ارزآوری ۱۵ میلیون دلاری برای کشور

افشین عزیزی، مدیرعامل آیتو بر این باور است که استارتاپ‌ها می‌توانند مشکلات نقل و انتقالات پولی بین‌المللی و اقامت را حل کنند

0

مجتمع بین‌المللی آیتو وابسته به هلدینگ سیاحتی و حمل‌ونقل پارسیان در زمینه صنعت سفر و گردشگری در ابعاد ملی و بین المللی بعنوان بزرگترین شرکت ایرانی فعال در امر صنعت توریسم با توجه به پتانسیل‌های موجود توانسته سهم بسزائی را در این صنعت داشته باشد.

شرکت آیتو با دارا بودن دفاتر نمایندگی در کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا توانسته است در حوزه کشورهای اروپایی فعالیت گسترده ای را  راهبری نماید. به مناسبت برگزاری همایش سرنخ گردشگری با افشین عزیزی مدیرعامل این مجموعه درباره ظرفیت‌های این حوزه برای استارتاپ‌ها گفت‌وگو می‌کنیم.

  • از ظرفیت‌های مجموعه تحت مدیریت‌تان بگویید و اینکه چه رشدهایی داشته‌اید؟

شرکت آیتو با بهره‌گیری از تلاش و  همکاری بالغ بر ۸۰ نفر از متخصصان گردشگری از سال ۱۳۶۷ فعالیت خود در حوزه جذب گردشگران خارجی را آغاز کرد. طی ۱۵ سال گذشته، آیتو موفق شد همواره به عنوان بزرگ‌ترین و پیشروترین مجموعه گردشگری کشور در عرصه مهم‌ترین حوزه این صنعت که تور ورودی است، پیشتاز باشد.

شرکت آیتو با اجرای سیاست‌های تیم مدیریتی حاضر، تنوع‌بخشی فعالیت خود در عرضه تور ورودی را به حداکثر رسانده است؛ به طوری که، در حال حاضر، از ۵ قاره دنیا و از بیش از ۴۰کشور جهان اقدام به جذب گردشگر و سرویس‌دهی در حد استانداردهای بین‌المللی می‌کند.

همچنین، طی سال‌های گذشته آیتو به عنوان تنها ارائه‌دهنده خدمات به گروه‌های پروازی بین‌المللی، از جمله لوفت‌هانزا، ک.ال.ام، ایر فرانس، آلیتالیا، چین جنوبی، اتریش و بریتیش ایرویز فعالت کرده و طی ۱۵ سال گذشته به بالغ بر ۵۰ هزار خدمه پروازی شامل خلبانان و میهمانداران ایرلاین‌های مختلف خدمات اقامت و گشت و ترانسفر ارائه کرده است.

  • اگر امکان دارد آماری هم ارائه بدهید.

متوسط ورودی سالانه شرکت به حدود ‌۲۰هزارنفر می‌رسد که درآمدی بالغ بر ۱۵ میلیون دلار عاید کشور می‌شود. شرکت آیتو با استفاده از خدمات کارشناسان متخصص در حوزه گردشگری، اعم از ایرانی و خارجی و نیز وجود دفاتر نمایندگی در کشورهای عمده بازار هدف توانسته ‌به گروه‌های مختلف گردشگران خدماتی مطابق با فرهنگ و خواسته‌های آنها ارائه کند و همین امر موجبات جلب رضایت گردشگران مورد نظر به میزان ۹۶درصد را فراهم آورده است.

به دلیل همین موقعیت نام آیتو را درکشورهای بازار هدف در ۵ قاره جهان به عنوان موفق‌ترین تورآور ایرانی مطرح کرده و درخواست ارائه خدمات از سوی شرکت‌های بزرگ و مطرح گردشگری جهان همواره موجبات موفقیت و بزرگی نام آیتو را فراهم ساخته است.

