چه کسی با شما تماس گرفت

آلن مامدی، بنیانگذار تروکالر به دنبال رکورد ۳۰۰ میلیون کاربر

0

انقلاب در زمینه مخابرات و ظهور گوشی‌های هوشمند موجی از تحول را پیرامون همه ما ایجاد کرده اما این روند در بین شرکت‌های فعال در حوزه ایمنی و حریم خصوصی کاربران تحرک بیشتری را دامن زده. کاربران امروزی با انبوهی از مخاطرات در اشکال مختلف مواجه هستند. علاوه بر مشکلات مربوط به ایمنی، کاربران امروزی در معرض مسائلی همچون تماس‌های ازدست رفته، تماس‌های بدون نشانی، تماس‌های تقلبی و مواردی از این دست هستند که به شکلی مستمر آنها را رنج می‌دهد.

تا همین اواخر دنبال‌کردن تماس‌های ناشناس تقریبا غیرممکن بود اما با برخی پیشرفت‌های اخیر در فناوری می‌توان اطمینان، امنیت و مراقبت مناسبی در این موارد داشت. آلن مامدی، مردی است که این تسهیلات را فراهم می‌کند؛ گرچه علاقه‌مند است در پشت صحنه بماند.

آلن مامدی، بنیانگذار TrueCaller است که توسط شرکت نرم‌افزاری اسکاندیناویایی به نام True Software ایجاد شده. این شرکت خصوصی که در استکهلم مستقر است، در سال ۲۰۰۹ توسط آلن و شریکش نامی زرین قلم تاسیس شده.

خدماتی که آنها عرضه می‌کنند شامل کمک به کاربران برای یافتن مشخصات تماس‌ها در سراسر دنیا بر اساس نام یا شماره تلفن است و حتی خدمات خودکار تشخیص شماره تلفن تماس‌گیرنده را هم عرضه می‌کنند.

با استفاده از خدمات آنها هرگاه که تماسی برقرار می‌شود، جست‌وجوی خودکار مشخصات تماس‌گیرنده شروع و امکان مسدود‌کردن تماس فراهم است. در همین حال با اتصال به شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند که دفترچه تلفن افراد به هنگام شود.

برنامک (اپلیکیشن) تروکالر با داشتن پایگاه اطلاعاتی بیش از ۱۰۰ میلیونی امکان نمایش نام واقعی تماس‌گیرنده را ایجاد کرده و قابلیت اجرا روی همه انواع سیستم عامل گوشی‌های هوشمند را دارد.

آلن کارشناس علوم رایانه از دانشگاه سلطنتی فناوری KTH است. او از سال ۲۰۰۴ و در حین تحصیل مشغول به کار هم بود و نخستین شغلش را به عنوان فروشنده در شرکتی به نام The Phone House آغاز کرده و به مدت ۲ سال در این زمینه مشغول بود و پس از آن بود که درگیر پایه‌گذاری تعدادی شرکت شد.

او نخستین شرکتش را در سال ۲۰۰۶ به نام bidding.se تاسیس کرد که یکی از نخستین وب‌سایت‌های پیشنهاد مزایده در سوئد بود. در این وب‌سایت نکته اصلی مبتنی بر راهبرد مزایده‌های سنتی بود که برای برنده‌شدن باید پایین‌ترین پیشنهاد منحصر‌به‌فرد را ارائه کرد. این محصول درست ۳ماه پس از شروع به کار فروخته شد.

آلن درست در همان زمانی‌که مشغول کار روی این وب‌سایت بود، مشارکت در طرح دیگری را شروع کرد. این طرح که در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد و Möbeljakt.se نام داشت، به عنوان بزرگ‌ترین جست‌وجوگر کارهای داخل منزل در سوئد شناخته شد.

