به دنبال سهمی از بازار ۱۰۰۰ میلیاردی

حمید طهماسبی هم‌بنیانگذار خدمت‌ازما از تصمیم‌شان برای جذب سرمایه می‌گوید

0

خدمت‌ازما یک پلتفرم دوسویه است که سرویس‌کاران می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و خدمات خود را معرفی کنند و از طرف دیگر نیز کاربران خدمت مورد نظر خود را اعلام می‌کنند

خدمات هوم‌سرویس از جمله حوزه‌هایی است که در یکی دو سال اخیر مورد توجه جامعه استارتاپی قرار گرفته است و استارتاپ‌های مختلفی در این حوزه کار خود را شروع کرده‌اند و به نظر می‌رسد علی‌رغم تعدد استارتاپ‌ها در این حوزه همچنان حوزه پر‌کششی به حساب می‌آید. استارتاپ خدمت‌از‌ما به نشانی khedmatazma.com‌ یکی از این استارتاپ‌هاست که توسط حمید طهماسبی و مصطفی سقایی راه‌اندازی شده است.

با حمید هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد استارتاپشان بدانیم.

حمید متولد ۶۸ در شیراز است و ارشد مهندسی ساخت دارد. او می‌گوید: «تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ من به همراه هم‌بنیانگذاران فعلی خدمت‌از‌ما در حوزه توزیع نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس در سراسر کشور فعالیت می‌کردیم و بخش شبکه توزیع آن دست من بود.

بعد از مدتی به این فکر کردیم که چه چیزی می‌تواند این بیزینس را از بین ببرد و به این نتیجه رسیدیم که باید حتما در بازار آنلاین هم حضور داشته باشیم و در سال ۹۳ یک سایت در حوزه فروش آنلاین آنتی‌ویروس راه انداختیم، ولی به‌تدریج این بازار رو به افول رفت.

زمانی که وارد بازار آنلاین شدم، هیچ دانشی در این حوزه نداشتم ولی به دلیل ضرورتی که احساس می‌کردم به این نتیجه رسیدم که باید در این حوزه دانش خود را افزایش دهم. در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ام که یک وب‌سایت شخصی دارم و در حوزه‌های مرتبط با بیزینس آنلاین و سئو در آن می‌نویسم و استقبال خوبی هم از این وب‌سایت صورت گرفته است.

ایده راه‌اندازی خدمت‌از‌ما ‌سال ۹۵ از یک اتفاق در ذهنم شکل گرفت و در ابتدا تصمیم گرفتیم که کار را با ارائه خدمات لوله‌بازکنی آنلاین شروع کنیم و خدمات لوله‌بازکنی به صورت آنلاین ارائه می‌دادیم‌ تا اینکه در حال حاضر خدمات در خدمت‌از‌ما بسیار گسترش یافته و هر نوع خدمتی که در منزل مورد نیاز باشد، ارائه می‌دهیم.»

  • در خدمت‌از‌ما چه می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

خدمات در خدمت‌از‌ما بسیار متنوع است و سعی کرده‌ایم تمام خدماتی که در منزل به آن نیاز است، پوشش دهیم. خدمات در دسته‌بندی‌های مختلفی ارائه می‌شود از آن جمله می‌توانم به خدماتی همچون نظافت منزل، کارواش، تعمیرات سیستم گرمایش و سرمایش، تعمیرات تاسیسات، اسباب‌کشی، پرستاری، ایزوگام، تعمیر لوازم منزل، پذیرایی و غیره اشاره کنم.

  • در خدمت‌از‌ما، از زمانی که یک سفارش ثبت می‌شود تا زمانی که خدمت به کاربر ارائه می‌شود، چه فرآیندی شکل می‌گیرد؟

به دلیل اینکه ما از ابتدا این رویکرد را داشتیم که یک کسب‌وکار کوچک را راه بیندازیم، در ابتدا ثبت سفارش را به صورت تلفنی دریافت می‌کردیم. در حال حاضر نیز از سه طریق تلفنی، اپلیکیشن و سایت سفارشات را دریافت می‌کنیم.

ما یک پلتفرم دوسویه هستیم که سرویس‌کاران می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و خدمات خود را معرفی کنند و از طرف دیگر نیز کاربران خدمت مورد نظر خود را اعلام می‌کنند و ما دو طرف پلتفرم را به هم وصل می‌کنیم.

پیشنهادی که برای سرمایه‌گذاران دارم، این است که بازار را دریابند و ‌روی استارتاپ‌های این حوزه سرمایه‌گذاری کنند

  • شما فرآیند نظارتی ‌روی سرویس‌کاران دارید؟

حدود یک سال و نیم است که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تاسیس شده، در صورتی که قدمت کار ما بیشتر از این اتحادیه است. تا قبل از آن ما به صورت آزمون و خطا سرویس‌کاران را ارزیابی می‌کردیم و به نتایج جالبی هم رسیدیم.

