اوبر؛ پیشقدم در جاه طلبی

سرویس‌های منطقه‌ای تاکسی آنلاین

0

همه چیز از پیدا‌نکردن تاکسی ۲ نفر از بنیانگذاران کنونی اوبر یعنی گرت کمپ و تراویس کلینک، در یک نیمه‌شب بارانی در پاریس شروع شد و بعد از مدتی در سانفرانسیسکو آمریکا راه‌اندازی شد. ایده این بود که همه بتوانند با تلفن همراهشان و با اطلاع از موقعیت مکانی با فشردن چند دکمه تاکسی خودشان را پیدا کنند. همین ایده ساده و در عین حال کاربردی باعث شد بر‌خلاف تمام مشکلات پیش‌رو، تاکسی آنلاین اوبر بتواند فعالیت خود را گسترش دهد و در شهرهای دیگر آمریکا نیز پیشروی کند.

۳سال بعد از اولین جرقه‌های ایجاد تاکسی آنلاین اوبر این شرکت فعالیتش را در پاریس آغاز کرد و پاریس شد اولین شهر غیر‌آمریکایی که اوبر در آن فعالیت دارد. پس از آن اوبر در شهرهای بیشتری شروع به کار کرد، سیدنی و بعد مکزیکو‌سیتی هدف‌هایی بودند که در مدت زمان کمی اوبر به آنها رسید.

اوبر در ابتدا فعالیت خود را با سرویس‌های متوسط شروع کرد و بعد سرویس‌هایی را به با توجه به شرایط هر منطقه به آن اضافه کرد که مهم‌ترین آنها را اینجا مرور می‌کنیم:

Uber Black که سرویس اصلی این شرکت است با اتومبیل‌های با کیفیت بالا و راننده‌های حرفه‌ای ارائه می‌دهد.

UberX سرویس اقتصادی درخواست تاکسی اوبر است با هزینه‌ای ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر و با خودروهای سدان معمولی.

سرویس بعدی که به اوبر اضافه شد UberXL یا SUV است برای کسانی ‌که دنبال یک وسیله نقلیه بزرگ‌تر هستند، این خودروها معمولا ۶ نفر ظرفیت دارند.

اما Uber LUX یکی از گزینه‌های پرطرفدار و البته گران‌قیمت اوبر است که خودرو‌هایی مانند پورشه پانامرا و بی‌ام‌دبلیو سری ۷ در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

Uberpool سرویس به اشتراک‌گذاری تاکسی آنلاین اوبر است که شما می‌توانید حداکثر ۲صندلی را در مبدأ و مقصد مشترک به اشتراک بگذارید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

حمل‌و نقل بین شهری با اوبر

در سال ۲۰۱۶ اوبر سرویس جدیدی را و آن هم بدون سر و صدای زیاد، با نام Uber Freight به خدمات خود اضافه کرد. این سرویس جدید که امکان استفاده از کامیون‌ها و خودروهای حمل‌و‌نقل بزرگ را برای مشتریان فراهم می‌کرد، بسیار شبیه به خدمات سفارش تاکسی بود و هزینه‌ها را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به درخواست کامیون از شرکت‌های حمل‌و‌نقل کاهش می‌داد.

بدین ترتیب بود که اوبر وارد صنعت حمل‌و‌نقل بین‌شهری نیز شد.

در حال حاضر اوبر در بیش از ۵۰۰ شهر دنیا خدمات ارائه می‌دهد و تعداد سفرهای آن به بیش از ۵ میلیارد سفر رسیده است، اما این راهی نبود که اوبر به‌راحتی طی کرده باشد. در بسیاری از شهرهایی که به آن وارد شده با اعتصاب و اعتراض رانندگان تاکسی مواجه شد و مواردی از ایجاد مشکلات برای مسافران و همینطور شیوه منع رانندگان برای حضور در سایر برنامه‌ها از مواردی بود که اوبر را با مشکلاتی مواجه کرد.

اما اوبر تلاش کرده است که خود را همواره اخلاق‌مدار معرفی کند و با راه‌اندازی کمپین‌هایی بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را اجرا کند. کمپین‌هایی مانند جمع‌آوری لباس تمیز برای نیازمندان و تامین ۵میلیون وعده غذایی برای کودکان از فعالیت‌های اوبر بوده است.

همچنین وقتی برای اولین‌بار امکان رأی‌دادن برای زنان عربستانی فراهم شد، اوبر سرویس رایگان تا پای صندوق رأی را برای آنان اختصاص داد. اگرچه اعتراض راننده‌های تاکسی در شهرهای مختلف و رقیبان قدرتمند محلی و منطقه‌ای، دو عامل مهمی بودند که باعث شدند اوبر در بعضی از شهرها و یا حتی کشورها با شکست مواجه شود، اما هیچ‌کدام باعث نشد که اوبر از مسیر پیشرفت متوقف شود.

زمانی که سرویس Uber Freight راه‌اندازی شد، بیزینس اینسایدر در گزارشی که تاکسی آنلاین اوبر را پیشقدم در جاه‌طلبی می‌خواند، مصاحبه‌ای را با بنیانگذار آن، تراویس کلینک منتشر کرد که او اذعان کرده بود که «اگرچه این یک کسب‌و‌کار سخت و پرچالش است، اما در عین حال جالب و متنوع است و ما برای هر اتفاق جدیدی در آن هیجان‌زده هستیم».

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.