اپلیکیشنت‌ رو توی اپچار بساز

کاربران چطور می‌توانند از خدمات آنلاین اپچار استفاده کنند؟

0

با کمک اپچار کسانی که فروشگاه اينترنتی يا سايتی دارند که با يک ابزار سايت‌ساز مشخص آن را ايجاد کرده‌اند، می‌توانند اپليکيشن موبايل خود را بدون نياز به کد‌نويسی طراحی و لانچ کنند.

استارتاپ اپچار به نشانی appchar.com‌ توسط محمد میرمعزی که ۳۳ سال دارد و متولد قم است، بنیانگذاری شده است. او لیسانس آی‌تی و ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی دارد. محمد می‌گوید: «من از سال ۹۲ شرکتی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان داشتم و در حوزه استارتاپ فعالیت می‌کردم. در سال ۹۵ ایده اپچار شکل گرفت و بخشی از فعالیت‌های شرکت قبلی را معطوف به استارتاپ اپچار کردیم.

زمانی که ما ‌روی ایده اپچار کار می‌کردیم و داشتن اپلیکیشن موبایل مانند الان یک نیاز نبود و داشتن یک اپلیکیشن به دلیل اینکه هزینه بالایی داشت برای بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک دست‌نیافتنی بود. ما با این هدف اپچار را راه انداختیم تا به کسب‌وکارهای کوچک کمک کنیم تا بتوانند برای خود اپلیکیشنی داشته باشند.»

  • در اپچار چه‌کار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در اپچار به دنبال این هستیم تا کسانی که فروشگاه اینترنتی یا سایتی دارند که با یک ابزار سایت‌ساز مشخص آن را ایجاد کرده‌اند، کمک کنیم تا بتوانند اپلیکیشن موبایل خود را بدون نیاز به کد‌نویسی طراحی و لانچ کنند. در حال حاضر اپچار چند محصول را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد که قابل سفارشی‌سازی و اتصال به سایت است.

اپلیکیشن فروشگاهی، اپلیکیشن اطلاع‌رسانی و غیره از جمله این موارد است. به طور کلی در اپچار به دنبال این هستیم تا متناسب با نیاز کاربران اپلیکیشن‌ها را توسعه دهیم و پلاگین به آنها اضافه کنیم.

  •  کاربران چطور می‌توانند از خدمات اپچار استفاده کنند؟

کاربران پس از ورود به سایت می‌توانند درخواست ثبت سفارش بدهند. پس از آن سایت اپچار یک پلاگین در اختیار آنها قرار می‌دهد که باید این پلاگین را ‌روی سایت خود نصب و آدرس سایت خود را وارد کنند. از این به بعد اپچار یک خط تولید اپلیکیشن موبایل است که به سایت وصل می‌شود و از سایت اطلاعات را دریافت می‌کند.

کاربران می‌توانند اسم اپلیکیشن، رنگ‌بندی، لوگو و غیره را در اپلیکیشن با پاسخ‌دادن سوالاتی تغییر دهند. در نهایت اپلیکیشن ساخته و تحویل کاربر می‌شود‌ و کاربران می‌توانند سایر سفارشی‌سازی‌ها را هم در پلاگینی که از ما دریافت کرده‌اند، انجام دهند.

  • تا‌کنون چه تعداد اپلیکیشن توسط اپچار تولید شده است؟

ما این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌ایم که به مدت ۷ روز اپچار را تست کنند با در نظر گرفتن این آمار تا‌کنون ۵۰۰۰ اپلیکیشن در اپچار ساخته شده است. البته این تعداد فروش ما نیست و تعداد سایت‌هایی است که از طریق اپچار برای خود ساخت اپلیکیشن را امتحان کرده‌اند. از جمله اپلیکیشن‌هایی که با اپچار ساخته شده‌اند، می‌توانم به زودشور، مزبار و ماهی‌بندر اشاره کنم.

  • بعد از ۷ روز استفاده رایگان، هزینه استفاده از خدمات اپچار چقدر است؟

کاربران بعد از مدت تست هزینه‌ای بین ۷۵۰ هزار تا ۲ میلیون تومان بسته به میزان پلاگینی که تمایل دارند ‌روی اپلیکیشن خود اضافه کنند، برای نسخه اندروید و ios پرداخت می‌کنند. پشتیبانی اپلیکیشن با ماست و ما بخش فنی کار را برای توسعه و رفع مشکلات احتمالی پوشش می‌دهیم.