به این ترتیب که سرویس‌کاری که کارش خوب است، خوش‌قول و خوش‌حساب هم هست. اگر هر کدام از این به اصطلاح زوایای این مثلث مشکل داشته باشد، سایر اضلاع نیز مشکل خواهند داشت. بر همین اساس ما سه کار را با هر سرویس‌کار تست می‌کردیم و اگر رضایتمندی از عملکرد آنها وجود داشت.

کار را با آنها دنبال می‌کردیم، ولی حدود ۹ماه پیش با توجه به اینکه اتحادیه به این حوزه حساس شده بود. ما به جمع‌آوری مدارک از سرویس‌کاران پرداختیم تا بیشتر با آنها آشنا شویم.

  • در حال حاضر چند سرویس‌کار با شما همکاری می‌کنند؟

به طور کلی ما سه دسته سرویس‌کار داریم؛ دسته اول شرکت‌ها هستند مانند شرکت‌های نظافتی، دسته دوم اپلیکیشن‌هایی هستند که خدمات ارائه می‌دهند مانند اپ‌های کارواش و دسته سوم نیز افراد خویش‌فرما هستند. در حال حاضر ‌حدود ۵۰ شرکت و حدود ۲۰۰۰ سرویس‌کار با ما همکاری دارند.

  • چه تعداد کاربر از خدمات تا‌کنون استفاده کرده‌اند؟

ما به دلیل اینکه از سال ۹۵ کار را شروع کردیم و به صورت تلفنی ثبت سفارش داشتیم، اطلاعات کاربران جامع و خوبی داریم.

  • در حال حاضر از نظر درآمدی در چه مرحله‌ای هستید؟

ما تا‌کنون هیچ فاندی دریافت نکردیم و از درآمدهایی که داشته‌ایم، رشد کرده‌ایم و در حال حاضر یک تیم ۴۰ نفره هستیم. تصمیم داریم که در ابتدای سال آینده سرمایه جذب کنیم ولی در صورت عدم جذب سرمایه نیز این توان را داریم که به صورت بوت‌استرپ به رشد خود ادامه دهیم.

به طور کلی استراتژی‌ای که داریم این است که درآمدی که کسب می‌کنیم در کار سرمایه‌گذاری کنیم. ما با سرمایه اولیه ناچیزی کار را شروع کردیم و در واقع با دانش فنی کار را راه انداختیم.

  • در این مدت بازار را چطور ارزیابی کردید و چند درصد بازار را قصد دارید به‌دست بیاورید؟

بازار هوم‌سرویس بازار فوق‌العاده‌ای است و پیشنهادی که برای سرمایه‌گذاران دارم، این است که بازار را دریابند و ‌روی استارتاپ‌های این حوزه سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا‌که این حوزه در سال‌های آینده بازدهی خود را نشان خواهد داد.

علاوه بر این، در دنیا نیز این کسب‌وکار بسیار نوپاست و حوزه پر‌کششی به حساب می‌آید، ولی نکته‌ای که وجود دارد و تفاوتی که این بازار با بازاری مانند تاکسی‌های آنلاین دارد، این است که به اصطلاح low frequency use است؛ به این ترتیب که مانند تاکسی‌های آنلاین نیاز روزانه برای آن وجود ندارد.

به همین دلیل است که تا‌کنون هنوز رهبری در این بازار در ایران ایجاد نشده است‌ و با وجود تعداد بالای فعالان در این حوزه هنوز کسی کار جدی در این حوزه انجام نداده است و رهبر این بازار به احتمال زیاد در نیمه دوم سال ۹۹ مشخص خواهد شد.

  • آمار و ارقامی از حجم بازار این حوزه دارید؟

نکته‌ای که وجود دارد، این است که از یک طرف آمار شفافی از طرف دولت برای این حوزه ارائه نمی‌شود و از طرف دیگر هم همکاران ما در این حوزه ‌آمار اشتباهی را اعلام می‌کنند؛ چرا‌که برخی به عنوان مثال، بیمه یا روانشناسی را نیز جزو خدمات خود اضافه کرده‌اند و این دو بازار را نیز در محاسبات خود برای اعلام حجم بازار لحاظ می‌کنند.

بدون احتساب این بازارهایی که با بازار هوم‌سرویس بی‌ربط هستند، حجم این بازار به‌صورت سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد که رهبر این بازار نمی‌تواند سهمی بیشتر از ۳۰ الی ۴۰ درصد بازار را به‌دست بیاورد؛ چرا‌که چالش اصلی در این نوع کسب‌وکارها یادآوری برند است و براساس آماری که در دنیا وجود دارد، تعداد رقبا در این بازار می‌تواند به اندازه تعداد لینک‌های صفحه اول گوگل باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.