سفری از ایده تا اجرا با «اسپارک»

0

«اسپارک»  به معنای  جرقه ذهنی «ایده» است. استارتاپی است که  قرار است به شما کمک کند تا ایده‌هایتان به اجرا برسد.

«اسپارک» که حاصل کار دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران است، قرار است نیاز شما را در شش بخش گرافیک و تبلیغات، وب و کامپیوتر، صنعت و معدن، مشاوره کسب‌وکار و کارآفرینی و همینطور صنایع‌دستی برطرف‌کند. آنها در طول یک سال فعالیت‌شان، به عنوان برگزار‌کننده ‌رویداد‌ها هم کارهایی کرده‌اند. «فریبا باقری» موسس اسپارک است. او که دانشجوی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران است، استارتاپی را تاسیس کرده تا از پتانسیل دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده در راه کمک به استارتاپ‌ها استفاده کند. با او درباره استارتاپ‌شان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •  داستان را از اینجا شروع کنیم‌ که اسپارک چیست و از کی تاسیس شد و چه شد که نامش را اسپارک قرار دادید؟

اسپارک از سال ۹۴ به همت کارآفرینان و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده کارآفرینی جهت کمک به کسب‌و‌کار‌های دانشجویی و غیر‌دانشجویی و استارتاپ‌های نوپا توسط متخصصان داخلی که ۹۵درصد آنها فارغ‌التحصیل و دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بودند، شکل گرفت‌.

  •   چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنید؟

ما اسپارک را در پنج بخش مختلف تعریف کرده‌ایم که شامل‌ این حوزه‌ها می‌شود:  دپارتمان گرافیک و تبلیغات (شامل طراحی پوستر، لوگو، کارت ویزیت، نقاشی دیواری، بنر، انیمیشن دو‌بعدی و سه‌بعدی، ساخت تیزر، تدوین فیلم، عکاسی و کمپین تبلیغاتی)، دپارتمان وب و کامپیوتر(طراحی سایت، مسائل سئو، سخت‌افزاری و شبکه و…)، دپارتمان صنایع‌دستی (ویترای، نقطه‌گذاری، پتینه، مجیمه‌سازی، شمع‌سازی و طراحی روی پارچه و…)، دپارتمان صنعت و معدن (صنایع نانو، معماری، دکوراسیون، برق و الکترونیک و همینطور فعالیت‌هایی مثل‌ تحقیقات بازار و مارکتینگ) و دپارتمان مشاوره کسب‌و‌کار  و کارآفرینی.

  •  ایده‌ اصلی آن از کجا آمد؟ 

ایده اصلی با دیدن فرصت استفاده نشده نیروی انسانی در دانشکده جهت کمک به کارآفرینان و صاحبان ایده و کسب‌و‌کارهای نوپا در ذهنم شکل گرفت‌.

  •  خب، می‌توانست حوزه‌های دیگر هم باشد؛ چرا چهار حوزه‌ گرافیک، صنایع‌دستی، کامپیوتر و وب، صنعت‌و‌معدن‌،ترجمه زبان و مشاوره؟! چه ارتباطی این حوزه‌ها باهم دارند؟ شما چطور آنها را در اسپارک کنار هم آوردید؟

در واقع ما در این راه دو هدف را در نظر داشتیم؛ یکی‌ استفاده از پتانسیل‌های مختلف و متنوعی که در دانشگاه تهران و دانشکده کارآفرینی آن وجود داشت و دیگر اینکه می‌خواستیم علاوه بر استفاده حداکثری از پتانسیل‌ها، در راه کمک به استارتاپ‌ها هم قدم برداریم‌. می‌شود گفت با اسپارک می‌توانید خودتان ایده‌های استارتاپی‌تان را به عرصه‌ عمل برسانید و یک استارتاپ تاسیس کنید.

  •  تیم شما شامل چند نفر و چه سمت‌هایی می‌شود؟

تیم راهبردی ما شامل یک تیم چهار، پنج نفره است که  همه این افراد مدیران دپارتمان‌های اسپارک و از اعضای هیات مدیره اسپارک هستند.

  •  این پنج حوزه، آن هم پنج حوزه متفاوت را چطور می‌توانید مدیریت کنید؟

ما برای هر کدام از این بخش‌ها یک مدیر و برنامه‌ریز ‌را استخدام کرده‌ایم، در واقع هرکدام از این ۵ بخش یک مسئول دارد که بر کار بچه‌ها نظارت می‌کند.

  •  ظاهرا در صحبت‌ها به برگزاری رویداد‌ها هم اشاره کردید؛ اسپارک به چه نحوی رویدادها را برگزار می‌کند؟ 

همان‌طور که اشاره کردم، هر گروه سر‌تیم مخصوص خود را دارد که توسط گروه راهبری هدایت می‌شود و در صورت نیاز به تخصص هر گروه وظایف و نحوه  اجرا در درون گروه تعیین و گزارش‌دهی می‌شود و سر‌تیم‌ها استراتژی‌های گروه راهبردی را در گروه به اشتراک می‌گذارند.

  •  با چه مشکلاتی تا حال رو‌به‌رو بوده‌اید؟ 

با مشکلات عدیده دیدگاهی و عدم حمایت توسط ارگان‌ها بسیار مواجه بودیم ولی امیدوارم مسئولان کمک کنند تا حرکت‌های جمعی کارآفرینی بیشتری اتفاق بیفتد تا کمکی به رشد و توسعه کشور باشد و از متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشکده کارآفرینی نهایت استفاده را کنند‌.

  •  به نظر شما یک استارتاپ موفق چگونه استارتاپی است؟

طبق تحقیقاتی که توسط موسسه FA گردآوری شده، کلید یک استارتاپ موفق را در چهار‌ویژگی که در بین افراد موفق مشترک است، بیان می‌کند: ۱- تجربه کاری حرفه‌ای  ۲- تفکر خلاق‌‌ ۳- هوش سیال (قدرت تحلیل خوب‌) ۴- انعطاف یا خوش‌خلقی

  •  و حرف آخر؟

 از شروع کسب‌و‌کارتان نترسید. همیشه اولین قدم، سخت‌ترین قدم است. دلسرد نشوید و بسیار پیگیر و باانگیزه باشید. در پایان از همه دوستان و اعضای اسپارک علی‌الخصوص اعضای تیم راهبردی (‌خانم زینب صفایی، آقایان علیرضا بخشی و اهورا یعقوبی و…‌)  که در تمام این مدت پا به پای من در اجرایی‌کردن این ایده به من کمک کردند، تشکر می‌کنم و چه‌بسا اگر همراهی بی‌دریغ این دوستان نبود، اسپارک شکل نمی‌گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.