بهترین صفحه در وب را پیدا کند. موارد بسیاری پیش می‌آید که شما به دنبال چیزی هستید و فهرست صفحات پیدا‌شده، چندان مناسب نیست. مثلا اگر دنبال یک جمع‌بندی باشید، ویکی‌پدیا گزینه بهتری است چرا که مجموعه‌ای از محتوای ویرایش‌شده را در اختیار می‌گذارد. راه‌حل این است که همه اطلاعات موجود در مغز افراد را بیرون کشیده و قالب مفیدی عرضه کنیم که قابلیت به اشتراک‌گذاری با دیگران را داشته باشد.»

کورا به دنبال کسب موفقیت در مرحله نخست، در سال ۲۰۱۳ یک بستر وبلاگ ایجاد کرد که کاربران بتوانند محتوایی غیر از پاسخ پرسش‌ها، همانند تصویر و موارد دیگر را در آن عرضه کنند. در سال ۲۰۱۴ موفق به جذب سرمایه‌ای معادل ۸۰ میلیون دلار شد و روند جذب سرمایه در هر سال پس از آن ادامه یافت. آنها در سال ۲۰۱۷ معادل ۸۵ میلیون دلار سرمایه جذب کردند و پس از همکاری با شرکت‌های Collaborative Fund و Y Combinator ارزشی معادل ۱.۸ میلیارد دلار یافتند. کورا در ادامه کار خود به زبان‌های مختلف منتشر شد و اینک شامل زبان‌های هندی، ایتالیایی، آلمانی، اسپانیولی، ژاپنی، پرتغالی، فرانسه و اندونزیایی است. کورا به ما آموخته که یک طرح می‌تواند زندگی ما را به معنای واقعی کلمه تغییر دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.