یک‌سال بعد آلن به شرکت Birdstep ملحق و به عنوان کارمند ارشد معماری مشغول به کار شد‌ و بعد از آن با همین سمت در شرکتی دیگر مشغول شده و پس از ۲ سال کار وارد شرکت دیگری شد و در آنجا هم ۵ ماه کار کرد. در سال ۲۰۰۹ او jobbigt.se را تاسیس کرد که مدعی است بزرگ‌ترین شبکه بررسی کارکنان در سوئد بوده و در همان سال آن شرکت را نیز واگذار کرد‌ و در همین زمان بود که او به فکر افتاد، قدم بعدی چه خواهد بود؟

سرمایه‌گذاری بعدی در چه زمینه‌ای باشد؟ و این نقطه شروع درگیر‌شدن در ماجرای بلندپروازانه‌ترین سرمایه‌گذاری او یعنی تروکالر بود. در سال ۲۰۰۹ آلن و دوست قدیمی‌اش نامی زرین‌قلم از جمله افراد شدیدا وابسته و درگیر با فناوری گوشی هوشمند بودند و تجارب خود در این زمینه را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند.

در یکی از همین روزها آنان درگیر بحثی در این‌باره بودند که اینترنت باعث شده فهرست‌های تلفنی موسوم به Yellow Pages به طور گسترده کنار گذاشته شوند، اما در عین حال امکانی برای بررسی شماره تلفن‌های اشخاص در دسترس نیست، مانند آن چیزی که برای تلفن‌های بین‌المللی به نام White Pages وجود دارد.

ایده اولیه تروکالر

آنان متوجه شدند که برخلاف امکان دسترسی به اطلاعات کسب‌و‌کارها با استفاده از جست‌وجوهای اینترنتی، چنین امکانی درباره شماره‌های اشخاص وجود ندارد‌ و از آنجا که موج فناوری تلفن‌های همراه، باعث شده تلفن‌های ثابت کمتر مورد استفاده قرار گیرد و شرکت‌های تلفن همراه نیز اطلاعات مشترکان خود را در اختیار نمی‌گذارند، دسترسی به اطلاعات برای ساختن چیزی شبیه به White Pages بسیار دشوارتر شده.

از طرف دیگر حتی با جست‌وجو در همان فهرست‌های موسوم به White Pages هم امکان کمی وجود دارد که بتوان اطلاعات مورد نظر را به درستی پیدا کرد؛ و همه اینها باعث شد که آلن و دوستش به فکر ایجاد کسب‌و‌کاری جدید در این حوزه بیفتند. این فکر آنها را به سمت تولید محصولی کشاند که بتواند اطلاعات افرادی را که تماس می‌گیرند و مشخصات‌شان در دفترچه تلفن روی گوشی ثبت نشده را به کاربر نشان دهد. به این ترتیب در سال ۲۰۰۹ تروکالر خلق شد.

تروکالر در ابتدا چیزی بیشتر از یک انجمن اینترنتی نبود و نخستین نسخه از برنامک آن برای گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل سیمبیان و ویندوز تهیه اما بعدا نسخه‌های مبتنی بر اندروید و اپل هم اضافه شد. در ابتدا این برنامک اطلاعات کسانی را که به گوشی هوشمند زنگ می‌زدند، عرضه می‌کرد و تا پیش از آنکه به صورت برخط (آنلاین) و عمومی عرضه شود، برای گروه‌های کوچک کاربران استفاده می‌شد.

اما بر‌خلاف انتظار بنیانگذاران، این نرم‌افزار توسط بیش از ۱۰هزار نفر در نخستین هفته بارگذاری شد و همه این ماجرا پیش از آن بود که فروشگاه‌های استاندارد عرضه برنامک‌های گوشی همراه مانند App Store به وجود بیایند، که باعث می‌شد دسترسی و بارگذاری یک برنامک کاری عذاب‌آور باشد. در نتیجه این استقبال گسترده بود که آنها اعتماد‌به‌نفس پیدا کرده و انگیزه لازم برای کار روی برنامک خود را به دست آوردند.

