حالا وقت کار است

0

با همین روش به انجام کار ادامه دهید و کارها را از backlog به sprint منتقل کنید، تا جایی که احساس کنید برای آن دوره از کل توان تیم‌تان استفاده کرده‌اید. فراموش نکنید که هرکدام از کارها را به یکی از اعضای تیم‌تان واگذار کنید و مطمئن شوید که همه اعضای تیم مسئولیت‌هایشان را در طول یک sprint می‌دانند.

بعد از انجام این کار، دوباره کارهایی که به افراد مختلف واگذار کرده‌اید را مرور کنید و مطمئن شوید که هرکدام از اعضای تیم در حد متعادلی کار برای انجام دادن دارد.

دو نشانه وجود دارد که مشخص می‌کند شما در برنامه‌ریزی sprint کارتان را درست انجام داده‌اید: اول اینکه همه دقیقا بدانند در طول sprint باید چه‌ کارهایی انجام دهند و دوم اینکه همه افراد مطمئن باشند می‌توانند کارهایی که به آن‌ها واگذار شده را تا پایان sprint تکمیل کرده و تحویل دهند.

ما از بخش doing در لیست backlog برای پیگیری کارهای در حال انجام استفاده می‌کنیم. همچنین اعضای تیم، ایده‌های پیشنهادی خود را در لیست Idea Pot قرار می‌دهند. صاحب محصول، این ایده‌ها را بررسی می‌کند و اگر ایده‌ای اجرایی شود، آن را به بخش Todo در لیست Backlog منتقل می‌کند. همچنین هرکدام از تیم‌‌ها صفحه‌ (تب) ‌خودشان را در پروژه دارند، تا بتوانند در صورت نیاز هرکدام از کارها را در صفحه خودشان به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنند و خیلی آسان‌تر با یکدیگر ارتباط درون‌گروهی داشته باشند.

  •  بررسی

حالا به جایی رسیده‌ایم که sprint دیگر تمام شده است. وقت آن رسیده که با اعضای تیم خود جمع شوید و بررسی کنید که در طول sprint، چه کارهایی انجام شده، چه کارهایی ناتمام مانده و مشکلات روند کاری خود را شناسایی کنید. همچنین اگر لازم است از شرکت یا مشتری خود گزارشی دریافت کنید، حالا وقتش است!

راستی برآورد زمانی اولیه در ابتدای برنامه‌ریزی برای sprint را که یادتان نرفته؟‌ حالا زمان آن رسیده که برآورد خود را با زمان واقعی مقایسه کنید.

کار مورد نظر را در لیست sprint باز و زمان کلی صرف‌شده روی آن را محاسبه کنید.

  •  اصلاح و بهبود

هرچقدر هم که تیم خوبی داشته باشید، باز هم جا برای بهتر شدن هست.

خوشبختانه، مهم‌ترین هدف از برگزاری جلسات بررسی، اصلاح و بهبود مداوم روند و کارایی تیم در طول زمان است. این جلسه توسطScrum Master برگزار می‌‌شود و او در طول جلسه این سوالات را از تیم می‌پرسد:

چه مواردی در طول sprint خوب پیش رفت؟ شاید یکی از اعضای تیم شما ابزاری پیدا کرده که به او امکان داده سریع‌تر بخش تحلیل کلمات کلیدی (Keyword Analysis) را انجام دهد. با به اشتراک گذاشتن این تجربه مثبت، می‌توان این ابزار را به فهرست ابزارهای مورد استفاده در تیم افزود و از این طریق کارایی کل تیم را بهبود بخشید.

چه مواردی در طول sprint خوب پیش نرفت؟ این فرصتی برای مقصر جلوه دادن بقیه نیست. بلکه فرصتی‌ است که بتوانید راه‌های بهتر و کارآمدتری برای انجام دادن کارها پیدا کنید و نتایج بیشتری بگیرید.

چه تغییراتی ایجاد کنیم تا روند را بهبود ببخشیم؟ اینکه بدانید چه چیزهایی خوب پیش رفته و چه مشکلاتی وجود داشته، کافی نیست. باید از این نکات درس بگیرید و تغییرات ایجاد کنید تا همیشه اتفاقات خوب بیفتد و اتفاقات بد نیز متوقف شود. مهم است که به بحث و تبادل نظر ادامه دهید تا وقتی که راه‌ حل‌های مشخصی برای هر مورد پیدا کنید.

اگر تصمیم گرفتید از اسکرام استفاده کنید، ابتدا مطمئن شوید که همه افراد تیم با آن موافقند. وقتی شروع کردید، حداقل یک یا دو ماه به تیم خود زمان دهید که با این روش منطبق شوند و بعد از آن تصمیم بگیرید که آیا اسکرام روش مناسبی برای شما هست یا نه.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.