  • در چه مرحله‌ای هستید، به نقطه سر‌به‌سر رسیده‌اید؟

بله، تا‌کنون چند بار نقطه سر به سر را رد کردیم ولی به طور کلی وضعیت بازار اکثر کسب‌وکارها را راکد کرده است.

  • در این مدت کشش بازار را چطور ارزیابی کردید؟

با بازار بزرگی طرف هستیم و ما تاکنون در این بازار تبلیغاتی نکرده‌ایم چون تا‌حدی وابسته به جذب سرمایه است و تا‌کنون از درآمدهایی که داشتیم، هزینه کرده‌ایم. به طور کلی بازار ایران بزرگ است و ما نسخه دو‌زبانه و چند‌زبانه اپچار را نیز برای بازار خارج از ایران آماده داریم و با قیمتی که دلار دارد،  بازارهای خارجی برایمان بسیار جذاب‌تر است.

این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌ایم که به مدت ۷ روز اپچار را تست کنند با در نظر گرفتن این آمار تا‌کنون ۵۰۰۰ اپلیکیشن در اپچار ساخته شده است

  • ارزش بازار را چقدر ارزیابی کردید و چند درصد آن را هدف‌گذاری کردید؟

بیش از ۵۰ درصد از کل سایت‌های ساخته‌شده با ابزار‌های سایت‌ساز در دنیا با سایت‌ساز وردپرس ایجاد شده‌اند که تعداد آنها به حدود ۲۲ میلیون سایت در دنیا و ۲۵۰ هزار سایت در ایران  می‌رسد. البته ما در اپچار به دنبال کیفیت هستیم نه کمیت.

سیاست ما در اپچار حرکت‌کردن در مسیر نیازمندی‌های مشتریان است و به همین دلیل تاکنون در کنار محصولات اصلی حدود ۳۰ افزونه توسعه داده‌ایم. این در حالی است که در سال ۹۵ هیچ پلاگینی نفروختیم یا بهتر است بگویم اصلا پلاگینی نداشتیم.

در نیمه اول ۹۶ به طور متوسط به ازای هر اپلیکیشن یک پلاگین فروختیم که این آمار در نیمه دوم ۹۶ به ۲ پلاگین به ازای هر اپلیکیشن رسید و امسال در نیمه اول سال ۹۷ به ازای هر اپلیکیشن ۳ افزونه هم خریده شده و امیدواریم بتوانیم تعداد پلاگین‌های خوب را آنقدر زیاد کنیم که هر کسب‌و‌کاری بتواند با ترکیب‌کردن چند پلاگین در کنار اپلیکیشن فروشگاهی اپچار کسب‌و‌کار خود را راه بیندازد.

  • با توجه به اینکه بازار اپلیکیشن‌سازها داغ است، به نظرتان بازار کشش حضور این تعداد رقیب کنار هم را دارد؟

بله بازار بزرگ است و حجمی از بازاری که ما توانستیم به‌دست بیاوریم، بخش بسیار کوچکی از بازار است‌ و می‌توانم بگویم کل فعالان این حوزه شاید کمتر از حدود ۵ درصد از این بازار را در دست دارند.

  • در این مدت مهم‌ترین چالشی که داشتید، چه چیزی بوده که اگر با آن مواجه نبودید، سرعت رشد بهتری را تجربه می‌کردید؟

در حوزه کسب‌وکارهای جدید و به خصوص راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی مجازی معمولا افراد کسب‌وکار فیزیکی خود را دارند و برای توسعه کار خود به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی می‌پردازند و وقتی رکود در جامعه ایجاد می‌شود، فضای کسب‌وکارهای مجازی بیشتر از فضای کسب‌وکارهای فیزیکی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد‌ و این حوزه جزو اولویت اول کسب‌و‌کارها به وجود نمی‌آید.

از این رو افزایش قیمت‌ها و حاکم‌شدن رکود در بازار مهم‌ترین مانع بر سر راه رونق و پیشرفت کار ما بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.