  • در این مدت، چه چالش‌هایی در مقابل کار شما بوده؟ چه راهکارهایی داشته‌اید؟

آیتو همواره در معتبرترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان با در اختیار‌گرفتن فضای مناسب در کنار سایر تورآوران ایرانی، نسبت به بعضی واقعیت‌های کشورمان در مقابل تبلیغات نادرست رسانه‌های خارجی اقدام کرده و اگر چه که این امر، وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده و در تمام کشورهای دنیا شرکت‌های تورآور در نمایشگاه‌ها تنها وظیفه معرفی خدمات خود را دارند، اما به هر حال به دلیل تحرک کم مجموعه‌های دولتی حوزه گردشگری، این وظیفه بر دوش شرکت‌های بزرگ گردشگری در ایران قرار گرفته و بخشی از بودجه‌های تبلیغاتی خود را صرف این موضوع می‌کنند.

وجود تحریم‌های مالی و بانکی که گردش وجوه ارزی شرکت‌ها را با مشکل مواجه کرده هم، یکی از چالش‌های بزرگ شرکت آیتو بوده. به طوری که هر‌ساله، هزینه‌های سنگینی را برای دور زدن این تحریم‌ها و برقراری جریان نقدینگی متحمل می‌شویم. همچنین، نبود زیرساخت‌های مناسب در کشور برای جذب گردشگران با ملیت‌‎های مختلف، یکی دیگر از چالش‌های این صنعت بوده است.

به طوری که در ایام تعطیلات عید پاک و فصول شلوغ ورود گردشگران به کشور، بعضا ناگزیر از عدم پذیرش نیمی از درخواست‎های سفر به ایران هستیم. از مهم‌ترین این زیرساخت‎ها، هتل، راهنماهای زبان‌های خارجی و گاهی وسایل حمل و نقل مناسب گردشگران، مخصوصا اتوبوس است.

  • چه چالش‌هایی پیش رو دارید و در صورت حل‌شدن آنها، مجموعه شما به چه موفقیت‌های مالی و ظرفیتی می‌رسد؟

در صورتی که تورآوران ایرانی از موضوع تحریم‌ها و کمبود زیرساخت‌های مورد اشاره‌ خلاصی یابند و به نوعی از امکاناتی مشابه با تورآوران و همکاران‌مان در کشور ترکیه برخوردار بشویم، قطعا آمار ورود گردشگران به کشورمان به بیش از ۱۰ برابر در مرحله‌‌ اول افزایش یافته و درآمد ارزی مورد نظر در برنامه چشم‌انداز کشور قطعا محقق خواهد شد.

البته یکی از چالش‌های بزرگ و پیش‌روی شرکت‌های تورآور کشور، تبلیغات منفی رسانه‌ها علیه ایران و ترسیم چهره غیرواقعی از آن بوده و هست که متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و  گردشگری به عنوان اصلی‌ترین مسئول مبارزه با این حمله‌ها، اقدام معناداری، همچون دعوت از خبرنگاران خارجی در حجم وسیع و حضور قوی در محافل بین‌المللی گردشگری صورت نداده است.

  • فکر می‌کنید استارتاپ‌ها می‌توانند بخشی از این چالش‌ها را حل کنند؟

استارتاپ‌های ایرانی همان‌طور که با بهره‌گیری از زیرساخت‌های کشور و امکانات نرم‌افزاری روز دنیا توانسته‌اند بسیاری از چالش‌های بزرگ کشور در حوزه‌های حمل‌و‌نقل، ارتباطات و تراکنش‌های مالی را از پیش‌رو برداشته و تحریم‎های موجود را به‌خوبی به فرصت تبدیل کنند، می‌توانند در حوزه گردشگری هم با ورود به موضوعاتی همچون نقل و انتقالات پولی بین‌المللی (که البته با یکی از آنها در این خصوص وارد مذاکره شده‌ایم) و اقامت (نظیر انقلابی که Air B&B در حوزه اقامت در کل جهان به پا کرد) این  چالش‌ها را به‌راحتی از پیش رو بردارند.

  • از چه سالی وارد آیتو شدید؟و رشته تحصیلی‌تان چیست؟

فارغ‌التحصیل رشته مدیریت مالی از دانشگاه تهران هستم و از سال ۱۳۶۹ در سازمان سیاحتی بنیاد مشغول به کار شده و وارد حوزه گردشگری شدم. از سال ۱۳۸۳ نیز به عنوان مدیر عامل شرکت آیتو منصوب شدم.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.