این شرکت توانسته بسته کاملی از امکانات را عرضه کند که شامل فهرست مشخصات تماس‌گیرنده جهانی، امکان یکپارچگی با شبکه‌های اجتماعی،
مسدودساختن تماس‌ و ارسال پیامک است

کار تولید و عرضه این برنامک با انگیزه و سرمایه شخصی بنیانگذاران پیش رفت و امروز آنها مدعی هستند که تنها با همین داشته‌ها و تکیه بر توان ارتباطات شخصی خود، شبکه‌های اجتماعی و توانایی‌های درونی نرم‌افزار راه موفقیت را باز کرده‌اند.

از طرفی آنها در نتیجه هم‌فکری‌هایی که کردند دریافتند بهترین شیوه تبلیغ محصول‌شان استفاده از تبلیغ دهان به دهان است و برای پیشبرد این هدف از ابزار Like و Share در فیسبوک استفاده کردند. در نتیجه این شیوه تبلیغ بود که نرخ رشد ماهیانه ابراز علاقه به آنها در فیسبوک به ۱۲۰درصد رسید، همچنین نرخ رشد اشتراک‌گذاری برنامک آنها به ۲،۰۰۰درصدرسید و توانستند از مجموع ۱۰۰هزار بازخورد کاربران ۴٫۳ ستاره به دست آورند.

در نتیجه همین روند رو به رشد بود که هر دوی بنیانگذاران شغل خود را ترک کرده و همه توان و تمرکز خود را صرف تروکالر کردند. تروکالر در سال ۲۰۱۲ موفق به تشکیل جامعه کاربرانی با ۵ میلیون عضو شد که در هر ماه تعداد ۱۲۰ میلیون جست‌وجو را انجام دادند.

مسیر توسعه

در همین سال آنها موفق به عرضه برنامک خود برای گوشی‌های بلکبری و ویندوز و سری نوکیا هم شدند‌ و در ادامه موفق به جذب سرمایه از سمت سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر شدند که آنها را وارد مسیر جهانی‌شدن کرده و به سمت بازارهای شمال آمریکا، آسیا‌ و خاورمیانه کشاند.

آنها در سال ۲۰۱۴ موفق به جذب سرمایه مجدد شدند و در همان سال هم با شرکت Yelp همکاری خود را شروع کردند که باعث شد امکانات نرم‌افزاری این شرکت را هم در اختیار بگیرند. در همین سال آنها وارد بازار هندوستان نیز شدند و در نتیجه تعداد کاربران آنها که در سال ۲۰۱۳ معادل ۱۰ میلیون نفر بود، در سال ۲۰۱۴ به تعداد ۱۰۰ میلیون نفر رسید. در نتیجه این تغییر تروکالر توانست از محل آگهی نیز درآمد کسب کند.

شرکت در سال ۲۰۱۵ برنامک ارسال پیامک خود را در هندوستان راه‌اندازی کرد. به این ترتیب شرکت به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند در هر هفته تعداد ۶۰۰هزار کاربر جدید جذب کند و انتظار دارد که با این نرخ رشد بتواند تعداد کاربران خود را به ۳۰۰ میلیون نفر برساند.

در مجموع اینک این شرکت توانسته بسته کاملی از امکانات را عرضه کند که شامل فهرست مشخصات تماس‌گیرنده جهانی، امکان یکپارچگی با شبکه‌های اجتماعی، مسدودساختن تماس‌ و ارسال پیامک است.
در نتیجه این روند رو به رشد است که آنها موفق شدند در سال ۲۰۱۱ جایزه بهترین برنامک گوشی هوشمند را از طرف Mobilgalan (جایزه سالانه حوزه گوشی‌های هوشمند سوئد) دریافت کنند و در سال ۲۰۱۴ نیز جایزه سالانه Mobilgalan را به عنوان شرکت برگزیده سال در اختیار بگیرند. این در حالی است که این کسب‌و‌کار سوئدی تا‌کنون توانسته در ۴ مرحله جمعا بیش از ۸۰ میلیون دلار سرمایه را از ۱۱سرمایه‌گذار جذب کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.