تایوان مرکز هوش مصنوعی

0

در این کشور سالانه ۱۰ هزار نفر در زمینه کامپیوتر و مدیریت سیستم های اطلاعاتی فارغ‌التحصیل می‌شوند

اکوسیستم استارتاپی تایوان به‌شدت پیشرفت کرده است. بازیگران جهانی از جمله گوگل، آی‌بی‌ام و مایکروسافت، همگی انگیزه خود را از توسعه مراکز تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و طرح‌های مشابه در تایوان بیان کرده‌اند. این شرکت‌ها می‌توانستند سایر مکان‌های فناوری را در آسیا انتخاب کنند از جمله کره جنوبی و شنزن، چین، اما انتخاب آنها تایوان بوده است. چرا؟

ویلیام فورمن، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در تایپی، می‌گوید: «تایوان می‌تواند در تحقیقات هوش مصنوعی بسیار موفق باشد. شرکت‌ها می‌توانند استعدادهای مهندسی در رده‌های بالا را که به خاطر وفاداری و ثابت‌قدم‌بودن شهرت دارند، استخدام کنند.» به علاوه او اشاره می‌کند که مزیت اصلی این جزیره اکوسیستم فناوری آن است که در طول دهه‌های گذشته با پشتیبانی دانشگاه‌ها، یک فرهنگ فناوری‌محور و زیرساخت اینترنتی همراه است.

دانشگاه‌های تایوان تقریبا ۱۰هزار دانشمند کامپیوتر و مدیر سیستم‌های اطلاعاتی را در هر سال فارغ‌التحصیل می‌کند. این میزان استعداد نشان می‌دهد که تایوان در حوزه فناوری پیشرفته جایگاه مهمی دارد، به ویژه در بخش سخت‌افزار‌ و این یک منبع مهم رشد اقتصادی در این جزیره است. وو هیو-لینگ، دستیار محقق در موسسه چانگ هیو، می‌گوید: «برای دستیابی به نوآوری شما به نیروی کار نیاز دارید و نیروی کار در تایوان نسبتا ارزان است.»

برترین‌ دانشگاه ها در هوش مصنوعی

میزان حقوق در تایوان برای تحقیقات هوش مصنوعی برابر با یک‌پنجم میزان حقوق در آمریکا‌ست و دانشگاه‌های این جزیره پر از استعداد است. لین، بنیانگذار اپ‌ورکز یک شتاب‌دهنده استارتاپی در تایپی، می‌گوید: «دانشگاه‌های تایوان همواره در بین برترین‌ دانشگاه از نظر ایجاد نتایج تحقیقاتی هوش مصنوعی قرار دارند.» برخی از این دانشگاه‌های برتر دانشگاه ملی چیائو تونگ و دانشگاه ملی چینگ هوا هستند که مراکز فناوری پیشرفته به شمار می‌روند. استعدادها در خارج از تایوان نیز زیاد است اما هزینه‌ استخدام بیشتر است.

استارتاپ‌های تایوان روی فناوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء کار می‌کنند. یکی روی خودروهای خودران کار می‌کند؛ دیگری به کارخانه‌ها در پیش‌بینی زنجیره تامین و برنامه‌ریزی موجودی بهتر کمک می‌کند.

در این میان، شرکت‌های محلی در برنامه‌های هوش مصنوعی خود پیشرفت خوبی را نشان داده‌اند. استارتاپ تینگ‌ناریو نرم‌افزار مجهز به هوش مصنوعی را ایجاد می‌کند که بهترین زمان‌ها برای پاک‌کردن صفحات خورشیدی را محاسبه می‌کند و تولید برق را تا بیش از ۱۵درصد افزایش می‌دهد.

هوش مصنوعی در خدمت رانندگان

شرکت خدمات اطلاعات تایوانی به نام سیستکس نیز فناوری ضد پولشویی را ارائه می‌دهد. شرکت تایوانی ایسر نیز هوش مصنوعی را توسعه داده ‌تا به رانندگان تاکسی کمک کند تا آنها بهترین خیابان‌ها را برای یافتن مسافر انتخاب کنند.

یک شرکت فناوری با رابط‌های عمیق در تایوان بهترین روش برای ارائه داده برای الگوریتم‌های هوش مصنوعی را پیدا می‌کند. هوش مصنوعی تقریبا ۳۰ساله است اما به‌تازگی توجه توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرده است زیرا مقدار زیادی از داده در دسترس است و کامپیوترها می‌توانند آن را پردازش کنند.

چن، مدیرعامل ایسر، بخشی از کارکنان خود را استخدام کرده ‌تا فناوری هوش مصنوعی را توسعه دهد. سیستم آن برای رانندگان تاکسی می‌تواند با دقت ۸۳ درصدی در مسافت یک کیلومتری موقعیت مکانی مسافران را پیدا کند.

ارتباطات محلی بالقوه برای توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی عبارتند از: سازندگان کامپیوتر شخصی و تلفن همراه، شبیه به محصولات اچ‌تی‌سی و کامپال. گوگل سال‌هاست با همکاری اچ‌تی‌سی این روند را انجام می‌دهد. در ماه ژانویه، گوگل ۲۰۰۰ مهندس اچ‌تی‌سی، طراح‌ و سایر کارکنان فنی را استخدام کرد.

این شرکت می‌گوید که قصد دارد ۳۰۰ نفر را در تایوان استخدام کند و ۵۰۰۰ دانشجو را در حوزه هوش مصنوعی ماشین‌آلات آموزش دهد. تایوان سایر انواع سخت‌افزارهای مورد علاقه سرمایه‌گذاران را نیز ارائه می‌دهد. هزینه زندگی در تایوان کمتر از هزینه زندگی در بازارهای صنعتی در آسیا‌ست، در‌حالی‌که پهنای باند اینترنت آن جزء یکی از ۵مورد برتر در منطقه است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.