جای شما یک روبات می‌نشیند؟

0

مهم‌تر از همه، دستگاه‌ها امروز قابلیت‌های شناختی دارند. آن‌ها می‌توانند مسائل را حل کنند، تصمیم بگیرند و در برخی ظرفیت‌های محدود، قابلیت یادگیری دارند. حال تصور کنید که یک فرد چه تعداد شغل را می‌تواند یاد بگیرد؟ در صورت ارائه دستورالعمل‌ها، منابع و آموزش‌های مناسب، یک فرد باهوش می‌تواند نحوه کار را متوجه شود. در این صورت، دانشمندان می‌توانند با یک الگوریتم همان فرآیند را دنبال کنند. برای مثال در اوایل امسال یک تیم رباتیک هلندی در مسابقه آمازون برنده شد. در این مسابقه ربات‌ها باید به‌طور هوشمندانه اقلامی را برمی‌داشتند، بسته‌بندی می‌کردند و روی هم می‌انباشتند، بدون اینکه هیچ ورودی زمانی یا کمک از سوی سازندگان خود دریافت کنند. ربات هلندی توانست ۱۲ قلم مختلف با اندازه‌، شکل و وزن‌های مختلف را شناسایی کرده، آن‌ها را در بخش‌های مختلف یک قفسه قرار دهد و به دقت در جعبه بگذارد.

برخی افراد پیش‌بینی می‌کنند چنین ربات‌هایی می‌توانند کارهایی را براساس حدت بینایی، قضاوت و درک اطراف با سرعتی ۶ برابر بیشتر از سرعت کار یک انسان انجام دهند. این مشکل فقط دست به گریبان کارگران در کارخانجات نیست، بلکه در اداره‌های مالی در دهه گذشته جذب نیرو ۴۰ درصد کاهش یافته است و فورد معتقد است که دلیل آن جایگزین شدن نرم‌افزارهای هوشمند است.

متخصصان آموزش‌دیده و ماهر مانند وکلا و مشاوران دارند جای خود را به الگوریتم‌هایی می‌دهند که می‌توانند فرآیند کشف و بررسی و سایر کارهای مبتنی بر داده و تکراری را به‌طور خودکار انجام دهند.

در حوزه‌هایی مانند رادیولوژی، ما شاهد آن هستیم که بخش اعظمی از کار اتوماسیون شده است. امروز کامپیوترها تومورها را جست‌وجو کرده و تصاویر پزشکی را تفسیر می‌کنند.

یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان به ترس و واهمه افراد نسبت به اشغال مشاغل توسط ربات‌ها داد، این است که افراد را دوباره آموزش دهیم و آن‌ها را در جایگاه‌هایی قرار دهیم که به مهارت‌های بالاتری نیاز دارند یا اینکه سعی کنیم فناوری‌های جدید، نقش‌های تازه‌ای را برای افراد ایجاد کنند.

در سال ۱۹۷۹، جنرال‌موتورز حدود ۸۴۰ هزار نفر را استخدام کرد. اگر امروز آن را با گوگل در سال ۲۰۱۲ مقایسه کنید، می‌بینید که گوگل کمتر از ۵ درصد از این تعداد افراد را استخدام کرده است. در صورتی‌که درآمد گوگل حدود ۲۰ درصد بیشتر از جنرال‌موتورز در آن روزها بوده است.

مدیر فناوری فورد هشدار می‌دهد که اگر مراقب نباشیم، ممکن است با بحران اقتصادی وحشتناکی رو‌به‌رو شویم. او معتقد است شرکت‌هایی که در حال حاضر به توسعه این فناوری می‌پردازند، ملزم هستند مطمئن شوند که این کار مشکل جدی به‌وجود نخواهد آورد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.